Vad gör det första Mutant så bra?

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Tror det här också formade hobbyn för mig. Jag ser ju detta som en styrka och inte alls en svaghet. En skissartad värld som fylls i genom spel mer än 10 böcker a 100 sidor där vi har information om spelvärlden. Även om Mutant inte i så tydliga ordalag lämnar över skapandeansvaret till spelledaren som Basic D&D gör, så är det något med det skissartade som triggar fantasi, skapar ingångar och öppningar för skapandet.
Man kan fundera på hur ett rollspel skapar kreativitet. Ett sätt är att inte ge stöd alls eller erbjuda väldigt allmänna riktlinjer. Som i det första Mutant. En del kommer då att fylla i luckorna själv. Det gjorde exempelvis jag. Jag fyllde pärmar med maskinskrivna äventyr och kartor.

Ett annat sätt att ge stöd för skapande är att, som i många indiespel, erbjuda mer nischade koncept med en viss dramaturgi. OSR-spelen löser ofta samma problem med tabeller. Indie och OSR är i mina ögon bättre eftersom jag förstår mer hur skaparen har tänkt sig spelet. Samtidigt är det förstås möjligt att själv utveckla även dessa spel. Man har bara tillgång till andra byggstenar från början. Spelets idé är då mer direkt synlig istället för underförstådd och diffus.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,983
Location
Ett häxkräl
De stora problem med DoD var i mina ögon obalanserade yrken (det var, givet mängden våld som äventyren krävde, och att magiker sög, egentligen bara lönt att vara krigare eller riddare) och pingpongstrider. Mutant undviker så vitt jag kan se bägge dessa problem. Visst, en del yrken var sämre än andra, men när jag läser spelet nu har jag svårt att se att det skulle spela någon större roll vid bordet. För alla gubbar är rätt kassa.

Sen tror jag att för att få spelet att funka så måste man vara snål med högteknologi, inte minst ammo. I reptilmännens klor tyckte jag träffade helt rätt. I de andra äventyren gick det inflation i häftighet.
 
Last edited:

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
If I may add, I think the Mutant approach to having (roughly) double the hit points of DoD but also increasing weapon damage slightly opens up the space a lot more without feeling like D&D
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag var så insnöad i DoD att jag aldrig fattade Mutant. Men vi spelade Mutant 2 som bara den. Fast jag var NFM såklart med gausvapen
 
Top