DoD Vad gör de magiska föremålen?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
I äventyret jag skriver är det tänkt att rollpersonerna ska komma över ett antal magiska föremål så att de när de tar sig an de fruktade piratankorna har lite bättre odds om strid skulle uppstå. Frågan är bara vad dessa magiska föremål skulle göra rent praktiskt. Jag har tänkt mig ett svärd vars klinga kan fatta eld och även utdela brännskada, en magisk pipa som när man röker den kan framkalla dimma en gång om dagen, samt en mantel som kan göra bäraren osynlig i fem sekunder tre gånger per dag. Sen vill jag ha med dessa föremål:

En magisk pilbåge

Ett magiskt harnesk

En trollstav

En magisk dolk

Vad tycker ni att dessa föremål ska kunna göra?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
369
Location
Stockholm
I äventyret jag skriver är det tänkt att rollpersonerna ska komma över ett antal magiska föremål så att de när de tar sig an de fruktade piratankorna har lite bättre odds om strid skulle uppstå. Frågan är bara vad dessa magiska föremål skulle göra rent praktiskt. Jag har tänkt mig ett svärd vars klinga kan fatta eld och även utdela brännskada, en magisk pipa som när man röker den kan framkalla dimma en gång om dagen, samt en mantel som kan göra bäraren osynlig i fem sekunder tre gånger per dag. Sen vill jag ha med dessa föremål:

En magisk pilbåge

Ett magiskt harnesk

En trollstav

En magisk dolk

Vad tycker ni att dessa föremål ska kunna göra?
Uppfattar det du söker är ett gäng lägre magiska föremål utifrån beskrivningarna - och något som specifikt hjälper dem om det blir strid?

Pilbåge

- tystar den träffade (så kan den användas för ett överfalll). Eller kanske en frostbåge som saktar ner förflyttning (hade planer för en sådan slunga).

Magiskt Harnesk

- oklart om du tänker dig det motsvarar en plåtrustning eller annat material? En mästersmidd plåtrustning (som plockar bort en nackdel) kanske räcker?

Trollstav

- innehåller ett par kastningar av besvärjelser som spelarna inte har tillgång till, alternativt magiskt batteri (laddning).

En Magisk Dolk

Kommer tillbaka till din hand för några viljepoäng om den kastas - eller evigt förgiftad.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
En trollstav
ger plus på alla besvärjelseslag och något eller några av nedanstående
- är i praktiken oförstörbar.
- efter att magikern har använt ett PSY poäng för att aktivera staven kommer den skumpan druklasarna och torra löven att börja leva igen och inom någon dag/vecka så hänger levande druvklasar från stavens topp. Det är inget speciellt med druvorna bortsätt från var de kommer från.
- kristallen i toppen kan fås att skina med ett sken bättre än en facklas utan någon PSY kostnad om bäraren (som måste vara en magiker) vill det.
- kobrahuvudet som kröner staven ger en noterbar bonus i att hypnotisera/liknande men då måste offret tita på kobrans ansikte
- vapen som träffar staven gör sin egen skada på sin BV
- kan inte sjunka och kan fungera som livboj om det behövs
- lägger man ena stavänden mot en brasa så kommer elden inte gå ut, änden kommer bli synligt sved men tar ingen egentlig skada
- en specifik besvärjelse (eller typ av besvärjelser) får en extra bonus
- varje dag så har staven en ny besvärjelse i sig som när som helst kan aktiveras utan någon kostnad, men man vet inte vilken för en man har kastat den (om du har en besvärjelse lek dra ett slumpmässigt kort bara för att bestämma vilket)
- ger plus i att meditera om man håller i staven/har den liggande i knätt
- extra skada mot odöda, och även sådana som inte tar skada av fysiska attacker reagerar som om de hade blivit träffade
- magiska, ointelligenta odöda ignorerar bäraren
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
En magisk pilbåge
Målsökande pilar. Viskar man ett kraftord när man skjuter mot någon låser sig bågen vid målet, och följande pilar kan svänga runt hörn och leta sig runt skydd (men inte ta sig genom stängda dörrar, etc.). Det gör inte att man träffar automatiskt, magin räcker bara "så långt". Men skytten kan ingorera "line of site" och "skydd" när de skjuter mot det låsta målet.

Ett magiskt harnesk
Havskungens harnesk (inte "Havskungen" med stort H, bara en av många små havskungar): du kan simma som en fisk och andas under vatten i 1 minut. Men det är jobbigt, och för en ickefisk och därför får användaren ett tillstånd efter varje användning. Det är möjligt att använda den kontinuerligt under längre tid, för ett tillstånd varje minut.

En trollstav
Trollstaven är i princip en "fickmagiker". Den innehåller 5 VP (Som återvinns i en långsam men stadig takt, eller efter en lång vila, vad du känner för), och ett antal trolleritrick och ett par besvärjesler som dessa VP kan användas på. Staven har sina eget färdighetsvärden (Som är hyfsat, och kanske kan öka med tiden). Man behöver inte själv kunna använda magi för att använda trollstaven.

Den är eventuellt "medveten".

En magisk dolk
Här är en tvist på en klassiker: den lyser så länge INGEN fara är i närheten.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,501
I äventyret jag skriver är det tänkt att rollpersonerna ska komma över ett antal magiska föremål så att de när de tar sig an de fruktade piratankorna har lite bättre odds om strid skulle uppstå. Frågan är bara vad dessa magiska föremål skulle göra rent praktiskt. Jag har tänkt mig ett svärd vars klinga kan fatta eld och även utdela brännskada, en magisk pipa som när man röker den kan framkalla dimma en gång om dagen, samt en mantel som kan göra bäraren osynlig i fem sekunder tre gånger per dag. Sen vill jag ha med dessa föremål:

En magisk pilbåge

Ett magiskt harnesk

En trollstav

En magisk dolk

Vad tycker ni att dessa föremål ska kunna göra?
Varje gång en pil avfyrad från pilbågen dräper någon läks skytten lite. Men att använda den tär på själen, de som använder bågen kommer aldrig se himlen.

Harnesken är prytt med ett ansikte så vidrigt att ingen kan se rakt på bäraren.

Trollstaven skadar inte den som den riktas mot utan den de älskar. Den offret älskar mest i världen, oavsett var de är, dör.

Alla som såras av dolken får obotbar cancer som dödar dem inom 2T10 månader.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
I äventyret jag skriver (...) Vad tycker ni att dessa föremål ska kunna göra?
Trodde hela poängen var att du var författaren och hade något att säga?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Trodde hela poängen var att du var författaren och hade något att säga?
Absolut, men det är väl aldrig fel att få lite input från kloka människor när man kör fast? 🙂
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Harnesket är så övernaturligt skinande blankt att det bländar alla som ser på det bara det minsta ljus reflekteras i det, så det är bäst att bära någonslags tunika över det som man öppnar framtill när man ska slåss. Det har inte heller någon effekt på väsen och ting som inte har ögon. Vid närmare eftetanke hade detta passat bättre med en sköld, men men.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
En magisk pilbåge
När strängen slås an så börjar det bågen siktar på att vibrera lika mycket relativt sina dimensionen som bågsträngen.

Ett magiskt harnesk
Det är extremt välpolerat, så det reflekterar ljus som bländar alla som tittar på det, utom i beckmörker.

En trollstav
Innehåller 1 kAh som kan urladdas på olika sätt i järnföremål, t.ex. som ljus i järnspån, stötar i järnplattor eller musik i järninstrument. Blixt laddar.

En magisk dolk
Genom att bära den och tänka på något annat så rensas utrymmet mellan ens tänder från matrester.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Vad tycker ni att dessa föremål ska kunna göra?
Föremålen är ett gammalt äventyrargäng som blivit fångade i sina vapen. Den som bär ett föremål får en del av äventyrarens kunskaper. Äventyrarna kommer att försöka kontakta sina bärare, vilket först ger sig tillkänna som drömmar, sedan som dagdrömmar och flyktiga tankar innan de helt kan manifestera sig som en skuggskepnad inför bäraren.

För att befria äventyrarna, som blev fast i vapnen för hundra år sedan, är ett äventyr i sig.

Pilbågen: jägaren är berest och ger bäraren en känsla av att den sett platser den inte har besökt förut.

Harnesket: krigaren har ett sjätte sinne för faror och ger bäraren onda föraningar om någonting håller på att hända.

Trollstaven: magikern besitter minnen från sitt stora bibliotek och får bäraren att känna igen rykten från forna dagar.

Dolken: tjuven har en förkärlek för antikviteter och bäraren till denna gör att spelledaren börjar beskriva ting utifrån sina värden, även sentimentala, snarare än dess utseende.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Så många bra idéer!! Får nog lägga till ytterligare föremål och använda några av idéerna till dessa 😊
 
Top