entomophobiac
Pistoler & Mord
Spelstilar är en sak, och det är superkul att läsa om. Men en sak jag grubblat över senaste veckorna är vad spelledaren faktiskt gör i olika spelstilar. Framförallt för att jag lyssnar på Red Moon Roleplayings Black Madonna för tillfället och finner flera av scenerna märkliga.
Vill först bara förtydliga att det är fantastiskt bra stämingsfull radioteater. Men exempelvis när tärningsslagen kommer in--och de Moves som reglerna presenterar används--så tycker jag att det verkar vara väldigt godtyckligt vilken effekt dessa får. I någon scen i gårdagens avsnitt slog en spelare väldigt bra två gånger i rad för att försöka reda ut en situation, men misslyckades i alla fall i berättelsen. Då känner jag att reglerna--framförallt hur KULT: Divinity Lost verkar hantera dem--inte respekteras. Eller i alla fall tappar sitt syfte. Om det ändå är SLs berättelse som avgör i slutänden så blir det ju friform i praktiken.
För sitt format är Red Moon Roleplaying perfekt. Men som spelare hade jag nog blivit frustrerad.
Den stora frågan blir dock: vad gör du som SL?
Får reglerna ändra på ståryn?
Kan rollpersonerna mörda en central SLP?
Är det OK att spelarna missar delar av det du förberett för att de gör något annat?
Förbereder du mycket, lite, eller inte alls?
Rullar du på slumptabeller och tar det som det kommer, eller förbereder du scener, "bomber", och liknande i förväg?
Vill först bara förtydliga att det är fantastiskt bra stämingsfull radioteater. Men exempelvis när tärningsslagen kommer in--och de Moves som reglerna presenterar används--så tycker jag att det verkar vara väldigt godtyckligt vilken effekt dessa får. I någon scen i gårdagens avsnitt slog en spelare väldigt bra två gånger i rad för att försöka reda ut en situation, men misslyckades i alla fall i berättelsen. Då känner jag att reglerna--framförallt hur KULT: Divinity Lost verkar hantera dem--inte respekteras. Eller i alla fall tappar sitt syfte. Om det ändå är SLs berättelse som avgör i slutänden så blir det ju friform i praktiken.
För sitt format är Red Moon Roleplaying perfekt. Men som spelare hade jag nog blivit frustrerad.
Den stora frågan blir dock: vad gör du som SL?
Får reglerna ändra på ståryn?
Kan rollpersonerna mörda en central SLP?
Är det OK att spelarna missar delar av det du förberett för att de gör något annat?
Förbereder du mycket, lite, eller inte alls?
Rullar du på slumptabeller och tar det som det kommer, eller förbereder du scener, "bomber", och liknande i förväg?