Nekromanti Vad gör ni med era pdf:er?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,987
Location
Umeå
Själv gillar jag inte att ha datorn vid spelbordet, det ger mig någon slags märklig känsla och jag vill ha papper, riktigt papper. Men, jag har inhandlat ett helt gäng pdf:er senaste tiden och har även börjat känna mig för i utkanterna av bokbindningskonstens underliga värld. Än har jag bara limbundit tre st, ingen med ordentligt omslag, men det blir riktigt bra och känns hållbart. Eller tillräckligt hållbart för att jag inte skall känna mig lurad och aldrig vilja köpa en pdf mer i mitt liv.

Men, hur gör ni andra? Printar ut och kastar bort? Stansar hål och stoppar in i pärm? Ringbindning? Läser på datorn? Bojkottar pdf:er rakt av?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag läser inte vid spelbordet. Framför allt inte böcker. Möjligen en fusklapp med korta anteckningar.


Jag köper däremot inte PDF:er. Man vet aldrig vad man får. I vissa fall tycks företagen tycka att det är OK att släppa typ inscannade, icke OCR:ade versioner. I andra fall inbillar sig företagen att de kommer undan med nån skit som måste läsas i en Adobe-specialläsargrej istället för att använda vanliga jäkla PDF:er.

Jag har ett par böcker jag funderar på att köpa som PDF, men jag ska göra mer efterforskningar först.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag använder datorn mycket under aktivt spel, men pdf-er tycker jag är knöliga - de kombinerar nackdelar från både textfiler och böcker (man måste ha dator för att läsa dem och man kan inte ändra om i dem).

Därför använder jag pdf-er mest som referensböcker mellan spelmötena, ungefär som när jag surfar omkring på jakt efter information jag inte har i mina böcker. Jag har aldrig hört talas om en pdf jag skulle vilja betala pengar för. Därför nöjer mig med dem som tillhandahålls gratis av företag eller av brottslingar (om produkterna verkar vara ur tryck).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
hallogallo said:
Stansar hål och stoppar in i pärm?
Typ. jag har inte gjort det än, men jag sitter ju med en prenumeration på Dragon och Dungeon nu, och nån gång ska jag väl dra ut alltihop på papper och ha i en pärm.

Just D&D är ju gjorda i landscapeformat, så de är ju optade för att läsa på skärm. Skulle jag printa dem blir det nog 2 pdf-sidor per papperssida så det blir två rättvända sidor på ett ark i portrait-format. Nån jeppe på RPGnet hävdade att det fortfarande blir läsligt (men lite smått).
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Jag använder PDF:er främst till Indiespel och D&D.

Jag har nästan alltid min bärbara när jag spelleder. Här samlar jag bakgrundsmusik, anteckningar och mina egna skrivna äventyr. Upplagor från dragon & Dungeon magazines samt diverse artikler finns också lagrade. Jag har ett dokument som heter Idélogg där jag skriver upp vad som helst som jag tycker är coolt för att kunna ta fram vid senare kampanjer.

Så för mig är datorn ett självklart redskap när jag spelleder. Däremot brukar jag kompletera med anteckningsblock just för att det är mycket smidigare och snabbare.

//Flurtis
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, de få pdf:er som jag har är instoppade i en mapp & använder vid husbehov.. Använder just inte pdf:er så mycket, de gånger som jag har använt det är när man har lirat nått äventyr.
Att läsa pdf direkt på datan gör jag helst inte, föredrar att ha det i pappersväg faktiskt. Känns bäst så.
Att var så seriös som du & binder in det hela är jag dock inte.. =)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Just samma här, även om jag sällan använder mig av PDFer under själva spelet. Däremot är en bärbar dator obetalbar som ett sätt att ha muzak och anteckningar (linux + Tomboy = kärlek), samt ett smidigt substitut för en SL-skärm.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
På den tiden man spelade aktivt brukade jag printa ut och sätta in i pärmar.

Minns när vi skulle lira dod91 och vi länsade nätet på olika äventyr av varierad kvalitet som printades ut på en bekants laser, och buntades in i en pärm.

Läste igenom det mesta och kunde spela hyfsade äventyr (de sämre skippades) med relativt lite förberedelse. Praktiskt!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OM jag måste använda nåt som bara finns som PDF skriver jag ut det dubbelsidigt, och häftar eller limbinder ihop det på jobbet... fast det är sällan.
 
Top