Vad fasen döper man sitt AB till?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Hej Bullen!

Jag är en glad kille på 51 jordsnurr som håller på att starta ett aktiebolag.

Och genast fastnar jag på vad det ska heta.

Jag kommer till lejonparten att ägna mig åt formgivning och layout av rollspel, brädspel och nördrelaterade böcker.

»’Nördform’ eller ’Nörddesign’, kanske?« tänkte jag.

Men sen kom jag på att det blir »nordform« respektive »norddesign« som webbadress och epostadress. Och av någon anledning tycker jag att det ger lite vit makt-vibbar.

Såatteh … har ni några bra förslag (så jag slipper kalla det »Algstrand grafisk design AB« eller nåt annat urtrist)?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Jag föreslår Inferno Design Stockholm AB. Inferno anspelar såklart på Dantes inferno. Stockholm är en passning till kartellen, men det är också större chans att Bolagsverket godtar namnet om det är mer specifikt. Notera att namnet funkar på både svenska och engelska. Dessutom kan du säkert göra en cool logga på förkortningen IDS.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Jag föreslår Inferno Design Stockholm AB. Inferno anspelar såklart på Dantes inferno. Stockholm är en passning till kartellen, men det är också större chans att Bolagsverket godtar namnet om det är mer specifikt. Notera att namnet funkar på både svenska och engelska. Dessutom kan du säkert göra en cool logga på förkortningen IDS.
Dessvärre finns tolv redan företag/föreningar med »Inferno« i namnet.

Kanske »Infernalisk design AB«?
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Om Inferno är för taget så något på temat Purgatory från Mountain of Purgatory i den Den gudomliga komedin.
Purgatory Design AB
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Strikt taget kommer mitt smeknamn härifrån, snarare än 1300-talspoetens helvetsvandring.

»Gurgel i Dalarna AB«?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Form och stil
Form och smak
Inferno form
Inferno design

Bäst design AB
Best design AB
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Och mordena webbläsare hanterar adresser med åäö. Fast folk vet inte om det, så säkert kommer det innebära problem om du har nörddesign.se.
Tyvärr hanterar de adresser med andra bokstäver än a->z. De hanterar även tecken som är väldigt väldigt lika bokstäver, men inte är bokstäver, vilket gör att klickar du på en länk så är det inte alls säkert du hamnar på den plats du trodde... Hade en kollega som visade lite hur sådana scams funkar, och det var riktigt skrämmande. Var så illa så att även om du klippe ut adressen och kopierade in i ny version av notepad, så kunde du inte se att det var fel, då den tolkade dessa extended characters. Så det är en potentiell säkerhetsrisk.
 
Top