Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I mitt världsbyggande grunnar jag lite på hur en fågelbaserad intelligent art borde funka. Min grundläggande tanke är att deras fysik påminner ungefär om den hos en sekreterarfågel – långa ben med bra gripklor, kraftig näbb, etc. Inga sådana där fantasilösningar där de har både armar och vingar, utan deras huvudsakliga manipulationsorgan är klor och näbb. Dessa fungerar, tänker jag, utmärkt – de är lika flinka med dessa som en människa är med händerna, mer eller mindre. Intellektuellt och psykologiskt är de på en mänsklig nivå, med vissa smärre skillnader (i genomsnitt bättre detaljminne och mönsterigenkänning, sämre på att relatera till och domesticera djur, etc).
Om vi nu förutsätter att dessa bygger upp en högkultur med jordbruk, städer och liknande, vad tänker ni borde vara tillgångar/utmaningar? Det jag upplever som det stora problemet för dem är att det känns svårt att utverka styrka med den typen av manipulationsorgan. De kan säkerligen skriva, arbeta med finhantverk och liknande, men kommer de någonsin utveckla metallsmide? Plogar? Murarkonst? Andra sysslor som kräver styrka? Å andra sidan – innebär deras flygförmåga möjliga teknologiska vägar som människor inte tagit?
Om vi nu förutsätter att dessa bygger upp en högkultur med jordbruk, städer och liknande, vad tänker ni borde vara tillgångar/utmaningar? Det jag upplever som det stora problemet för dem är att det känns svårt att utverka styrka med den typen av manipulationsorgan. De kan säkerligen skriva, arbeta med finhantverk och liknande, men kommer de någonsin utveckla metallsmide? Plogar? Murarkonst? Andra sysslor som kräver styrka? Å andra sidan – innebär deras flygförmåga möjliga teknologiska vägar som människor inte tagit?