Nekromanti Vad för uppdrag kan ett äventyrar gille tänkas erbjuda?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
...och om Gillet är tillräckligt stort för att vara jobbigt att handskas med så lär ju "lagen" slå dövörat till ändå :) Om de fria kompanierna tillåts ha regelrätta fältslag på stadens gator så lär den här typen av någorlunda oskyldig verksamhet tolereras den med :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Här var en massa svar som jag inte har läst igenom än, så bear with me om där är lite upprepningar här men...

Den vanligaste en äventyrare bör göra är ju alltid att hitta saker. Hitta adelsdamens försvunna katt, hitta bagarens man, hitta prästens stulna kors... The list goes on.

Är något stulet? Har det rymt av sig självt? Vill det inte återkomma? Vad gör spelarna tex. om det visar sig att bagerens man "rymde iväg" för han inte vill bo med sin fru mer men är för feg för att konfrontera henne?

Sen finns ju inte bara möjligheten, som nämt ovan, att rädda en fånge från fängelset. Chansen finns ju också att stadsvakten står handfallna inför något brott och behöver hjälp med att lösa det eller iallafall ta ifast en misstänkt.

Eskorter, vakta X eller vakta Y. Intressant om gillet har något form av kontrakt som säger "misslyckas med vi att vakta ditt objekt så betalar vi er så och så mycket cash". Vore ju en intressant scam att hyra in någon för att vakta en viktig spira eller något och sen själv försöka stjäla iväg den och kräva försäkringen på det...

Om jag var en rik jävel som ville trolla ett gille hade jag hyrt in dem för att ha dem som gycklare, bara för att jävlas.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det finns olika gillen. En del är mer lagliga osv andra lite mindre.

Ett av gillena tjänar främst pengar på att tvinga äventyrargrupper att gå med dem istället för andra.

Höglevel uppdrag hos dem går oftast ut på att se till att de lägre stående inte lämnar gillet, ser till att de inte gör uppdrag åt andra, ser till att nybörjare i andra gillen "uppmuntras" att jobba för dem istället osv.

Spelarna går säkert inte med dem. Det innebär att de kommer få påtryckningar, folk som jävlas med dem osv :p
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
RasmusL;n178412 said:
...och om Gillet är tillräckligt stort för att vara jobbigt att handskas med så lär ju "lagen" slå dövörat till ändå :) Om de fria kompanierna tillåts ha regelrätta fältslag på stadens gator så lär den här typen av någorlunda oskyldig verksamhet tolereras den med :)
Låter som något jag ska tänka över.

För övrigt är jag rätt så förvånad över din insikt i chronopia. Är väldigt tacksam för dina förslag och idéer.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
.113;n178426 said:
Det finns olika gillen. En del är mer lagliga osv andra lite mindre.

Ett av gillena tjänar främst pengar på att tvinga äventyrargrupper att gå med dem istället för andra.

Höglevel uppdrag hos dem går oftast ut på att se till att de lägre stående inte lämnar gillet, ser till att de inte gör uppdrag åt andra, ser till att nybörjare i andra gillen "uppmuntras" att jobba för dem istället osv.

Spelarna går säkert inte med dem. Det innebär att de kommer få påtryckningar, folk som jävlas med dem osv :p
Kommer helt klart implementeras, troligtvis kommer jag låta deras rivaler jobba för den typen av gille.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Iskaral;n178440 said:
Vad kan man göra om man ser på anslagstavlan att någon vill skada en god vän?
Kommer nog vara bestraffning på att riva ner uppdragslappar från tavlan. Där emot finns det inget som hindrar dig från att varna och kanske till och med försöker skydda din vän.
Mest troligt kommer vara att den typen av uppdrag kommer vara skrivna så att man inte kan se vem offret är och man får först reda på det då man accepterar uppdraget.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mundo;n178417 said:
Här var en massa svar som jag inte har läst igenom än, så bear with me om där är lite upprepningar här men...

Den vanligaste en äventyrare bör göra är ju alltid att hitta saker. Hitta adelsdamens försvunna katt, hitta bagarens man, hitta prästens stulna kors... The list goes on.

Är något stulet? Har det rymt av sig självt? Vill det inte återkomma? Vad gör spelarna tex. om det visar sig att bagerens man "rymde iväg" för han inte vill bo med sin fru mer men är för feg för att konfrontera henne?

Sen finns ju inte bara möjligheten, som nämt ovan, att rädda en fånge från fängelset. Chansen finns ju också att stadsvakten står handfallna inför något brott och behöver hjälp med att lösa det eller iallafall ta ifast en misstänkt.

Eskorter, vakta X eller vakta Y. Intressant om gillet har något form av kontrakt som säger "misslyckas med vi att vakta ditt objekt så betalar vi er så och så mycket cash". Vore ju en intressant scam att hyra in någon för att vakta en viktig spira eller något och sen själv försöka stjäla iväg den och kräva försäkringen på det...

Om jag var en rik jävel som ville trolla ett gille hade jag hyrt in dem för att ha dem som gycklare, bara för att jävlas.
Tackar :)

Gillet i sig är kan man inte hyra och skulle man nu lämna in ett uppdra för att jävlas så är det inte garanterat att någon kommer acceptera uppdraget.
 

Iskaral

Swordsman
Joined
15 Nov 2012
Messages
641
Location
Norrland
Vicotnik;n178444 said:
Kommer nog vara bestraffning på att riva ner uppdragslappar från tavlan. Där emot finns det inget som hindrar dig från att varna och kanske till och med försöker skydda din vän.
Mest troligt kommer vara att den typen av uppdrag kommer vara skrivna så att man inte kan se vem offret är och man får först reda på det då man accepterar uppdraget.
Om man får detta uppdrag och inser att en vän är i fara kanske det bästa är att ta på sig uppdraget och misslyckas eller att iscensätta ett mord på öppen gata med grisblod och allt och sedan smuggla sin vän ut ur staden.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Iskaral;n178449 said:
Om man får detta uppdrag och inser att en vän är i fara kanske det bästa är att ta på sig uppdraget och misslyckas eller att iscensätta ett mord på öppen gata med grisblod och allt och sedan smuggla sin vän ut ur staden.
Så kan man också göra.
Misslyckas uppdraget så får man inte betalt, samt så sätts uppdraget åter igen upp på anslagstavlan ifall beställaren så önskar.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Några alternativ till administrationen.
  • Äventyrarna har fast veckolön, oavsett vad de jobbat med den veckan. Lönen skiljer sig mellan äventyrare av olika grader – det är därför man vill stiga i graderna.
  • Gillet tar däremot 100% av alla belöningar.
  • Gillet lägger beslag på alla magiska föremål som äventyrarna hittar under sina uppdrag, men vilken äventyrare som helst kan rekvirera sådana föremål om det behövs för dess uppdrag (och äventyraren orkar med allt pappersarbete det innebär). Det finns alltså redan ett rejält förråd av mäktiga prylar som äventyrarna har tillgång till.
  • Detsamma gäller för djur och kontakter.
  • Gillet har ett schysst högkvarter med sovrum, matsal och avkopplingslokaler för sina medlemmar.
  • Gillet tar emot uppdrag och fördelar dem på lämpliga äventyrare. Äventyrarna har inte rätt att tacka nej. Önskar de vara lediga måste detta anmälas en månad i förväg och godkännas.
  • Iom att alla uppdrag anmäls centralt har gillet möjlighet att ta emot två motstridiga uppdrag, men bara utföra det som ger störst belöning. Uppdragsgivarna kan få möjlighet att bjuda över varandra.
  • Ibland uppstår "interna uppdrag" som att avliva avhoppare och förskingrare.
  • Det är tal om att äventyrarna ska organisera sig fackligt för att kunna förhandla om sina villkor med gillets ledning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
En ring skall stjälas från en juvelerare! Vad rollpersonerna inte vet är att den är tilltänkt vigselring när två representanter från hus Degas och hus Ventura skall försöka föra de styrande släkterna närmare varandra! Romantik, flådiga bröllop och ett riktigt Mission Impossible! Givetvis är det hus Aramas som via en kedja av bulvaner ligger bakom komplotten...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
En chronomag har flytt från sin tjänstgöring i Evighetspalatset efter att ha skådat något i framtiden. Vad var det hon såg? Hur hamnade hon i Högländarnas förvar? Vem är hon egentligen och finns det en koppling till den markant ökade goblinaktiviteten de senaste dagarna?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
"[Dagens datum] sänds Carnifex #41 ut för att släcka [Äventyrargillets grundares namn]s liv. Om ni kan förhindra framfarten hos Carnifex #41 och se till att [Äventyrargillets grundares namn] fortfarande andas när nästa sol stiger skall [Äventyrargillets grundares namn] skänkas Kejserlig sanktionering för fortsatt arbete inom Chronopias murar"

[Kejserligt sigill]
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Vicotnik;n178441 said:
För övrigt är jag rätt så förvånad över din insikt i chronopia. Är väldigt tacksam för dina förslag och idéer.
Det är en av de två settings jag kan någorlunda bra och superkul tråd, brings back dem feelz!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Leverans av ett brev till Agasur i hans grotta under Arenan. brevet visar sig vara från Agasurs fader och har säregen magi bundet till sig...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
På anslagstavlan hänger en flaska med ett virvlande svart innehåll. Om flaskan öppnas eller krossas flyr det svarta töcknet och fäster vid närmaste levande varelses skinn. Det visar sig vara en levande tatuering som delvis består av text och är skriven på vanlig chronosh och delvis av ett krypterat skiffer. Om äventyrarna når fram till platsen i tid får de erbjudande om att följa med som eskort på en skattjakt där den krypterade tatueringen utgör kartan. Färden efter skatten för dem på en resa från ett av mentalisttemplens källare under Tempelbackarna, via ett marajiputtiskt somahus till Stora Parkens trädtoppar och en Förbjuden Glänta (det sista här är inte en referens till något i böckerna utan bara en classisk vanniljcool plats typ, till skillnad från mina andra name drops :p )!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
En lång serie dödsfall till följd av angrepp från koppor i Magikerstaden tros vara noggrant planerade och utförda av en seriemördare och rollpersonerna får i uppdrag att finna och nedgöra denne. Undersökningar kan visa att kopporna tycks dresserade och att offren har en koppling till en större fastighetsaffär där stora delar av Grytan planeras att jämnas med marken för att ge plats åt utvinning och raffinering av svartgas från en fyndighet under platsen. Lönnmördaren visar sig själv vara magiker och huserar i ett torn högt uppe bland Lufthamnarna och är anlitad av hus Koth som inte alls är nöjda med att deras primära jaktmarker och tillgång på humanoidkött och desperata själar håller på att förvandlas till ett industriområde.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
"För första gången slås arenan för magiska dueller och sjöslagsarenan samman, oförglömligt kaos utlovas! Frivilliga sökes till århundradets land-, luft- och sjöbatalj på Arenan!

Sjöormar, eldbollar, piratskepp och ond bråd död!"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Äventyrargille? Tänk typ Soldiers of Odin. Ett gäng obehagliga typer som startar en konkurrerande stadsvakt.
 
Top