Nekromanti Vad fattas på rollformulären?

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Hallå, jag sitter här och rustar upp Eon SE inför nästa år. Just nu håller jag på och knåpar med rollformulären. Eftersom jag har förhoppningen om att många skall tycka om och kanske använda de formulär jag sitter och layoutar, så undrar jag nu vad ni tycker fattas och bör finnas på alla rollformulär.

Det rör sig huvudsakligen om tre olika dubbelsidiga formulär:

1) Standardformulär. Vad bör alla rollpersoner ha plats för på sina formulär?

2 och 3) Specialformulär för krigare och magiker med massor av utrymme för vapen, stridskonster och rustningar respektive besvärjelser, effekter osv...

/Emil
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Vad jag skulle uppskatta var att ha uppdelat de olika kategorierna av färdigheter.
Kunskapsfärdigheter i en ruta/spalt/tabell/whatever, språk i en annan osv.
Hade tänkt prångla ihop något själv. Men om det finns någon som kan göra det istället för mig så kan jag gärna stå över :gremwink:
Fast då kan jag inte sprida som jag vill. Men uppdelning vill jag gärna ha. Så man lätt kan hitta det man söker så att det inte blir: "Diplomati? Få se nu... Nånstans där långt nere på övrigt verkar det stå..."
Fyllde minsann lätt nuvarande listan över övriga färdigheter. Så jag snyltar in på tabellen för övrig information numera, plus att jag har ett separat papper för språkfärdigheter.
Vad som också skulle uppskattas kunde vara plats för citat, gärna synligt så man lätt kommer ihåg det.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Valuta!

Valuta och alla färdigheter separat... typ Kunskapsfärdigheter, Mystiska färdigheter och sådant separat, inte allt på en gång... Vikt på utrustning..

Meddela mig när det är klart, så skall jag se om jag tycker det är bra... och om jag tycker att det är bra, brukar det vara bra :gremsmirk:
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Problemet med att dela in färdigheterna i olika kategorier är att en rollperson kanske vill ha 20 stridsfärdigheter och två kunskapsfärdigheter, en annan 3 stridsfärdigheter, tio kunskapsfärdigheter och 14 magifärdigheter. Med andra ord så begränsar det utrymmet för varje färdighetskategori så risk finns att man inte får in alla färdigheter av en viss typ.

Men kom gärna med idéer på hur man kan utföra det. Kanske ska man ge tomma överskrifter för dessa färdighetskategorier så att spelaren själv kan använda flest rader för den typ av färdigheter som han behöver flest av.

Språk och skrift har jag dock redan separerat från resten.

/Emil
 

Doda

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
73
Location
Karlstad
Mycket större övrigt-ruta!

Mycket större övrigt-ruta, separat ruta för bakgrund.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vad brukar du skriva i övrigtrutan?

Jag är mer inne på att göra separata rutor för saker än en stor övrigt-ruta. Vad brukar du skriva i övrigtrutan?

/Emil
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
En liten ruta tillägnad ett porträtt av karaktären

[NT] rymdes inte i ämne:t, men det blev ju inte [NT] heller i och med att jag skriver det här.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
När vi ännu är inne på samma ämne, skulle jag vilja passa på att fråga vilka synpuntker det finns på hur de fyrsidiga rollformulären i Eon II Deluxe kan optimeras. Tänk på att om något skall läggas till måste även förslag lämnas på vad som skall tas bort/minskas ned. Dessutom kommer det inte bli frågan om någon drastisk omdesing (även om vissa rutor kommer att flyttas mellan sidorna).

De nya formulären skall ges ut den 28 mars (eller tidigare).

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Kan ta och skicka dig ett utkast hur jag själv tycker det ska lösas. Dock så blir det ingen vacker layout, bara tabeller i word-format. Får se när jag anser mig ha tid. Kan bli ikväll, kan bli nästa vecka. Det dimper i alla fall ner som mejl någon gång.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Grundchanser samt Skador & Lyten

Små rutor efter 'Grundchanser för färdigheter' att fylla i.

Förslag (ej så jättegenomtänkt):

På fjärde sidan skall 'Personlighet & Beteende', 'Laster & Egenheter', 'Fördelar/Nackdelar', 'Utseende', 'Skador & Lyten' och Kläder stå i den ordningen i högerspalten. 'Datum/Händelser' byter plats med 'Porträtt/heraldisk sköld' (som flyttas till högts upp i högerspalten, och två rader skärs bort från vardera 'Bakgrund' och 'Datum/händelser' (sorgligt, men...). Eventuellt kan högerspalten sammanfattas lite grann då vissa rubriker flyter över i varandra.

Om nu detta ingrepp blir för svårt så kan man ju flytta endast 'Skador & lyten'. Det jag vill är att liknande rubriker skall vara nära varandra, annars blir det för rörigt. Exempelvis 'saknar en hand' kan räknas både som nackdel, skada samt utseendebeskrivning. (Inte det bästa exemplet, men jag tror att ni förstår).

Dessutom så skulle det behövas beskrivning av vad magierna/ceremonierna gör (en liten kort räcker, exempelvis ' 1m eldklot Ob1T6 T Ob1T6 S', (ja, fajerbollar är det mest magiska som finns :gremwink: )). Hur detts ska gå till vet jag inte, men alternativen är väl att antingen korta ner 'Magi/ceremoni' och/eller 'färdighetsslag', eller placera magierna vertikalt (!).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Vad brukar du skriva i övrigtrutan?

"Vad brukar du skriva i övrigtrutan?"

Sånt som inte får plats i de andra rutorna. Antingen kan man använda den som en "extraruta" eller så kan man utelämna vissa rutor (exempelvis örter och gifter) och använda 'övrigt' till det.

För om du verkligen vill få plats med allt så kommer det att sluta med ett 20-sidorsformulär, därför kan den magiska och heliga stora övrigtrutan vara praktisk...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Vad brukar du skriva i övrigtrutan?

Det är klart att man skriver saker i övrigt-rutan som inte får plats i andra rutor. *doh* Jag ville bara pejla läget när det gäller vad folk prioriterar högst att få plats med i sin övrigt-ruta. Just de saker som bör få egna rutor så att en mindre övrigt-ruta kan finnas kvar för saker som prioriteras lägre.

/Emil
 

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
som dom tvåsidiga rollformulären är utformade vad gäller fördelningen av rader mellan närstridsvapen och kroppsskydd.

DET är heltknäppt!!!

aldrig har jag stött på en karaktär med sju närstridsvapen och ofta har jag stött på en karaktär med mer än sex kroppsskyddsdelar.

dessutom är det sällan man råkar på en karaktär med två sköldar... men jag antar att alla dungeonbashare måste ha två rader... en till sin demonätarsköld och en till sin drakdödarsköld varav den ena är bekvämt nedstoppad i bakfickan då den andra används.

förutom dessa knepigheter på det gamla tvåsidiga formuläret så saknar jag en sektion för magi, en sektion för stridskonster samt en större utrustningssektion med tillhörande valutasektion.

puss å kram / Gibbon
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
CJS (neo):
När vi ännu är inne på samma ämne, skulle jag vilja passa på att fråga vilka synpuntker det finns på hur de fyrsidiga rollformulären i Eon II Deluxe kan optimeras.
Gibbon:
som dom tvåsidiga rollformulären är utformade vad gäller fördelningen av rader mellan närstridsvapen och kroppsskydd.
Närstridsvapnena finns kanske med för att man kan hantera sju olika sorters vapen (har man tre närstridsvapenfärdigheter så kan man ju hantera en del.)

förutom dessa knepigheter på det gamla tvåsidiga formuläret så saknar jag en sektion för magi, en sektion för stridskonster samt en större utrustningssektion med tillhörande valutasektion.
Hade du läst vad han skrev, så kommer detta med i de fyrsidiga rollformulären. (Finns i EON II deluxe)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Delområdeskoder!

Om nu speciella fördelar och nackdelar flyttas till sida 4 så kan man ju ha med rustningskoder på den platsen (där det i begynnelsen var svårighetsslagbeskrivningar). Det bli jobbigt för en spelare att hålla reda på om område 13 är ett knä, en underarm (höger hand var det visst, jag tittade i boken...).
 
Top