Vad finns på ett tåg?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Ponera att man under en kampanj befinner sig på ett nattåg som strandar långt borta från allt och alla. Vad innehåller i så fall ett sådant tåg? Hur mycket mat och dryck (vi räknar med att restaurangvagn finns)? Några möjligheter att hålla värme, etc? Något annat intressant man kan hitta? Funderar även på hur många resenärer det kan finnas.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
443
Location
Uppsala
Beroende på land, men nattåg har nog en del mat och vatten tänker jag? Vatten finns i tetror och i tankar till toalett/handfat.
Kuriosa vet jag inte så mycket, men har hört att Transsibiriska järnvägen har Samovarer i nästan varje vagn som eldas med kol-, kanske nåogt som kan användas?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Well... hur långt är det mellan stationer där tåget rimligen kan fylla på förråden? Är de väl förbereda bör de ha tillräckligt med mat och dylikt för att dubbla den sträckan (Dvs de av någon anlending inte går att proviantera som planerat så kan de ta sig ytterligare en station utan problem).

Det samma för vatten, men det kanske generellt anses vara enklare än fylla på än mat så därför något mindre av detta.

Vad snackar vi för teknologi? Eldrivna tåg bygger ju på att det finns el, annars lägger värme och sånt av. Snackar vi mer ångtåg sålär ju många av de "finare" vagnarna ha kaminer (och kolet kan man ju ta från lokförådet om loket ändå inte kör någon stans. Hur mycket kol lär återigen bero på hur långt det är mellan påfyllningarna, med marginal, eller kanske rent av för hela streckan.

Tredjeklassvagnar lär bygga på att folk har med sig kläder, och trängs med varandra för värmen. Om det finns tredjeklass allternativ, så klart. Men det är nog ockås de resenärerna som är talrikast. Folk som förflyttar sig en lång sträcka så billigt som möjligt i hopp om bättre framtidssutsikter på andra sidan landet.

Går resan mellan två stormetropoler? I så fall mer folk. Är det en sightseeingtur runt i bergen? I så fall antagligen bara lyxpassagerare plus personal..
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag tänker svenskt nattåg anno 2022. Låt säga Malmö-Umeå.
I så fall, typ 2 flaskor vatten per person (halvliters). Sen sånt i toatanken, vilken antagligen man inte vill dricka om man inte är desperat. Mat och godis nog för ungefär hälften av passagerarna om de inte är väldigt få.

Allt går på el, så ingen värme om elen lägger av. Och om det skett någon form av olycka är det inte omöjligt att de väljer att stänga av elen även om olyckan inte gjort det för att skydda arbetare som behöver röra sig på spåren.

Ingen som helst aning om hur många person det kan röra sig om.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
På alla försenade tåg jag varit på har det bjudits på tetra-vatten och raw-bars, och jag har aldrig varit med om att det tar slut. Så gissningsvis har långdistanståg åtminstone 2 x vattentetra och 2x raw-bars för varje passagerare, utöver den mat och dryck som serveras i restaurangvagnen (och det halvtjänliga vattnet som används vid handtvätt). Ett nattåg bör ju ha filtar, om det har sovkupéer.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Enligt SJ's hemsida så har ju nattåget och snabbtåget mellan Stockholm och Malmö en bistrovagn som serverar mat så Malmö -umeå borde ha det samma ,

Så man kan nog anta att dom har allt ifrån smörgåsar till olika maträtter till drickor och godis till ramlösa/Loka till öl och vin. Har dom sovkupé så bör dom ha filtar , kuddar ,täcken .

Sedan att veta hur många resenärer som åker per dygn är ju svårt att fastställa, det kan ju vara 50 resenärer ett dygn och 150 nästa till max kapacitet det tredje dygnet .

Sedan vet jag icke om tåg har någon form av back up generator som förser det med el om något skulle gå åt skogen isf har man ju värme , ac , wifi mm så länge back up generatorn är igång
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan om ett tåg skulle stranda i Sverige idag 2022 så utgör det nog ingen större risk än ett antal förbannade resenärer .

Nästan varje svensk medborgare har idag en smartphone med internet inbakat i abonnemanget så det är ju bara att plocka fram telefonen och ringa eller messa efter hjälp via nån app så man skulle nog inte behöva vara strandsatt så länge vilket skulle innebära att det blir helt redundant hur mycket mat och dryck det finns i tåget och huruvida tåget har värme eller ej.

Man kan nog förvänta sig att bli "räddad" inom max ett par timmar .

Så tillvida att man inte befinner sig i komplett radioskugga men då är det bara att knalla och gå tills man får täckning.

Sedan antar jag att SJ och övriga tågbolag har någon form av trackingsystem som håller koll på var deras tåg befinner sig och om tåget plötsligt går offline och inte kommer back on line eller inte anländer en station inom vad som anses rimlig försening så kommer det väcka oro och det kommer att undersökas.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro

Det här med att det inte är så svårt att ta sig av om ett tåg stannar mitt i ingenstans. Vi glömmer bort att mitt på rälsen finns ingen perong för på och avstigning vilket försvårar läget.

Nu är denna artikel om en händelse från 2015 men ger ändå en bild av läget under vad som var några timmar.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326

Det här med att det inte är så svårt att ta sig av om ett tåg stannar mitt i ingenstans. Vi glömmer bort att mitt på rälsen finns ingen perong för på och avstigning vilket försvårar läget.

Nu är denna artikel om en händelse från 2015 men ger ändå en bild av läget under vad som var några timmar.
Wtf hadde aldrig trott att passagerare skulle behöva sitta fast i fler timmar i ett civiliserat västvärlds land med fungerande infrastruktur.

Lyft telefonen och ring och Max nån timme senare blir man "räddad"
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Större delen av svenska järnvägsnätet ligger i närheten av väg, så det går att evakuera till buss, etc. Det finns delar framför allt av Malmbanan (till Kiruna, Narvik) som ligger långt från vägar. Det finns (fanns?) till och med stationer (hållplatser) som bara har tåg-förbildelse, och inte vägförbindelse.

Problemen med att släppa ut människor ur tåget är såklart säkerhetsmässiga. Dels kan det finnas nedfallna luftledningar. Dels kan det komma andra tåg (om det är dubbelspår, som mellan Stockholm och Västerås). Spårområde är förbjudet att beträda för allmänhet.

När det gäller nattågen till Kiruna/Narvik så går de ibland med dubbla lok, när det är som kallast, av säkerhetsskäl. Men jag tror inte man ha ett diesellok som backup, utan det är nog två ellok.

De flesta järnvägssträckor har ATC vilket gör att tågets position är känd på någon kilometer när. Vissa sträckor (Bottniabanan) har mer moderna GSM-R-baserade system, då vet man exakt var tåget är. Det här är för att undvika kollision. Jag vet inte, men jag känner mig ganska övertygad om att en vanlig radio är standardutrustning.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ponera att man under en kampanj befinner sig på ett nattåg som strandar långt borta från allt och alla. Vad innehåller i så fall ett sådant tåg? Hur mycket mat och dryck (vi räknar med att restaurangvagn finns)? Några möjligheter att hålla värme, etc? Något annat intressant man kan hitta? Funderar även på hur många resenärer det kan finnas.
Sedan är det ju inte så att SJ ger bort all mat. De flesta har inga kontanter och kort funkar inte. Barnfamiljer börjar bli desperata, sjuka människor har ingen medicin, värmen stängs av, etc. Det tar inte speciellt lång tid innan en sån här situation blir rätt jobbig. Är det vinter kan det bli farligt på riktigt. Jag har suttit på flyg, tåg och allt möjligt i liknande situationer och det tar typ 40 minuter innan det börjar kännas som att det där med civilisation trots allt bara är en tunn ridå som när som helst kan dras undan. Vårt samhälle kan inte riktigt hantera när saker slutar funka.

Och det där med smartphones och räddning... Visst, i terorin. Men tågräls går inte genom bebyggda storstäder där räddningstjänst står på stand-by. Hur många fordon och av vilken typ finns vid Stor-Åbdosjön? (för att ta det typ sämsta ställen längs sträckan) att skramla ihop inom några timmar?

Jag var fast i Milano när vulkanutbrottet hindrade all flygtrafik. Det tog bara timmar innan polisen fick gå in på centralstation för att förhindra upplopp :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Låt oss ponera att tåget har sugits bort från vår verklighet, bort från el och mobilnät, och finner sig stående på obekant mark. Lokföraren, som trott sig befinna sig på sträckan Sundsvall-Härnösand, ser då tåget stannar en räls som klipps av och ersätts med orörd natur ett par meter framför loket, och närmare undersökningar visar att samma sak sker bakom tåget. Inga elkablar löper ovan, mobiltelefonerna saknar mottagning, och en sakkunnig västernorrländsk konduktör vet att berätta att det här minsann inte ser ut som Timrå.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,018
Location
Sthlm
"vanlig" bistovagn får ju inte helt sällan slut på allt utom vatten och kaffe, så att det "finns mat" är ju lätt överdrivet. Mariestads starköl verkar de också ha ett oändligt lager av.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Låt oss ponera att tåget har sugits bort från vår verklighet, bort från el och mobilnät, och finner sig stående på obekant mark. Lokföraren, som trott sig befinna sig på sträckan Sundsvall-Härnösand, ser då tåget stannar en räls som klipps av och ersätts med orörd natur ett par meter framför loket, och närmare undersökningar visar att samma sak sker bakom tåget. Inga elkablar löper ovan, mobiltelefonerna saknar mottagning, och en sakkunnig västernorrländsk konduktör vet att berätta att det här minsann inte ser ut som Timrå.
Tåget kommer inom 48h enbart funka som skydd mot väder. Efter det är alla resurser tömda.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
OM nu spåret försvunnit och de inte är i Timrå längre så kanske de är beredda att göra ett undantag, men annars tillåter inte tågpersonal att resenärer lämnar tåget när det står mitt på spåret. De vill inte att folk ramlar och skadar sig när de klättrar upp och ner (tänk på att förutom den saknade perongen så slutar marken på sidorna av spåret ganska ofta brand nedåt), de vill inte att nån blir påkörd när hjälptåget kommer, och finns det minsta risk för nedfallen ledning är det ett absolut no-no.

Plus att vad jag vet är dörrarna normalt spärrade under färd, så om inte lokföraren släppt spärrarna så är enda allternativen att krossa en ruta, eller ta sig in i gången mellan vagnarna och kanske klämma sig ut genom kjolen där.

Och efter ett par timmar av stress kan man ge sig fan på att nån jäkel drar fram en ciggaret >(
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
För extra nöje så går det inte att öppna fönstren på moderna tåg, utan luftkonditioneringen förutsätts fungera. Luftkonditioneringen fungerar inte utan ström.
En varm sommardag tar det inte lång tid innan någon börjar fundera på att krossa en ruta.
 
Top