Nekromanti Vad finns det för bra böcker om älvor?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Efter att ha läst ut "Jonathan Strange & Mr Norrell" under en lång och tråkig bussresa tur och retur Skåne så blev jag sugen på att läsa fler böcker om älvor. Så vad finns det för böcker som handlar om älvorna och deras värld?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Neil Gaiman är bra på sånt: Sandman, Books of Magic (och ännu mer i fortsättningen, som inte skrevs av Gaiman) och Stardust bland annat.


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Då ska vi se vad vi kan komma på. Du har säkert redan läst några av dem dessutom.

Vad som helst som Neil Gaiman har skrivit, med ett par undantag. Stardust innehåller mest älvor per sida.

A Midsummer Night's Dream av Shakespeare. Ja, du vet vad den handlar om. "I'll put a girdle round about the earth in forty minutes."

Serien Memory, Sorrow and Thorn av Tad Williams. Jag rekommenderar den egentligen inte, eftersom det mest är standardfantasy med inkompetenta huvudpersoner, men älvorna/alverna hör hemma i folktron snarare än i Dungeons & Dragons.

The War of the Flowers, också av Tad Williams, rekommenderas lite mer. Det är nutidsfantasy om en misslyckad snubbe som hamnar i älvornas rike. Den är okej, men inte spektakulärt bra.

och så en bok som jag helhjärtat kan rekommendera:

Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Om man ska vara strikt är de varelser som dyker upp i den och ställer till sattyg inte älvor, utan demoner, men deras beteende är sådant som jag skulle förvänta mig av några mindre nogräknade älvor. Bra är den hur som helst. Den är faktiskt så bra att självaste Alan Moore har snott en viktig del av inledningskapitlet och använt det i Swamp Thing.

/tobias
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Du har Higher mythology av Jody Lynn Nye (Antar att hennes andra böcker handlar om älvor med (mythology 101 och mythology abroad))

Lords and Ladies av Terry Pratchett

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Faeries av Alan Lee (ja, den ene konceptdesignen till Lord of the Rings) och Brian Froud (bland annad konceptdesigner för Labyrinth och Dark Crystal), där de båda kombinerar sina artistiska talanger för att mer eller mindre gå igenom olika älvamyter från i huvudsak de brittiska öarna. Upplägget påminner mest om en slags korsning mellan en konstbok och en bunte föreläsningsanteckningar, men oerhört läcker och väldigt inspirerande.

Lady Cottington's Pressed Fairy Book av Brian Froud (bild) och Terry Jones (text) handlar om en ung dam som upptäcker att om en älva sitter i en bok, och man drämmer igen boken, så lämnar den ett avtryck. Sedan dess börjar hon samla på älvor på samma sätt som andra samlar på löv. Totalt knas.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
The King of Elfland's Daughter, av Lord Dunsany, handlar väl inte så mycket om älvor egentligen utan mer om vilken oerhörd mängd shit man kan råka ut för om man umgås med dem, men jag föreslår den ändå, för kungen har skägg, och sådant gillar ju du.

En annan bok som existerar och innehåller älvor på samma gång är Mabinogion. Den bästa översättningen är Jones och Jones; den är så välgjord att den nästan är oläslig. Det finns dock en utgåva av Charlotte Guests översättning som innehåller bilder av Alan Lee, och dessa bilder har fler än en individ i historien gillat.
Det är värt att påpeka att medan det är fullt med älvor i boken är det inte din morsas älvor utan hardcore källan-till-senare-varianter-älvor som blir arga när man knycker deras villebråd, gör kvinnor av blommor, har döttrar som heter Dålig, Sämre och Sämst Av Alla, et cetera. De är alltså rätt svåra att identifiera som älvor. Fast Tolkiens alver är de rätt lika, no surprise there.

Mera i samma anda är Lebor Gabala, Invasionernas Bok, som handlar om de fem invasioner som befolkade Irland. Här har älvfolket Tuatha De Danann en prominent plats; bland annat beskrivs det hur Mileserna tvingar ner dem i kumlen under marken, vilket förmodligen är upphovet till alla andra historier om Fairy Mounds och så vidare. Mind you, det finns ett duktigt antal versioner av Lebor Gabala, och vissa är bara knepiga.

Und finally, einen Gratisbuchen jawohl geschwint: British Goblins: Welsh folk-lore, fairy mythology, legends and traditions är en kul om än gammal genomgång av kymrisk älvatro, så håll till godo. Jag inser att du förmodligen var mer intresserad av skönlitterära böcker som det där ovan, men vafan, den här boken får du för intet alls, och den refererar till »the Prophet Jones«!


/Feliath — Welshtastic
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
Förrutom tidigare nämda (Stardust rockar! Speciellt den illustrerade versionen) är böckerna The Knight och The Wizard av Gene Wolfe mycket trevliga. Älvorna fungerar lite annorlunda, men på ett mycket finurligt sätt. Rekommenderas varmt.

Eller som Neil Gaiman säger:
"Gene Wolfe is the smartest, subtlest, most dangerous writer alive today, in genre or out of it. If you don't read this book, you'll have missed out on something important and wonderful and all the cool people will laugh at you."

:gremlaugh:

/Feidu - Wolfe-dyrkare
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Linda Hamilton har en lite intressant syn på älvfolken, dels i Bones and ... i Anita Blake sviten, men även sviten om älvprinsessan som jag helt glömt vad hon hette. Det senare har visserligen inslag av tentakelporr :gremblush:
 
Top