Vad gör dig oroligast för hur en spelarkaraktär ska fungera i din kampanj?

Vad gör dig oroligast för hur en spelarkaraktär ska fungera i din kampanj?

  • Chaotic Evil karaktär

  • ”Tramsig” ras

  • Min/Maxad karaktär

  • Konceptet fungerar inte i settingen

  • Dumt namn

  • Låååång backstory

  • Ingen backstory

  • Karaktär stulen från annan media (tex: Min karaktär är Leonardo från TMMT)

  • Karaktär från tidigare kampanj

  • Medvetet väldigt svag karaktär


Results are only viewable after voting.

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har inte gjort en poll tidigare och ville testa så jag lär mig funktionen. Så det här är mest en tråd om personliga preferenser som kan vara kul. Så:

Vad gör dig oroligast för hur en spelarkaraktär ska fungera i din kampanj? (Ja, jag förutsätter lite standard fantasy men det här ska nog gå att generalisera) Varför?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det beror helt på spelaren. Om jag vet vad spelaren brukar vilja ha ut av en kampanj och vad jag vill ha ut av en kampanj... Om inte spelarkaraktären kan leverera det så har vi problem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Det beror helt på spelaren. Om jag vet vad spelaren brukar vilja ha ut av en kampanj och vad jag vill ha ut av en kampanj... Om inte spelarkaraktären kan leverera det så har vi problem.
Det här är helt sant! Känner man spelaren så blir man mer eller mindre orolig av många av dessa.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Flera av valen kan för mig summeras upp till en och samma varningssignal; när spelaren har en väldigt bestämd uppfattning om vem deras karaktär är i förväg.

Så det kan inkludera båda att det är en RP från en tidigare kampanj (i synnerhet om det är en kampanj från en annan spelgrup), att karaktären är "stulen" från annan media, lång backstory...

Det jag är orolig för där att det kan uppstå konflikt mellan spelarens syn på vem deras RP är, vad spelreglerna möjliggör, och vad spelvärden förutsätter.

Typ om spelaren beskrivit deras rollperson som väldigt komeptent och erfaren, men spelsystemet förutsätter att alla börjar som inkompetenta grisodlare, och kampanjen är den klassiska "rags to riches"-upplägget.

Men så länge spelarna har koll på hur regelsystemet funkar, och man snackat om kampanjupplägget så blir det rätt sällan några större problem av det.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Vissa av de här skulle jag aldrig godkänna, dvs de som pajar för hela gruppen eller alla utom spelare X. Andra riskerar att pajja det roliga för den enskilde spelaren, och där är nog svaret ”beror på”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag ser att många röstar på ”Konceptet fungerar inte i settingen” men det är typ mim favorit av de här ju! Jag är själv skyldig till 12 åring som Narniat in i den här D&D kampanjen från vår värld men tidsresenären från 1980 någon spelade i Western kampanjen jag spelledevar också great ju…
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Beror lite på vem spelaren är och hur väl jag känner denne och dess preferenser. Och vad för kampanj/setting det är.

Men mest orolig för en karaktär som inte passar settingen. Ex har vi en kille i gruppen där några av oss skämtat om att det instinktiva svaret när han kommer med sina karaktärsförslag alltid bör vara "Nej!".

Därefter kommer tramsiga raser och fåniga namn.

Och jag vet att 2 av spelarna (varav den ene är den tidigare nämnda individen) med stor sannolikhet kommer min-maxa, och läsa regelboken för noga.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
När det gäller backståry är min samlade visdom att det inte handlar om längd, utan att få till ungefär lika mycket krokar och uppslag i samtliga rollfigurers sådana. Dvs om Pelles bakgrund är tre meningar på en post-it-lapp och Stinas är åtta sidor är risken överhängande att Pelle blir åskådare till Stina fräcka, personliga berättelse.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
None of the above (lägg alltid till ett sånt val för oss fåntrattar som inte hittar vårt svar :D).

För mig är det:

CHAOTIC NEUTRAL SOM ALIGNMENT

Största varningsflaggan i världen! Signalerar "jag kommer att vara en douche mot alla spelare OCH rollpersoner och kommer att peka på min alignment för att rättfärdiga mitt beteende.

/M
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag är inte orolig för hur karaktärerna funkar i min kampanj.
Är för gammal för att oroa mig för sånt. :unsure:
De får väl köra i stort sätt vad de vill och så får vi lösa ev. problem om de uppstår.

//EvilSpook

Edit: Det är ju min kampanj så länge jag preppar den. När spelarna väl kommer in och vi börjar spela så är det ju deras kampanj, och då får de göra vad de vill med den.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Dock så bör ju karaktären kunna något annat än att bara banka upp monster, ;)
Ja, och då säger jag till spelaren "Vi kan vara överens om att din rollis är duktig på att sy ridbyxor och laga ärtsoppa, du behöver inte lägga poäng på det, ok?" och får svaret "Det förstör min inlevelse om de där siffrorna inte sitter där". "Okej", säger jag, "men du kan få dem GRATIS HELT UTAN KOSTNAD, känns det ok?" med svaret "Nej, jag vill bygga min rollis som alla andra"

Happ... MEN DU TÄNKTE INTE PÅ ATT JAG NU MÅSTE FÖRSÖKA SKAPA INTRESSANTA UTMANINGAR SOM PASSAR BÅDE DE TRE ANDRA MÖRDARMASKINERNA OCH SEDAN DIN ÄRTSOPPSBYXA!? TÄNK PÅ MIG!!!!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
När någon i gruppen skall spela -- You all know him ---- the dark and mysterious brooding katana wielding anime inspired trenchcoat wearing waifu loving cringe inducing weaboos wet dream THE EDGE LORD
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
När någon i gruppen skall spela -- You all know him ---- the dark and mysterious brooding katana wielding anime inspired trenchcoat wearing wifu loving cringe inducing weaboos wet dream THE EDGE LORD
Det händer hela tiden!

Jag har mer erfarenhet av mystisk emo Drow warlock.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
För mig kan det nog sammanfattas som att "spelaren och jag har extremt olika förväntningar på vad för slags kampanj det här är tänkt att vara". Sedan kan det vara att rollpersonen har ett dumt namn (inget fel med flams rent objektivt, men jag brukar föredra att spela med ganska lite flams), eller att karaktären är byggd på ett sätt som gör att spelaren tydligen vill att kampanjen ska handla om hen (koncept som inte passar in, att karaktären är chaotic evil etc).

Jag är en enkel man: jag vill ha kampanjer som handlar om något annat än rollpersonerna, och jag vill att rollpersonerna framför allt ska vara där för att Lösa Uppdraget. Spelare som vill Driva Sin Agenda eller som vill ha karaktörsdrivet spel överlag, eller som finner nöje i att försöka sabba eller flamsa bort eller prompt ska slåss mot allt rollpersonerna möter kommer nog inte att funka jättebra med mig som SL.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Egentligen passar inget av svaren mig. Jag är mest orolig över att karaktären jag skapar inte ska vara intressant under en längre tid. Jag tycker att jag har lätt att komma på bra karaktärer för kortare grejer, men under längre kampanjer uppstår ibland följande problem:

Karaktären är för intensiv och extrovert vilket gör att jag som spelare blir alldeles slutkörd av att spela den i en längre kampanj.

Karaktären är för introvert och tråkig för att jag ska bli intresserad av dennes öden och äventyr.

Karaktären är kul nu, men har ingen utvecklingspotential.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Svarade konceptet fungerar inte i settingen, för den innebär extraarbete från min sida. Arbete som kanske inte ens kommer fungera. Men jag kan inte direkt komma på ett reellt exempel på det, eftersom det här ändå är problem som löses i session zero.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,958
Location
Linköping
Jag oroar mig nog inte för enskilda rollpersoner utan mer kombinationen av dem.

En riddare som betraktar alla under högadel som patrask.
En tjuv som vill råna allt som rör sig och som hatar högadel.
En krigare som vill döda allt som rör sig.
En lärd man som vill undvika strid till varje pris.

Äventyret går ut på X, hur får vi ihop det här tänkte ni?

Så inte bara ignorerade jag frågan utan jag tog dessutom upp ett problem som jag inte skulle säga att jag har...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Jag har nog aldrig varit med om att en rollperson inte passar i kampanjen. Vi bygger kampanjer runt rollpersonerna, så de passar liksom in automatiskt.
 
Top