Vad gör man med massor av böcker?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Det borde finnas nån Sellpy-variamt för böcker. De sköter försäljningen, tar en bit av kakan och donerar det som inte sålts efter x veckor.
Finns det inte något sådant nu? Jag tycker mig ha sett lite reklam för nån tjänst som verkade vara typ så. Minns inte namnet bara.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Man hyr in en bibliotekarie som kan sortera ut vilka som kan stå i ens bibliotek, vilka som bör låsas in en källare och vilka man kan slänga? (Givet att man har en herrgård och dödsboet är en avlägsen släkting som kanske eller kanske inte var en ledande mystiker).

Fast nä, annars tror jag nog på att göra någon slags grovsortering, ta de böcker som kan ha sentimentalt värde och låta övriga släktingar göra samma sak och sen försöka hitta någon som tar emot resten känns som det enda rimliga. Om man har en bokintresserad tonåring i släkten kanske man kan lura/deala med denne att mot provision sortera ut de böcker som sålts för 100+kr på nåt nätantikvariat?
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Nja. Många av böckerna jag kollade värdet på säljer för runt en hundring på antikvariat.net. Jag tror man kan dra in många tusen på 2000 böcker, men det lär också ta hundratals timmar att värdera dem, lägga upp dem för försäljning, lägga dem på posten, administrera betalningar etc.
Ja, jo, säljer du dem en och en så kan du nog få ihop en del pengar men jämfört med tiden du behöver lägga ner så är det högst tveksamt om det är värt besväret.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Japp. Ingen rekommendation då eftersom allt jag vet är ”de gör reklam”.
Den verkar sådär. Som jag fattar det säljer man böckerna i deras egen appshop. Vilket kanske inte är optimalt eftersom alla köpare finns på blocket/tradera/bokbörsen/antikvariat.net.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om man inte orkar värdera varenda bok eller betala för att nån annan skall göra det åt en så går man igenom det man själv vill ha/ge bort till släkt och vänner och sedan kör man garage bokloppis 25 kr pocketen och 40 kr per hardback eller nått .
 
Top