Vad gör ett bra fantasyomslag?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
I en annan tråd kommenterade @Gamiel omslaget till några av Terry Brooks böcker. Det fick mig att fundera, vad är det egentligen som gör ett fantasyomslag bra? Har ni något favoritomslag vad gäller fantasy? Vilket? Finns det något särskilt sorts omslag ni föredrar till fantasy och i så fall vad? Finns det något slags fantasyomslag ni inte gillar särskilt mycket?

Kom ihåg att det är okej att tycka olika :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag gillar när det är ett svärd och några mynt och en symbol. Vill inte ha bilder på personer för då väntar jag bara på att den bilden ska komma i boken.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Det fick mig att fundera, vad är det egentligen som gör ett fantasyomslag bra?
Mycket klichéer
- onda härskare
- monster
- vapen
- magiska föremål
- borgar, torn, dungeons, stenvalv
- dörrar, lås, fällor, falluckor
Dramatiska situationer.
Gärna ett äventyrargäng som man kan identifiera sig med.
Gärna inspirerande/suggestiva bilder.

Har ni något favoritomslag vad gäller fantasy? Vilket?
6336508F-5B02-4859-9502-769247473A7E.jpeg

//EvilSpook
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Barbröstade muskelmän och trånande kvinnor. I höftskynke.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Stämning skulle jag säga. För att jag har sett omslag som inte är så bra tecknade, eller är väldigt stilistiska men ändå gör det för mig.

En fråga som skulle kunna ställa är om hur viktigt det är att omslaget har något med boken att göra för att de ska räknas som bra? För ett omslag skulle ju kunna vara bra (som i stämningsfullt/fångar din blick/bra gjort) men inte ha så mycket med bokens innehåll att göra.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det beror sig på vilken ton rollspelet har.

Är det sword&sorcery

Är det hight fantasy

Är det grisodlar fantasy
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Borde kanske varit mer tydlig, det är alltså omslag till fantasylitteratur jag är ute efter, inte till rollspel 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det här är nog fortfarande mitt favoritomslag någonsin (och då tyckte jag ändå inte själva boken var särskilt bra, såvitt jag kan minnas):



Jag älskar den här bilden! Färgsättningen är väldigt tilltalande för mig. Monstret (monstren) är läskigt (läskiga). Huvudkaraktärerna är coola utan att vara överdriven (varken överdrivet macho eller överdrivet sexiga). Och bilden är typ "hyperdetaljerad". En sån där där man upptäcker fler saker ju längre man tittar. Det finns ju två monster (ett uppenbart till vänster, och ett lite mer dolt till höger). Det är nån liten ap-katt som gömmer sig under kvinnans mantel. Kvinnan har både svärd och dolk som det ser ut hängandes från bältet, och inte bara sin stav.

Det är ett omslag som både får mig att vilja läsa boken och se vad som händer med de här personerna, och det är ett omslag som får mig att hitta på egna historier kring den här bilden.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag skulle säga ett omslag som man kan koppla till det boken handlar om på något sätt.

Heter boken draksvärdet eller härskarkronan så kan det ju vara lämpligt att ha en drake och ett svärd eller nämnda krona på omslaget och inte en trave pannkakor med sylt och grädde
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag tycker själv att de flesta fantasyomslag är ganska lökiga, inklusive majoriteten av dem i den här tråden.

Undantagen är:
  • Complete Chronicles of Conan: Smakfull, minimalistisk, definitivt Conan (med en hjälm som bara osar svärd&sandaler).
  • Sagan om Ringen: Klassisk scen. Nertonad. Inga "Jag vill ha svärd och tuttar" tendenser som är för jävla vanligt på fantasyomslag.
  • Terry Pratchetts Discworld omslag: Omslagen säger "Jag har ingen respekt för genren eller god smak", och det är precis vad Pratchett levererar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Jag tycker själv att de flesta fantasyomslag är ganska lökiga, inklusive majoriteten av dem i den här tråden.

Undantagen är:
  • Complete Chronicles of Conan: Smakfull, minimalistisk, definitivt Conan (med en hjälm som bara osar svärd&sandaler).
  • Sagan om Ringen: Klassisk scen. Nertonad. Inga "Jag vill ha svärd och tuttar" tendenser som är för jävla vanligt på fantasyomslag.
  • Terry Pratchetts Discworld omslag: Omslagen säger "Jag har ingen respekt för genren eller god smak", och det är precis vad Pratchett levererar.
Embrace the onion
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Jag vill ha en bild som visar någon karaktär och/eller miljön som berättelsen utspelar sig i.

Måste vara något som väcker intresset. Gillar inte alls de här avskalade sakerna med bara någon enstaka symbol på. Så omslagen till Game of Thrones går bort helt för mig.

Samtidigt så måste bilden förmedla något unikt, och är det en serie så måste alla bilderna vara i samma stil (om möjligt. Ibland hinner ju konstnären avlida under seriens gång, vilket ju hände med Discworld)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Älskar hur de olika framsidorna på världsböckerna till Trudvang ser ut. Osthem, Mittland och Vastermark är alla awesome.

Edit: Jag fattade uppenbarligen inte att det handlade om skönlitteratur och får skylla på att jag är morgontrött. Jag låter min text stå kvar ändå och hoppas att det inte stör någon.
 
Top