Vad gör en mumie?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ja, vad gör den egentligen?

IMG_3760.jpeg

Slåss och stryps, tänker jag mig. Förbannelser känns också givet. I D&D sprider de väl någon sjukdom ”mummy rot”? Men vad kan de göra mer för skit?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Efter att ha besegrat rollfigurerna börjar de tala varmt om världen på den gamla goda tiden, alltså när de själva levde, samtidigt som de moraliserar över den nya tidens moraliska och kulturella förfall. Inte minst pekar de ut rollpersonernas uppenbara personliga brister (girighet, mordlystnad, egocentrism, karriärlystnad, personlig hygien, klädsmak, etc). Jag tänker mig att de går på i samma stil som Tacitus och andra antika moralister. Eller som dvärgar i gammalt GW-fluff, på den tiden GW hade humor.

Lektionen pågår 1t100 år, varefter mumien lägger sig för att sova.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Mumien är lite som en hund som jagar en bil, det vill säga att den själv inte riktigt vet vad den ska göra när den fångar dig. Den har inte tänkt så långt och blir konfunderad. Då mumien inte är då smart är den i detta öppen för förslag från sitt byte kring vad som nu ska göras.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag har nog alltid tänkt mig mumien som bunden till en plats, antingen som begraven eller som väktare av en grav/skatt/whate... Så att de gör är att försöka mota bort en och om inte det går, förgöra en. Upphör uppdraget så upphör de.

//edit förgör = slita i bitar och lämna på platsen
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,045
I Svärdets sång hungrar mumier efter inälvor, eftersom de saknar egna. Jag antar att de sträcker sig mot rollpersonernas överkroppar för att karva ut vad som som finns inuti.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Mumiens brukande av gräshoppor, bölder, solförmörkelser och blod i flodvattnet är mer psykologisk stridsföring än handfasta medel för avdagatagande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,919
Jag tycker att detta känns som ett klart rimligt möte mellan en rollperson och en mumie:

 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Mumier brukade väl parfymeras med eteriska oljor som en del av mumifierigs processen? Kanske är läskigt att inte slås av en hemsk stank utan översköljas av parfym ur graven.
Mumier ska väl vila i sin grav så jag tänker att de egentligen vill lämnas ifred och ber "besökare" att avlägsna sig innan de går till anfall i ett försök att jaga bort dem.
Typ "get off my lawn you damn kids!"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Erbjuder sig som bränsle:

"...the fuel they use for the locomotive is composed of mummies 3000 years old, purchased by the ton or by the graveyard for that purpose, and that sometimes one hears the profane engineer call out pettishly, ‘D—n these plebeians, they don't burn worth a cent—pass out a king.’”

The Innocents Abroad av Mark Twain
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
God45 har så klart rätt svar.

Vill man ha alternativ så kommer mumien släpa dig till ett balsameringsrum och balsamera dig "levande" (fast jag tror kroken upp i näsan för att röra runt och dra ut hjärnan sätter stop för det där med levande).
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Mer allvarligt känns det som att Mumien skapar viljelösa tjänare. Kan vara på lite olika sätt:
- En pest (som i the Mummy från 1999)
- Hen sätter sitt bomärke i pannan på offret
- Slå ihjäl (stryp) och återuppväck
- Förvittra offret till en lägre Mumie
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
A:
Mumier hatar allt liv. De blev lurade och trodde de förbereddes inför efterlivet, men i själva verket var det ritualerna och mumifiering som såg till att de aldrig kommer till något efterliv. De brinner av hatet för allt levande och vill helt enkelt förgöra det. Särskilt alla de som på något sätt var ansvariga för deras mumifiering, eller de som stjäl av de saker de skulle ha fått med sig in i efterlivet. Mumier är dessutom långsinta och är fast beslutna om att synden ärvs genom släkter, så även barnbarn(sbarnbarn...barn) till de skyldiga är skyldiga.

B:
Mumier är härskare med gudomligt släktträd. De bar upp imperier och kungadömen när de levde, och de fortsatte härska i efterlivet. Nu har något/någon slitit tillbaka dem till de levandes värld och de är fast beslutna om att återta dess rättmätiga tron. De förväntar sig att invånarna i dess rike knäböjer för dem, och om de inte gör det levande kan mumien se till att de blir lydiga tjänare som odöda. När riket är återställt fortsätter de med sina antagligen imperialistiska mål de hade i livet.

Framförallt tror jag att Mumier är en odöd som skulle må bra av en liten revansch och personlighet. Att behandla dem som höglevel-zombies tycker jag är att kasta bort ett monster som borde mer ses som en BBEG tillsammans med Vampyren och Lichen.
 
Top