Nekromanti Vad gör man om en spelare inte kan vara med?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Tomatalven said:
...på ett spelmöte mitt i ett äventyr, om alla andra är på?
I D&D brukar jag inte bry oss så mycket; vi spelar ju ändå det hela mest som ett brädspel.

I andra spel... Tja, det finns ju några klassiker:

- Spela en oneshot av något annat.
- Hitta en ursäkt till varför rollpersonen är tvungen att vara borta ett tag.
- Skjuta upp spelandet.
- ...ta in spelaren via SKype?
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vi brukar skjuta upp, detta har lett till att vi spelar ca. en gång varannan månad... Tack för tipsen!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det beror på vad det är för äventyr. Min nuvarande skype-kampanj är flera fristående äventyr, så det gör egentligen ingenting om en spelare missar ett enskilt äventyr. "Agent X är sjuk och kan inte följa med på uppdraget på plats Y", typ.

Om det däremot hade varit en kampanj där det spelade väldigt stor roll för äventyr 2 vad som hände i äventyr 1 skulle jag antagligen ställa in tills alla kunde vara med (men det bygger ju på att det inte inträffar för ofta).
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Vära äventyr tar ofta många speltillfällen och har delvis med varandra att göra. Så det blir problem om man är mitt i ett äventyr och alla inte kan vara med.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tomatalven said:
Vära äventyr tar ofta många speltillfällen och har delvis med varandra att göra. Så det blir problem om man är mitt i ett äventyr och alla inte kan vara med.
- Skicka karaktären på ett sidouppdrag.
- Ta bort fokus från karaktären och förflytta skiten längre bak i periferin.
- Ta över karaktären och spela så som du anser att det är behövligt. Om du känner för det kan du ju alltid sunka ner och dra skam över karaktären.

- Skriv en krönika eller sammanfattning så kan vederbörande läsa in sig på vad som hänt och sedan rullar det bara på igen.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Behandla karaktären ungefär som man behandlar hästar när de inte används i spel, dvs han finns där, men ingen låtsas om det, och han gör ingenting.

Jag har ingen realistisk förklaring till varför det skulle funka så, men det funkar spelmässigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Så gör vi också. Min grupps spel utgår från att alla spelare inte kan vara med varje gång.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Troberg said:
Behandla karaktären ungefär som man behandlar hästar när de inte används i spel, dvs han finns där, men ingen låtsas om det, och han gör ingenting.

Jag har ingen realistisk förklaring till varför det skulle funka så, men det funkar spelmässigt.
Ungefär så gör jag också.

Att ställa in om en spelare inte kan komma leder dels till.... tja, att jag aldrig spelar... dels tycker jag att det ger lite känslan av att spelandet är plikfyllt istället för lustfyllt.

Jag har spelat med gäng där alla mer eller mindre har varit av uppfattningen att man ställer in om inte alla kan komma. Det är bara det att de jag känner som har det personlighetsdraget ofta även har andra mindre trevliga personlighetsdrag, IMO.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En variant kan ju vara att ha två kampanjer, där en är mer episodisk, som man spelar när inte alla är med, och en är mer kontinuerlig, som man bara kör när alla kan.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Vi har löst det problemt på två sätt.

1: Google plus om personen i fråga är på annan ort. Detta funkar imo bara med Pathfinder, DnD, OSR eller annat ganska lättsamt spelande. Call of Cthulhu eller AW är inget som jag tycker funkar även om åsikterna självklart går isär. En kamera riktad mot spelgruppen (generellt) och en kamera mot "Battle" området.

2: Vi kör kampanjer där alla ska vara med om någon uteblir så lirar vi andra grejor helt enkelt. Stora episka kampanjer ska alla vara med i och fattas ""Gösta" så spelar vi DnD i stället. Inte svårare än så men tråkigt då hela gänget laddat för Mask of Nyharlahotep eller Giovanni Chronicles.
 

Hastfer

Warrior
Joined
8 Dec 2012
Messages
233
Location
Hälsingland
Konrad Konvalj said:
Tomatalven said:
Vära äventyr tar ofta många speltillfällen och har delvis med varandra att göra. Så det blir problem om man är mitt i ett äventyr och alla inte kan vara med.
- Skicka karaktären på ett sidouppdrag.
- Ta bort fokus från karaktären och förflytta skiten längre bak i periferin.
- Ta över karaktären och spela så som du anser att det är behövligt. Om du känner för det kan du ju alltid sunka ner och dra skam över karaktären.

- Skriv en krönika eller sammanfattning så kan vederbörande läsa in sig på vad som hänt och sedan rullar det bara på igen.
HASTDOR!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Det här kommer låta riktigt, riktigt tramsigt men det här är hur man gör det.

Vad har spelkaraktären blivit kidnappad av?:

1. En fe-drottning.
2. Demoner.
3. Aliens eller abberants.
4. En gud.
5. Trollkarlar.
6. Great old one.

Sedan var de tvungna att äventyra sig ur det och därför får de EXAKT lika mycket xp som alla andra.

Notera att alla sakerna på listan kan teleportera folk.

It is magic! I do not have to explain shit!
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Man säger: "ok, synd för dig, hoppas du kan vara med nästa gång" och sen kör man så det ryker.

Om spelgruppen blir påtagligt liten (till exempel för att flera är borta eller för att den är liten till att börja med) kan man se till att fokusera mer på de närvarande rollpersonernas målsättningar.

Generellt är jag starkt emot att ställa in: jag skulle inte ställa in en fest eller en middag för att en gäst inte dök upp. Förutom att det är trist stil att clam-jamma fyra personers rollspelsnöje för att en femte var sjuk, riskerar ett sån approach att göra alla mer oengagerade: den som inte dyker upp blir mindre engagerad för att han/hon tänker att det är fritt fram att boka in något annat på onsdagar för att spelet väntar, och de som var sugna på att spela blir mindre engagerade för att de inser att de är suckers om de inte har en reservplan för onsdagskvällen eftersom spelmötet kan ställas in.

Att köra one-shots kan vara en ok lösning om ni har fler spel ni är sugna på än speltillfällen, eller om det är en slutstrid eller liknande som det skulle kännas taskigt att inte alla fick vara med på.

Men grundregeln är att bara spela på.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vår SL brukar NPC:a RP om en spelare är borta. Speciellt om det blir många frånvarotillfällen efter varandra.

Sen efter ett tag så kommer man oundvikligen till frågan:
Vill och kan spelaren verkligen vara med just nu eller ska hen ta en paus från gruppen under det här äventyret för att inte sabba de andras kul?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man låter spelledaren spela dennes rollperson om/när det blir nödvändigt, annars låter man den gå i bakgrunds-mode. Det är i alla fall vad jag skulle ha gjort; för det är så jag gör.

Sedan är det ju som Cissi säger – börjar det upprepa sig och bli mer permanent får man ju helt enkelt ta upp saken. Det är ju bättre att spelaren i fråga i så fall hoppar ur kampanjen, så att inte en ensam liten plutt skapar problem för de övriga pluttarna.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Vår spelgrupp behandlar deltagande ungefär på samma sätt som en sport hanterar sitt lag. Om det är sjukfrånvaro eller jobb eller annat som spelaren inte har kontroll över så kan vi skjuta upp en gång, max två. Men om frånvaron är upprepad så petar vi spelaren. Inte som straff eller något, men precis som ett lag i en sport så kan man inte direkt spela matcher om man inte kan räkna med att spelare dyker upp. Ursäkten här är att flertalet skall inte lida pga bristerna hos en av spelarna.

Kan kanske verka hårt, men det är för allas bästa. Vi har föresatt oss att spela en gång i veckan, och även om vi kan göra undantag ibland så funkar inte det i långa loppet, och då är det någon som får sluta. Det är inget personligt och de flesta spelare förstår detta.

Om det däremot är så att spelare inte kan vara med för att de har något annat de hellre gör, t.ex fester, bio etcetera. Då petas de direkt. Är inte RPGet prioriterat framför andra hobbys och intressen så är platsen den spelaren hade bäst reserverad för någon som är intresserad på riktigt. Följden av detta är att vi sällan eller aldrig har hattiga kampanjer där det är svårt att minnas vad som hände förra gången.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,810
Såvida det inte är för få kvar som kan spela så kör vi ändå.

Sen tänker jag så här: Om en spelare missar spelmöten väldigt ofta så vill nog den personen inte vara med, så bara peta bort den och spela vidare utan den personen.
Det finns enligt mig inget mer frustrerande i rollspel än spelare som prioriterar rollspel efter allt annat.
 
Top