Vad gör du först, system eller värld?

Nu skriver jag främst äventyr, men brukar alltid börja i en fråga eller ett tema jag vill utforska. Är rätt sopig på både regler och världsbygge, så det brukar jag hoppa (använda någon annans system + utgå från "den verkliga världen", alternativt försöka luta mig mot världsbyggande detaljer och hoppas på att de är tydliga nog för spelledaren att bygga på).

Mitt ovetenskapliga antagande när jag svarat om system och värld är att system är allt som strukturerar och styr spelgruppen/spelaren. Värld är sånt som är relaterat till det som styr rollpersonen (inomvärdslig logik, moral, kultur, sed, miljö med mera). System spiller över i värld genom hur den begränsar spelaren i vad den kan göra med sin rollperson och i vad som verkar vara de medel man har att påverka värld och rollperson/andra aktörer.

Är ett äventyr system eller värld?

Jag tänker att det är både och men med en övervikt till system-skapande (plot, hinder som ska lösas, vad krävs för att "klara det" osv).
Jag tänker att äventyr är själva spelet, världsbygge dess kontext och regler det som får allt att hända.

Last edited:
Nu skriver jag främst äventyr, men brukar alltid börja i en fråga eller ett tema jag vill utforska. Är rätt sopig på både regler och världsbygge, så det brukar jag hoppa (använda någon annans system + utgå från "den verkliga världen", alternativt försöka luta mig mot världsbyggande detaljer och hoppas på att de är tydliga nog för spelledaren att bygga på).

Fråga (som innehåller ordet varför) eller tema tycker jag också är bra utgångspunkter. En annan ände att starta i är att fundera över vilken typ av personer RP förväntas vara. Ofta blir svaret ett gruppkoncept. Ett sådant har ofta med både setting och genre att göra. Vet man att ens rollspel ska handla om detektiver i London på 1890-talet, så har man också fått en avgränsning. Då blir det lättare att bli färdig. Man behöver alltså inte beskriva allt i London, utan bara sådant som är intressant för detektiver. Bara det ganska enkla konstaterandet gör hela projektet mer greppbart.

Last edited:
Back