Nekromanti Vad gör en shaman?

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Nu har jag haft det här regelmakandet i bakhuvudet alternativt framför ögonen till och från under nästan ett år utan att komma någonstans. Så fort jag tittar på dokumentet så fryser hjärnan och jag kan inte komma på någonting, så nu behöver jag hjälp.

Vad pysslar en fantasy-shaman med? Jag har tittat på andra spels lösningar och inte hittat något riktigt tillfredställande. Jag har letat i historiska källor, men inte hittat något bra där heller. Så, vad gör man?

Mina tankar än så länge är att shamanen tar sig till andeplanet och chattar upp andar. Han binder dem i fetisher. Men vad leder detta till och vad är skoj i faktiskt spel? Dessutom har jag spelartryck på mig att ha någon slags elementarfunktioner á la Warcraft också...

Jag behöver idéer och förslag på balla grejer att för en shaman att syssla med i spel och även gärna på hur man gör det utan att tråka ut övriga spelare för mycket.

Reglerna är ett BRP-system med Drakar och Demoner i grunden ifall det har någon betydelse.

/Dharkos
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
En Shaman medlar mellan andarna och sitt folk.
I en värld där andarna har kontroll över delar av naturen inkluderar detta manifestationer av alla typer av destruktiv naturkraft.

I shamanens arsenal hittar man allt ifrån att orsaka impotens och sjukdomar (eller det motsatta) till blixtar, vindar, slukhål, översvämmningar, uttorkandet av brunnar och annat som andar kan tänkas ställa till med.

T.ex. är Dweomermästare i Katherine Kerrs värld är en ganska cool tolkning på ett slags shamaner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
En cool sak du skulle kunna göra är att schamanerna inte binder andarna till fetisher utan till sig själva. Som en voodo präst som tar in en loa i sig själv. Så tar schamanen in en krigsande i sig blir han en mordmaskin, han kanske blir längre, får bepansrad hud och hans händer blir till svärd. Tar han in en eldande så kan han vandra genom flammor och skjuta eldbollar ur ögonen.

Vill du ha elementals så kan ju shamanen ha zombie slavar, alltså folk han håller ner knarkade med zombie pulver och som han sedan ger som fysisk form till svagare andar mot att de tjänar honom under en viss period (100 år är inte lång tid för en ande).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,199
Location
Malmö
Burning wheel har absolut super-coola regler för schamaner i Magic burner. En tidigare version finns som pdf här som är najs, men de som finns i den tryckta magic burner är ännu tuffare.

I korthet går nameless spirit bindning (som det kallas) ut på att man binder olika andar som är en manifestation för något i världen (nordanvinden, klippblocket man står på, fjorden den analkande fiendenflottan seglar genom) och beordrar den att göra som man vill (nordanvinden berättar vad den sett på vägen, klippblocket splittras för dramatisk effekt, fjordens vatten går i höga vågor för att sänka skeppen). Systemet är extremt flexibelt och kreativt utmanande, och har en intressanta tvisten att de andar schamanen tvingat till tjänstgöring kommer hämnas om inte utövaren vidtar steg för att skydda sig.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Spana in häxkonst och shamanism till mitt Matiné. De finns i rollpersonshäftet och är resultatet av lite efterforskning på området. Språket är lite sisådär men det var ett tag jag skrev det också.

/Han som ser en klar referens till Donnie Darko nu när han läser igenom skolorna
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Driver ut onda andar ur folk! Ta autism, schizofreni, maniska skov och depressioner som inspiration, och sätt dem i ett fantasy-stamsamhälle. Är man för märklig så går man till schamanen för att botas, skickas på en quest, eller bli hens lärling.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
jag gillar det God45 är inne på, att shamanen tar in djurandar i sig själv och utnyttjar dem.

En shaman skulle även kunna kommunicera med naturandar, och inte bara djurandar. Fråga trädandarna om någon har passerat osv...
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Det var ju en hel del bra idéer. Jag är också lite förtjust i God45s voodoo-idé. Jag har funderat på olika saker att binda andar i, bland annat fetischer eller föremål för att skapa typ magiska föremål, men det är ännu ett coolt användingsområde.

Hans Mutiné har lite förvånande också en del fräsha idéer, trots att vi gått från nästan identiska ursprungskällor. =)

Burning Wheel måste jag sätta mig och läsa igeom lite närmare innan jag kan uttala mig, men vid en snabb anblick såg det ut att innehålla delar som var nytänkande.

Så nästa fråga är ju då hur kontrollerar man andar och vad drar det med sig för nackdelar? Blir andarna sura och slår tillbaka, är det fivilligt, dras man med en kostnad var gång man ber dem om hjälp? Andestriderna från Drakar och Demoner är ju fullständigt vidriga att använda i spel, så de måste göras om fullständigt.

/Dharkos
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,493
Så nästa fråga är ju då hur kontrollerar man andar och vad drar det med sig för nackdelar? Blir andarna sura och slår tillbaka, är det fivilligt, dras man med en kostnad var gång man ber dem om hjälp? Andestriderna från Drakar och Demoner är ju fullständigt vidriga att använda i spel, så de måste göras om fullständigt.
Jag har lite idéer om det här som kanske skulle kunna fungera. De är egentligen helt skilda från varandra så jag punktar upp dem så att du kan ta någonting du gillar och ignorera resten :gremsmile:

1. Andar har inte ett pris, inte egentligen. Vad de har, nej vad de är, är fruktanskvärt fokus på en enda sak. Det är lite som de där skrönorna om fäktare vars svärd alltid måste dra blod varjer gång de dras. Om du framkallar en eld ande MÅSTE du bränna någonting innan du kan skicka iväg den igen. Framkallar du en dödsande måste den dra med sig någon ner i avgrunden, lyckas du inte ge den någon annan tar den med sig dig. Om du framkallar en helande ande är det bäst för dig att det finns tillräckligt med skador att läka, annars går anden för långt och orsakar cancer hos patienten. Vilken sorts cancer? Du vet sorten man blir frisk från efter behandling? Inte den sorten.

2. Santeria varianten. Visste du att vissa santeria präster genomgår en ritual som avlägsnar deras själ och lämnar dem själlösa men med mäktiga övernaturliga förmågor? Den här idén bygger lite på det men det är mer gradvis. Varje gång du binder en ny ande till dig själv avlägsnar du en liten del av din egen själ för att kunna få plats med de andra andarna. Varje gång du gör det finns det en risk att du slungar ut din själ ur din kropp permanent. Detta betyder att din fysiska form blir ett npc monster och att du skapar en ny karaktär... Som har din gammla karaktärs själ bunden till sig som sin första ande.

3. Nu ska jag stjäla nästan rakt av från Ron Edwards Sorcerer. Andar är skitstövlar. De har allihop ett behov, någonting som de måste ha för att kunna stanna i världen. Detta är någonting som är rätt lätt att fixa som att shamanen måste meditera, offra alkohol till anden varje dag eller dricka blod. Andarna har dock också nåonting de vill orsaka. Någonting som kaos, död, förstörelse, girighet eller smärta. Om anden inte är nöjd med dig kan den vägra ge dig sina fulla krafter, du kan dock vägra att uppfylla andens behov och utpressa tillbaks. Dessutom vill inte anden att shamanen dör för då förlorar den sin enda länk till de levandes värld.

4. Alla andar är natur andar. Inga konstgjorda föremål har andar medan sammtliga naturliga föremål och varelser har det. Detta betyder tex att hundar som är en konstgjord art inte har några andar längre. Vissa människor har inte ens andar längre. De mäktigare andarna håller på att bli galna eftesom medan de är mer eller mindre gudar i naturen så kan de inte påverka föremål utan andar i dem, dessutom dödar tillräckligt avancerade konstgjorda vapen dem med ett enda hugg. Men andarna har kommit på en plan, om de sammarbetar med en shaman och arbetar för hans (alltid en han av någon anledning, kvinnor blir häxor istället) räkning så är de skyddade från de här effekterna. Det har någonting att göra med att den männskliga själen är vad som skapade det onaturliga till att börja med. Vad vill andarna ha i utbytte för sin tjänster förutom skydd? Försörelsen av all männsklig civilisation. Kanske inte allt på en gång de är rätt tålmodiga, speciellt bergs andarna, men det är bästa att du som shaman arbetar mot civilisationen lite varje dag åtminståne om du inte vill ha en revolt på dina händer.
 

Dharkos

Veteran
Joined
14 Feb 2010
Messages
35
Location
Göteborg
Jag gillar den första idéen. Den passar ganska bra i i resten av mitt existerande fluff. Jag ska nog försöka skohorna i den på ett eller annat sätt, åtminstone för elementarandarna.

Den andra varianten är inte dum ifall man ska binda andar i kroppen såsom vi paratade om tidigare. Ska nog ta delar av det med.

Tack för goda idéer.

/Dharkos
 
Top