Nekromanti Vad gör ett bra rollspelskonvent?

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Det är väl på sätt och vis inte lämpligt att kalla konvent för "rollspelskonvent" längre. Nästan alla konvent består av massa olika former av spel och oftast så är rollspelen om inte en liten del, så iaf inte en majoritet av spelandet. Men som gammal rollspelare så betraktar jag gärna konventeten som rollspelskonvent och ser de flesta övriga spelen som trevliga sidoaktiviteter vid sidan av det centrala, nämligen rollspelen! :gremwink:

Men vad är det då som gör rollspelskonventet bra? Är det många rollspelslag, många scenarion att välja bland. En smidig administration eller ovanligt välstädade klassrum? För min egen del är det självklara svaret aningen abstrakt, nämligen att jag har kul. Om jag har kul eller inte beror på många faktorer men den viktigaste är nog att jag får en engagerad spelledare och att scenarion är intressant.

Men om jag spelat rollspel på konvent sen 96 och hade roligare då, innebär det att det görs sämre rollspelskonvent nu? Jag kan bara tala för mig själv, men jag har blivit kräsnare med åren och det kan vara svårt att konkurera med nostalgiska minnen från ens första konvent. Kanske börjar konventsbesökarna bli gamla för det är dåligt med yngre rollspelare på konvent. Det ser inte helt bra ut om man ska betrakta det från ett "nyrekryterings" perspektiv. Kanske kan man inte nå ut till yngre rollspelare genom de beprövade kanalerna.
Kanske är de yngre rollspelarna kräsnare än vad jag var när jag var tonåring?

Som arrangör av ett konvent som faktiskt fortfarande har huvudfokus på rollspel (halmicon) så är jag nyfiken på det egentligen är som lockar rollspelare till konvent. Ofta verkar det vara så att man besöker sitt favoritkonvent år efter år, ganska naturligt iof. Men om vi bortser från rutin, vad är det då som avgör om man åker till ett konvent eller inte? :gremconfused:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om man får önska lite så är ju självkalrt en bra admistriation en bra grej att ha ju. Så att ledningen har koll på vad & när saker händer & kunne iaf ge svar så fort som möjligt..
Även en viss mån av flexibilitet är ju inte helt fel heller, om det är möjligt..

Senså är jag helt med på din linjte om att ha kul på konvent !
De kontvent som jag varit på, dock inte så många, så har jag haft förbaskat skoj !Tack vare att man har träffat en massa trevligt folk, lirat med dem & sådant..

/ Johan K, som funderar på att åka på nått mer konvent innan CalCon
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men vad är det då som gör rollspelskonventet bra? Är det många rollspelslag, många scenarion att välja bland. En smidig administration eller ovanligt välstädade klassrum? För min egen del är det självklara svaret aningen abstrakt, nämligen att jag har kul. Om jag har kul eller inte beror på många faktorer men den viktigaste är nog att jag får en engagerad spelledare och att scenarion är intressant."

En orsak till att du får intressanta scenarier med engagerade spelledare är att det finns en administration som håller koll på att scenarierna håller en viss minimikvalitet och hjälper arrangörerna att arrangera. Det är mycket lättare att arrangera ett bra scenario om man får hjälp.

Framförhållning och uppföljning hjälper ju också. GothCon är smarta nog att aktivt leta upp arrangörer redan ett halvår i förväg, och genom att ha en administration som gör uppföljning gång på gång fram till konventet.

Det hjälper en hel del för att höja kvaliteten på konventsscenarier, eller om man så vill, besökaren har roligare.
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag har varit på konvent sedan sent 80-tal och då mest GothCon då det ligger nära min hemstad (Halmstad) för tillfället. Vad jag anser vara det viktigast för att ett konvent skall bli något att ha är en mycket bra support i form av administration och INFORMATION. Det här kan inte underskattas och hemsidan för konventet är en ovärderligt nyckel och ofta den främsta marknadskanal för nya besökare.
Man skall dock inte underskatt word-to-mouth men för att man skall återvända till ett konvent handlar mycket om hur de små detaljerna sköts.
DOCK, är de scenarie som är där av högsta vikt men om dessa inte har spelledare, eller ens spelare, de har ingen lokal och liknande problem bli allt lidande och den trevliga sessionen förstörs på grund av logistiska problem.
Jag hade min absolut bästa rollspelsupplevelse på HalmiCon för något år sedan med scenariet "Välkommen till förorten"

Konvent i dag har blivit mer orienterade åt aktiviteter som är lätt att förstå och vem som helst kan titta på dem. Det är lätt att titta på den fräcka och dyra GW-modellerna. Det är lätt att känna på ett magickort och alla kan vara med utan att utsätta sig i en situation där man öppnar sig. Med det är anser jag att man gör till viss del i rollspel. För att det hela skall bli någon upplevelse att komma ihåg måste både SL och Spelare öppna sig och kunna agera. När man spelare exempelvis 40K så behöver man var taktisk, kunna slå en (eller flera) tärningar. Man har en identitet som tävlande. Samma sak gäller i Magic och liknande. Det man utsätter sig för som figurspelsspelare är att andra bedömmer din målning vilket kanske kan vara till viss del att man visar något om sig själv. Man att jämför det med rollspel är bara löjligt.

Efter den här utläggningen har vissa konvent, i synnerhet HalmiCon i mitt tycke, nästan bara överlevet på grund av figurspelarna som annordnas av HFF (Halmstads Figurspels Förening). Den här föreningen har byggt upp ett bra rykte inom figurspelssidan och utan dem hade HalmiCon aldrig överlevt. Det här tror jag gäller flera konvent. SydCon i synnerhet och GothCon till en betydligt mindre grad.

Nu får det räcka med det här inlägget och jag står och väntar på ett hav av kritik.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Ett bra rollspelskonvent görs utav...

...bra administration
Är allting hafsigt så blir jag dåligt inställd till själva konventet.. Detta förmörkar allt det andra som kan förekomma på konventet och gör det trist också..

...vettiga sovsalar
Här är en bra grej som administrationsbiten borde satsa på.. Vettiga sovsalar.. Helst enskilda klassrum där det inte förekommer spel.. Sovsalar? Nja.. Jag har svårt att sova i dem.. Särskilt, när det var som på LinCon, om 50% av väggen består av glas.. Inte helt lätt att somna när morgonsolen tittar in.. Brist på sömn kan ta udden av ens upplevelser..

...annorlunda rollspelsidéer
Vill jag spela ordinära äventyr så kan jag vara hemma.. Jag vill ha lite ny inspiration till hur man kan variera scenarion.. För att ta lite exempel; Mutantäventyret där alla spelgrupperna som spelade samlades i slutet av scenariot i en gemensam sal och alla fick agera.. Det blev ett halvlajv med klara bordspelstendenser.. Ett scenario där det stod "du är såhär bra i det färdighetsområdet" på karaktärsbeskrivningen men beskrivningarna ljög.. Exempelvis så var killen som hade beskrivningen "Du är superbäst på det här, Otroligt bra på det här och..." egentligen helkass på allting.. Han hade bara ett stort ego.. :gremsmile: Scenariot där vi spelade tjuvar och sedan spelade vi samtidigt ett par gudar.. Tjuvarna skulle sno en juvel (eller något) och gudarna skulle förhindra det..

Om jag någonsin arrangerar ett rollspelsscenario så ska folk inte få anmäla sig i grupper, utan istället komma en och en och sedan bli indelade i grupper.. Det sättet kör danskarna på när de har konvent och jag skulle gärna vilja testa det själv..

...informativa scenariobeskrivningar
Nu har jag bara LinCon att ta från, men där är informationen helkass.. Skriv för tusan ut "grottröjäventyr" eller "deckaruppdrag med många tvistar" i foldern.. Då vet man vad man får.. Som det är nu, en låång "stämningsberättelse", säger faktiskt.... ingenting.. Jag har massor av gånger fått en viss stämning och sedan när jag har börjat spela scenariot upptäckt att det inte alls var så som texten framhöll scenariot.. Jag har visserligen en gång (på 7-8 år) blivit riktigt positivt överraskad på hur bra rollspelsscenariot var i helhet..

...bra med variation på spelsystem
Vill jag spela Eon och Drakar och Demoner så kan jag spela det hemma.. Det är också skittrist att i regel 80% av alla scenarior är systemlösa (friforms)scenarior.. Jag vill ha variation, inte bara på scenarior, utan även på regelsystem.. Det vore roligt att få ta och spela Amber någon gång.. Castle Falkenstein.. DnD.. Universalis.. In the Dark..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som vill göra det klart att han skrev "jag" på allting
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
* Välorganiserat - maskineriet skall inte märkas
* Många sorters arrangörer, gärna både välrenommerade och nya talanger. Det är (tyvärr?) så att man efter ett tag kan skilja ut bra och dåliga arrangörer och att man sedan håller sig till samma arrangör för man vet att de gör bra grejer.
* Bättre arrangemangspresentation. Alldeles för många gånger har det blivit sura miner av lag som anmält sig till arrangemang de trodde var något helt annat. Ex. har kryptiska beskrivningar fått folk att tro alla möjliga saker, pretantiösa beskrivningar har gett lag med oerhörda förväntningar, känsligheten kring klassificerandet av friform/regelspel, etc. Personligen skulle jag helst se någon form av "kvalitétsmärkning", men det är ett känsligt ämne som dessutom tycks mig omöjligt att lösa.
* Jag skulle vara den första att skriva under alternativa lokaler för rollspel. Klassrum duger, men inte mer. Gärna mjukare stolar, soffor, kanske mindre rum, etc, etc.
* Experimenterande. Man måste våga göra nya saker och inte fastna i gamla rutiner, både när det gäller själva konventets organisation och de scenarier man väljer. Man ska dessutom utnyttja det som konvent är bättre till än spelande hemma - att man har tillgång till massor med folk. Spela scenarier där fyra, fem spelgrupper interagerar, kombinera med lajv, använd inträdet till att skaffa bättra rekvisita än vad man skulle göra hemma, etc.
* Lagorganisation. I likhet med Han skulle jag se ett nytt system för hur man anmäler sig till rollspel. Just nu är det oerhört stelt och saknar flexibilitet. Låt folk anmäla delar av lag eller individuellt. Para ihop dessa på plats eller i förväg. Låt folk ha önskemål på vilka spelledare de ska ha eller vice versa. Ta inte ut lagavgifter utan individuella avgifter.
* Utvärdering. Just i rollspel tycker jag det är oerhört viktigt med utvärderinga av spelpasset, så att arrangörerna vet vad de ska göra bättre och så att spelarna ska kunna få konstruktiv kritik på sitt spelande. Arrangörerna skulle lätt kunna fixa ett system där spelare och spelledare (men anonymitet om så önskas) utvärderar hur det gick.
* Använd Internet! Konventen arrangeras av nördar som borde ha större förmåga att använda dagens teknik. Konventshemsidorna är på precis samma nivå som när de första konventshemsidorna kom ut. Utnyttja internet, skaffa en "äkta" webanmälan, förbättra kommunikationen via internet, ha utvärdering på internet, etc.
* Nyrekrytera. Inspireras av mässor, för rollspelskonvent kan i mångt och mycket vara en mässa. Affischera på stan, se till att välkomna nybörjare - i praktiken ska man som nybörjare kunna gå in på konventet, gå fram till en monter/bänk och inom kort ha ett spelpass inbokat för att pröva det som erbjöds. Låt flera visa upp sig, visa upp dogmarollspel, hemmagjorda rollspel, etc. Var inte rädd för att bjuda in fler butiker och dylikt som säljer kringmateriel, ex. fantasylitteratur, animefilmer etc. En kommersialisering av konventen kan man tjäna på, om det görs rätt.

/RipperDoc - som har drivor av ytterligare idéer och gärna skulle medarrangera ett konvent om tid och möjlighet fanns
 

Jon Nilsson

Veteran
Joined
13 Oct 2003
Messages
5
Hej

Först måste jag säga att det är kul att du gillar mitt scenario (Välkommen till förorten) AEGIS. Alltid kul att folk gillar det man skriver ;-)

Sedan till ämnet – konvent och rollspel.

Jag är själv rollspelare i grunden och har åkt på konvent för att spela främst rollspel i många år nu och har även arrangerat konvent i fyra år. Jag skulle säga att rollspel är den svåraste delen att få till bra på ett konvent. Lokaler, spelledare, scenarion ska vara bra och det kräver bra logistik på plats samt mycket förberedelser för att få till bra. Mängden jobb per spelare är mycket större än för t.ex. brädspel, kortspel och figurspel för att nämna några andra hobbygrenar. Ibland blir det bra, ibland mindre bra på våra konvent. Oftast tycker jag dock att ”de fyra stora” (som jag har mest erfarenhet av) klarar detta så bra som förutsättningarna medger. Det finns så klart en del år då något av dem dippar men det är mer undantag än regel tycker jag.

Detta är dock inte det största problemet som jag ser – utan det är att konventet är så dåliga på att locka nya, unga spelare att komma och spela rollspel på konventen. Det gör att det blir allt färre spelare eftersom återväxten är dålig och gamlingar faller ifrån, samtidigt som det också gör att det blir färre skribenter av scenarion. Detta ser jag som det stora problemet när det gäller rollspel och konvent.

Sist några ord om halmicon. Av årets 230 besökare var ca 50 deltagare i HFFs eminenta warhammer-turnering. Konventet hade klarat sig utan dem, men inte varit lika kul. Hoppas att vi till nästa år kan öka antalet rollspelare lika fort som antalet figurspelare. Nästa år hoppas vi kunna presentera ett par nya koncept och utveckla konventet ännu mer, så att det blir tydligare att vårt fokus är på rollspel.

Jon Nilsson
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Trevlig att se SVEROKS ordförande aktiv på forumet.

"Välkommen till förorten" var helt under bar session på ett HalmiCon och jag letar förbrilt efter en pdf/pappers version av det för jag skulle vilja testa det på min egna spelgrupp.

Som Jon skriver är återväxten ett problem och det kan jag köpa men gäller det här även inom figurspel, brädspel eller för den delen Airsoft, Paintboll och de andra aktiviteterna som SVEROK "ansvarar" för? Har ingen fakta eller statistik men det känns som GW lyckas väldigt väl med sin nyrekrytering och kanske finns det något att lära sig från den här brittiska jätte.
SydCon har en god tanke när det gäller konvent; en mässa med både spel och utställare men som Ripperdoc (eller var det någon annan) skrev så behövs konventen bli betydligt mer kommersiella. Ta dit alla möjliga affärer och evenemang. Bredda konventen och se till att det finns många influenser och en öppenhet. SVEROK har definitivt en möjlighet här men det är långt ifrån bara deras ansvar utan allas. Tyvärr så led SydCon det här året av en dålig satsning på rollspel. Det framkommer inte minst på det här forumet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Nu när det ändå är Halmicon i etern, hur gick det med rollspelandet på senaste Halmicon egentligen? Hur många speltimmar per deltagare var det i jämförelse med tex första Halmicon?

Själv var jag ju otaktisk nog att inte komma med ett lag till konventet, vilket inte var nått problem på HC1 men var en katastrof iår.
 
Top