Nekromanti Vad gör en mûhadin i Thalamur?

storken

Warrior
Joined
2 Mar 2003
Messages
298
Location
Fagersta
En fråga dök upp i mitt huvud när jag läste i avatarex Foriontråd, hur (o)vanligt är det egentligen att en rollperson från Forion befinner sig i exempelvis Soldarn?
Var går gränserna för vad som är vanligt?
Är det enbart sjöfarare som reser mellan "icke-grannländer"?

Jag vågar påstå att det, iaf i vår spelgrupp, ofta blir just Asharina eller Jargien man spelar i. Åtminstone från början i en kampanj, men resorna har för oss inte sträckt sig längre än till Consaber eller Mûhad. Detta beror på att nästan alla våra rollpersoner kommer från just Asharina eller Jargien, för att inte sticka ut ur mängden & bli svårspelad.

En slutgiltig fråga; Hur är det för er?

/Niclas, som kommer från Asharina, Jargien & Mûhad.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Dansar & handlar

Det finns forianer i Chadarians Hopp, och dessa kanske tar sig till Soldarn, men just nu har de fullt upp med Chadarian, där det går ganska bra (med tanke på hur avlägset Forion ligger gentemot Asharien). Alltså, troligtvis inte många forianer alls, mtp hur mycket lättare det är med mission i Asharien än Soldarn.

Det är ju fantasy, egentligen hade nog inte Sydafrika och Norge nån kontakt under 1400-talet, men lite kampanjuppslag måste väl få finnas? (Finns det missionärer måste de ju lyckas nånstans (Arkipelagen, Chadarian)).

[tillagt] En mûhadin dansar i Thalamur. Mûhadinerna har bra dansare, thalaskerna är intresserade av finkultur (dans, konst, arkitektur, men inte gladiatorspel, torneringar å spnt bjäfs). Så, där har vi det. (Vissa mûhadiner handlar i Thalamur, och då kanske med dansare, vad vet väl jag? [/tillagt]
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Kan ju vara så att ifall en Mûhadin inte dansar i Thalamur nog är ett stort objekt för desikation. Efter alal likheter AMn kan se i thalamur mellan sovjet och tyskland så skulle jag inte bli förvånad ifall de håller på med rasvetenskap. De vill nog veta ifall en västläning ser likadana ut som en thalask.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Det skulle jag bli (förvånad alltså)

De har viktigare saker för sig. Som att titta på vackra danserskor.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Dåligt inflytande

Efter alal likheter AMn kan se i thalamur mellan sovjet och tyskland så skulle jag inte bli förvånad ifall de håller på med rasvetenskap. De vill nog veta ifall en västläning ser likadana ut som en thalask.
He he, tänk på att det var under ganska extrema omständigheter Amn och hans gäng senast var i Thalamur.

Magikratin stod ju då (?), så att säga, under ganska dåligt inflytande! :gremwink:

För alla utomstående som inte vet vad jag talar om: se kapitlet Nästa mörker i L&H.

Men även utan det dåliga inflytandet vet man aldrig vad Rakhori kan ha fått för sig, att dissikera en muhadin lär ju knappast bekymra dem om de tror sig ha något att vinna på det!

Thalamur ligger ju helt klart högt i listan över "onda" riken på Mundana!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Ond, hrmpf!

Thalamur ligger ju helt klart högt i listan över "onda" riken på Mundana!
Consaber klara ju inte ens av att ge sin befolkning mat, är inte det ondskefullt om något att svälta ut bönderna!

Och kyrkoplikt i Jargien! I Thalamur är människorna befriade från det opium som religionen innebär!

ergo: vidga perspektivet
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Drar en pipeline till Melûcka?

Tänk logiskt, helt enkelt. Färdmedlen i Mundana är såpass goda och världen är såpass liten att folk, förutsatt att de har råd, ork och hälsa, kan befinna sig där de har intresse av att finnas. För en genomsnittlig bonde betyder detta att han befinner sig i sin hemby, och kanske maximalt åker in till stan för att sälja/byta något ibland, och kanske marscherar några dagar bort, som mest, med den lokala milisen. För en mûhadinsk handelsman, å andra sidan, betyder det att han kan lägga Mûhads gnistrande torn långt bakom sig, så länge det finns något att vinna på det. Den stora frågan bör kanske snarare vara i vilken utsträckning folk tar med sig sin egen kultur när de reser eller rentav flyttar någonstans. Somliga, tex pyaralverna, är ju erkänt bra på att assimilera sig. Andra, såsom nyss nämnda mûhadiner, vill inte gärna vara utan fin tobak, vettiga möbler, tjänare och konkubiner, och tar gärna med sig så mycket som möjligt av det när de beger sig utomlands. Annars känns deras älskade hemland alltför långt borta.

I min kampanj finns ett helt gäng mûhadiner i Drunoks huvudstad Arlon. Det går många rykten om dessa mystiska främlingar, och de tycks onekligen inte ha rent mjöl i påsen. Och visst, de har rest långväga ifrån, men resan ska om allt går väl snart visa sig ha varit värd mödan...flera gånger om.

På samma sätt hade jag en man från Forion i Marek Pomian, liksom en del léaramalver (Dwyrydd Coley och co). De hade skäl att vara där. Marek Pomian är en stor och viktig stad, som drar till sig folk från hela världen. Exotiska typer är alltså trovärdigt i sådana städer. Ska man däremot trycka in en darkener i en håla som Trollhem bör man ha en vääldigt bra förklaring på vad i hela friden han har där att skaffa, och ge en bra beskrivning av hur pöblen stirrar på honom. De som reser är de som har råd, och tid, att göra det (samt några äventyrare och landstrykare, såklart). Det hela är i mitt tycke ganska självklart, egentligen.

- Ymir, sömnig
 

Ilion

Veteran
Joined
15 Apr 2003
Messages
128
Location
world, Stockholm atm
Re: Ond, hrmpf!

Du menar att mår bra att vara deprimerade? här tvingas de att så sina åkrar bara för att "Medborgarana" ska få mat och sedan har de inte nåt att se fram emot efter ett gudfruktigt liv. Den enkla mannen måste ha sin tro annars kommer han ju att inse att hans liv är helt bortkastat.;)
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
hrmpf, hrmpf...

Consaber klara ju inte ens av att ge sin befolkning mat, är inte det ondskefullt om något att svälta ut bönderna!

Mnjo, ett sådant feodalt samhälle kan knappast klassas som gott...

Och kyrkoplikt i Jargien! I Thalamur är människorna befriade från det opium som religionen innebär!

Religionsförbud / relgionsplikt - what's the difference?

ergo: vidga perspektivet

Tack för tipset...

Det thalamur har som i alla fall inte Consaber har är en hemlig underrättelsetjänst som håller reda på folket och ser till att inte allt för många "felaktiga" tankar sprids. Jag hävdar att denna ständiga skräck och ofrihet är bland det värsta förutsättningar man kan ha i livet. Kanske är det till och med så att svält är att föredra då...?!

Med tanke på din kommentar om opium ovan och ditt hätska försvar av det totalitära Thalamur misstänker jag emellertid att du och jag aldrig kommer vara överrens om någonting... Så kanske kan det vara lämpligt att fortsätta den här diskussionen privat om du så önskar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Ond, hrmpf!

Skillnaden gentemot Consaber är alltså att överklassen kallas medborgare i stället för adel och att de inte grundlurar bönderna lika rejält? Consaber är världens propagandamodul, det märks tydligt vilket land Krille föredrar, precis som man ser att han föredrar perenner framför conrier (alltså rent generellt "det rustika" före "det kultiverade", åtminstone tycks det så).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: hrmpf, hrmpf...

"Det thalamur har som i alla fall inte Consaber har är en hemlig underrättelsetjänst som håller reda på folket och ser till att inte allt för många "felaktiga" tankar sprids"

Vad Consaber har som inte Thalamur har är en hop lögnaktiga prelater som ser till att många av de felaktiga tankarna aldrig ens tänks.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ond, hrmpf!

"Consaber klara ju inte ens av att ge sin befolkning mat, är inte det ondskefullt om något att svälta ut bönderna!"

Varför skulle man? Det är böndernas uppgift att producera mat, inte kronans. Om bönderna inte klarar av detta själva, varför skulle kronan göra det åt dem? Kronans uppgift är att skydda ofrälset och garantera deras säkerhet gentemot inre och yttre hot, inte att baka bröd åt lata och inkompetenta bönder.

Klipp dig och skaffa dig ett jobb! :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: hrmpf, hrmpf...

  • parlamentarisk tvåkammarriksdag
  • icke-magisk längdgradsberäkning
  • en vetenskaplig magiteori som motsäger kyrkans världsbild
  • lika rätt inför lagen
  • religionsfrihet
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: hrmpf, hrmpf...

"parlamentarisk tvåkammarriksdag

icke-magisk längdgradsberäkning

en vetenskaplig magiteori som motsäger kyrkans världsbild

lika rätt inför lagen

religionsfrihet
"

Konungen är fortfarande härskare, och makten är i stor grad koncentrerad till adeln. Dessutom undrar jag vad som är fel med hederlig magisk längdgradsberäkning. Thalamur har också en vetenskaplig magiteori, bara det att landet saknar en kyrka som kan motsäga den. Den lag som är lika för alla sköts ändå genom adeln (om jag minns rätt ,det var ett tag sedan jag läste modulen) och religionsfriheten har kraftiga inskränkningar. Dessutom svälter folk, och få kan hoppas på att nå upp till adelsstatus (i Thalamur kan man däremot genom att vara kompetent bli en fullgod medborgare). Jag ser de två länderna som ungefär likvärdiga vad gäller befolkningens väl och ve.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Ni är alla trälar!

Ja jämfört med de fria och frihetsälskande asharierna altså.

Ni har ju inte ens "rätten att äga och bära vapen".

/Bjorn
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: hrmpf, hrmpf...

"Konungen är fortfarande härskare, och makten är i stor grad koncentrerad till adeln."

Och du menar att det är bättre i Thalamur där makten är helt (inte bara "i stor grad") koncentrerad till magikratin?

"Dessutom undrar jag vad som är fel med hederlig magisk längdgradsberäkning."

...det faktum att det är odemokratiskt att endast magiker kan syssla med det? Eller att det är ekonomiskt begränsande och att Thalamur som bieffekt av det inte ens har några kolonier?

"Thalamur har också en vetenskaplig magiteori, bara det att landet saknar en kyrka som kan motsäga den."

Och se vad det har lett till - den är ju felaktig och hänger fortfarande kvar vid gamla förlegade koncept som "eter". Pfah! "Magiteori" i Thalamur är bara en ursäkt för att klåpare som magikraterna ska kunna motivera sin makt genom att briljera för den fåkunniga pöbeln.

"Den lag som är lika för alla sköts ändå genom adeln"

Näpp, den sköts av fogden, som oftast är ofrälse.

"och religionsfriheten har kraftiga inskränkningar."

Tja, man får i alla fall välja mellan att tro på Draken eller Daak. I Thalamur får man inte välja alls, utan riskerar tvärtom att "försvinna" om man över huvud taget antyder att man tror, oavsett på vad. Begränsad religionsfrihet är fortfarande friare än ingen religionsfrihet alls.

"Dessutom svälter folk"

Ren och skär propaganda! Lögn och förbannad dikt! Thalaskiska falsarier! Eller möjligen egna påhitt - något sådant står inte i modulen, i alla fall.

"i Thalamur kan man däremot genom att vara kompetent bli en fullgod medborgare"

Snarare, i Thalamur kan man genom att muta rätt person bli en fullgod medborgare, det vill säga ett genomkorrupt samhälle.

Nä, Consaber är ett land för hederligt folk, inte för korrupta gangsters.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Re: Ond, hrmpf!

Böndernas skatter till adeln gör att de inte kan försörja sig själva. Se, överhetens fel!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Korruption, fruktan

Snarare, i Thalamur kan man genom att muta rätt person bli en fullgod medborgare, det vill säga ett genomkorrupt samhälle.

Sågottsom-citat, Krille. "Tvärtemot Jargien så styrs Thalamurs byraåkrati inte av korruption, utan av fruktan."
 
Top