Vad gör ett bra fantasyomslag?

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Jag tycker själv att de flesta fantasyomslag är ganska lökiga, inklusive majoriteten av dem i den här tråden.

Undantagen är:
  • Complete Chronicles of Conan: Smakfull, minimalistisk, definitivt Conan (med en hjälm som bara osar svärd&sandaler).
  • Sagan om Ringen: Klassisk scen. Nertonad. Inga "Jag vill ha svärd och tuttar" tendenser som är för jävla vanligt på fantasyomslag.
  • Terry Pratchetts Discworld omslag: Omslagen säger "Jag har ingen respekt för genren eller god smak", och det är precis vad Pratchett levererar.
Undrar bara, vad är det som e lökigt med:
och
Katerogi A: Actionscenen (ehuru viss spoilervarning)
Simon Månkalv
Skavenslayer
Tenaka Skuggprinsen
Rubinriddaren

Kategori B: Stillsammare scen eller sceneri
Sagan om ringen
The Lies of Locke Lamora

Kategori C: Bandfotot (huvupersonerna porträttposerar)
Drakarnas natt
Swordspoint
?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Undrar bara, vad är det som e lökigt med:
"...Man med extremt fyrkantig haka och perfekt 5'o'clock shade, bär en nästan värdelöst hjälm (minsta slag i huvudet och han kommer att börja blöda från pannan och rakt ner i ögonen) och håller ett svärd som om det var en hammare. Han stirrar mot vänster medans han försöker se så hård ut som möjligt.
Kvinna med perfekt manikyrerade ögonbryn, slät hy, fjädrat och stylat hår posar sexigt på en sten i tajta läderbrallor..."

Vad är INTE lökigt med den här bilden? Medans konstnären vet tekniskt sett hur man målar så är kompositionen bara snäppet över det man hittar på en Supernatural romance novell.

Övriga faller på att de är ungefär i samma klass av överspändhet som ett Black metal band i en granskog.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
"...Man med extremt fyrkantig haka och perfekt 5'o'clock shade, bär en nästan värdelöst hjälm (minsta slag i huvudet och han kommer att börja blöda från pannan och rakt ner i ögonen) och håller ett svärd som om det var en hammare. Han stirrar mot vänster medans han försöker se så hård ut som möjligt.
Kvinna med perfekt manikyrerade ögonbryn, slät hy, fjädrat och stylat hår posar sexigt på en sten i tajta läderbrallor..."
Varför citattecknen?

Övriga faller på att de är ungefär i samma klass av överspändhet som ett Black metal band i en granskog.
Känns väldigt generaliserande. Om du ska kasta så många olike omslag i många olika stilar under bussen så tycker jag att du ska göra det en o en

Också, bara så att vi är på samma sida i diskutionen, vad menar DU med lökig?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Gillade Ingere Edelfeldts omslag till LeGuins böcker. Amerikanska standardomslag är överlag skräp som sänker snarare än höjer bokens attraktionskraft.
 

Attachments

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag skulle vilja slå ett slag för omslag som inte tar i från tårna för att vara episka och ”fantasy”. Det finns ett rätt gammalt omslag till Ssgan om Ringen som jag tycker är klockrent. Det visar två svarta ryttare i utkanten av en skog, men ingenting känns over the top. Skogen ser ut som en vanlig skog och de svarta ryttarna ser ut så som det beskrivs i böckerna, ryttare med svarta kåpor. Ändå får man känslan av att något ondskefullt är i görningen. Mycket effektivt!!!66DC910C-512C-4E22-B2CB-A93F663699DD.jpeg
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Av någon anledning har alltid boken Rubinriddaren fångat mig. Har aldrig läst boken, men i mina tonår höll jag den ofta i handen på bibblan och undrade vad för fantastiska äventyr som kunde dölja sig däri. Jag vet inte riktigt varför just detta omslag fångade mig så, bilder på snubbar som slåss mot monster råder det ju ingen brist på. Men det var nåt särskilt med just detta.6B6E1BD5-9765-408F-916F-6B0B313C0CA8.jpeg
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Det här är nog fortfarande mitt favoritomslag någonsin (och då tyckte jag ändå inte själva boken var särskilt bra, såvitt jag kan minnas):



Jag älskar den här bilden! Färgsättningen är väldigt tilltalande för mig. Monstret (monstren) är läskigt (läskiga). Huvudkaraktärerna är coola utan att vara överdriven (varken överdrivet macho eller överdrivet sexiga). Och bilden är typ "hyperdetaljerad". En sån där där man upptäcker fler saker ju längre man tittar. Det finns ju två monster (ett uppenbart till vänster, och ett lite mer dolt till höger). Det är nån liten ap-katt som gömmer sig under kvinnans mantel. Kvinnan har både svärd och dolk som det ser ut hängandes från bältet, och inte bara sin stav.

Det är ett omslag som både får mig att vilja läsa boken och se vad som händer med de här personerna, och det är ett omslag som får mig att hitta på egna historier kring den här bilden.


Vaddå, boken är ju en av de bästa till gammel-Eon ju!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag finner mig mer och mer tilltalad av Fantasy som lutar åt klassisk, lite lättsam, saga som mer smakar magisk realism än episk fantasy. Typ, hellre Bilbo och Gillis Bonde än sagan om ringen och silmarillion. Och då gillar jag bokomslag som återspeglar den typen av fantasy, exv:

1651656712826.png
(har inte läst boken, så jag vet inte alls om den är den "lättsamma saga" som omslaget utlovar)

1651656807947.png

1651656822625.png

@Leon s bidrag ovan faller också på läppen. Jag har lite svårare för de klassiska 90-talsomslagen (länkade här), men det är såklart helt OK att gilla olika :D.

Spartanska omslag är ju bra också. Conanboken såg fin ut,

Slutligen vill jag lyfta fram Abercrombies triologi "age of madness" med det här omslaget. Det är grimdark, allt slutar i tårar för alla, och det framgår av framsidorna:
1651657140575.png
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Detta är också ett omslag jag verkligen gillar! Grimdark på helt rätt sätt! Vanligtvis gillar jag inte omslag där folk står och poserar, men här funkar det. Så är det såklart gamle gode Peter Bergting som ligger bakom omslaget 😊
D3090CFC-63A9-4650-9C1B-FF657F324C6A.jpeg
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Slutligen vill jag lyfta fram Abercrombies triologi "age of madness" med det här omslaget. Det är grimdark, allt slutar i tårar för alla, och det framgår av framsidorna:
View attachment 8776
För mig så är de där omslagen intetsägande o gör inte att jag känner mig intresserad av att ta en titt på baksidan.

Så lite som möjligt, eller mindre.

View attachment 8752
Undrar bara, hur intressant skulle folk finna det där omslaget om det inte stod Conan o Robert E. Howard på det? Alternativt om det inte var en S&S hjälm utan bara en standard riddarhjälm?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Följdfråga: existerar det över huvud taget bra omslag till Urban Fantasy? För det känns som att de ofta är omöjliga att skilja från Paranormal Romance, helst riktigt illa photoshoppat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Guy Gavriel Kay får ofta bra omslag, kanske för att han ses som mer litterär - mycket fantasy verkar annars anstränga sig att signalera just att den inte är så litterär. Men det är en del av grejen - man ska kunna bedöma boken utifrån omslaget, och när det inte går är det något som inte är som det ska. För att fortsätta resonemanget från posten ovan är det ju önskvärt om en bok om bondagevampyrsex faktiskt klargör att det är just den sortens bok det är.

1653860940250.png 1653861005436.png
1653861064990.png 1653861361888.png
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Följdfråga: existerar det över huvud taget bra omslag till Urban Fantasy? För det känns som att de ofta är omöjliga att skilja från Paranormal Romance, helst riktigt illa photoshoppat.
Alltså, Urban fantasy är ju generellt sett en ganska trashig genre, så det hör nästan till att omslagen också är trash. Det finns alltid undantag...
Kanske är Trese fusk för det är en grafisk novell, men...
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
85
Location
Karlskrona, typ.
Följdfråga: existerar det över huvud taget bra omslag till Urban Fantasy? För det känns som att de ofta är omöjliga att skilja från Paranormal Romance, helst riktigt illa photoshoppat.
William Morrow har släppt ett par av Gaimans böcker med omslag målade av Robert Mcginnis som gjorde omslaget till Ian Flemings Diamonds are forever när det begav sig. Jag älskar dom men då är jag en sucker för pulp-omslag också.

AmericanGods cover.jpg
 
Top