Vad för roller finns i ett Fantasy gäng?

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Så i min kampanj kommer nu spelarna snart till en ny stad.
jag tänkte här att staden skulle drivas av kriminella gäng, väldigt mycket som i filmen "Gangs of New york".
Tänker mig 3 olika gäng som fungerar lite olika, nån kanske väldigt diktatoriskt, nån mer demokratiskt osv.

Frågan är dock, vad finns det för roller i sånt här gäng?
Finns ju antagligen en eller flera ledare, kanske en högra hand, nån rektyrerare osv
Men vilka mer roller stöter man på i ett sånt gäng?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Kanske någon magiker som lägger skyddsbesvärjelser kring gängets tillhåll, förhäxar motståndare, m.m.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Finns det någon laglig auktoritet i staden? För i så fall behöver du folk som vet hur man handskas med dem: folk som kan bygga kontakter, smörja byråkratins hjul och klargöra varför det är bättre med brottslingar de känner. Sedan får man ju fråga sig vad de lever av. Om de ägnar sig åt till exempel smuggling, hasardspel, prostitution, beskyddarverksamhet och liknande behövs det någon som faktiskt håller koll på finanserna, framför allt för att se till att underhuggarna inte snor åt sig för mycket. Du behöver så klart också folk som sköter dessa verksamheter, vilka också antagligen ägnar sig åt mer legitim verksamhet i kombination med detta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Låt oss börja nedifrån:


Du behöver folk som tjänar pengar:

-Knarklangare.

-Prostituerade.

-Bookmakers.

-Smugglare.

-Hälare.

-Folk som använder förbjuden magi.

-Tjuvar.

-Utpressare.

-Mordbrännare.


Sedan behöver du infrastruktur för att hjälpa dem kunna göra sina jobb ostört. Det här är infrastrukturen som gör att folk vill vara med i gänget eller i alla fall gör det nödvändigt.

-Hallickar.

-Korrupta advokater.

-Livvakter.

-Folk som mutar polisen eller andra.

-Soldater/muskler.

-Köpta journalister.

-Pengatvättare.



Sedan behöver du ett par speciallister som man tar in för vissa jobb:

-Lönnmördare.

-Onda präster.

-Monster uppfödare.



Sedan behöver du ledning:

-Revisorer.

-Kaptener.

-Bossar.

-Legitima ansikten utåt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Det hjälper alltid också att ha en organiserad brottslighet som är knuten till en etnisk eller annan minoritet som inte får hjälp av det normala samhället. Då kan den organiserade brottsligheten hjälpa dem med saker som samhället inte gör och på så sätt vinna legitimitet, folk som hjälper dem och nya rekryter. Kan du inte gå till polisen eller rättsväsendet om någon misshandlar dig eller våldtar ditt barn kan maffian hjälpa dig! Om de inte kan få en ordentlig pension så kan maffian ta hand om de gammla änkorna. Om du inte kan få ett jobb på grund av rasism så kan maffian anställa dig.

I fantasy är halfling maffian en klassiker av en anledning. Men man kan gå med tiefling maffian lika lätt. Eller någon annan fantasy ras.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Mer support personal:

-Folk som får kropparna att försvinna och städar brottsplatser.

-Läskig livvakt som bara är lojal till högsta bossen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n341525 said:
I fantasy är halfling maffian en klassiker av en anledning. Men man kan gå med tiefling maffian lika lätt. Eller någon annan fantasy ras.
Aasimar maffian
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
2097;n341528 said:
Aasimar maffian
Fungerar i teorin. Men aasimarer är ovanliga och ses sällan i ett negativt ljus. Den kombon gör det svårt att se att de skulle ha en hel organiserad brottslighet. De har andra möjligheter i livet och medan de kan söka sig till varandra för stöd så är det svårt att skapa ett samhälle i samhället om det finns tre andra i en stor stad. Man kan dock ändra det i sin värld så klart.

Individuella medlemar är såklart också en möjlighet.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jättebra tips allihop :)

Det finns en laglig auktoritet men den är svag, mycket på grund utav ett pågående krig i grannlandet så har mycket av stadens vakter och militär tagit sig dit för att understödja.

Blir nog inte halflings, men möjligen dvärgar dock!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Anchorman;n341530 said:
Jättebra tips allihop :)

Det finns en laglig auktoritet men den är svag, mycket på grund utav ett pågående krig i grannlandet så har mycket av stadens vakter och militär tagit sig dit för att understödja.

Blir nog inte halflings, men möjligen dvärgar dock!
Dvärgar är great i att hammare är ett så otrevligt vapen. Många krossade knän! De är utpräglade hantverkare också så hela fackförbunds kopplingen blir lätt att göra.

Försök undvika för långa Murder inc paralleler bara. Det kan bli... problematiskt.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
Håller med föregående skribent att dvärgar är alldeles underbara att använda som mafiosos. Det faller sig helt naturligt med deras hederskultur, girighet och misstänksamhet mot utomstående. Men till skillnad från God45 tycker jag Murder Inc-vinkeln är skittuff.

Mitt tips är att låta de tre gängen bestå (helt eller till största delen) av människor medan en mindre och tätt sammansvetsad grupp dvärgar fungerar som ett fristående lönnmördargille som går att hyra till rätt pris. Dessa tar stor stolthet i sin yrkesskicklighet och ser anser inte att morden fläckar deras heder då det ändå rör sig om hederslösa skurkar/människor som tas av daga.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
God45;n341529 said:
Men aasimarer är ovanliga och ses sällan i ett negativt ljus. Den kombon gör det svårt att se att de skulle ha en hel organiserad brottslighet.
Tvärt om! Just därför!

Antagligen med närmast kultistfanatiker-liknande underhuggare som gladeligen städar upp och och tystar ner alla fall där en assimar går över gränsen, vilket de gör ofta eftersom de vet att de nästan garanterat kan komma undan med vad som helst.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Pfft. Vi vet alla att den riktiga fantasymotsvarigheten till Cosa Nostra är dvärgar.
  • Naturligt misstänksamma mot icke-dvärgiska instutioner.
  • Kultur fokuserad på lojalitet mot klan och familj.
  • Kan lätt fatta agg mot andra raser pga olika syn på vad som är en oförätt och hur sådana hanteras. Ser positivt på hämnd (specieltl våldsam hämnd)
Allt det bidrar till en tendens att skapa alternativa samhällsstrukturer. Så medans den kriminella undre världen kan inkludera tieflings, halvlängdsmän, aasimarer, alver, människor, halvorcher och you-name-it så är en Made Man en dvärg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Cybot;n341536 said:
Pfft. Vi vet alla att den riktiga fantasymotsvarigheten till Cosa Nostra är dvärgar.
  • Naturligt misstänksamma mot icke-dvärgiska instutioner.
  • Kultur fokuserad på lojalitet mot klan och familj.
  • Kan lätt fatta agg mot andra raser pga olika syn på vad som är en oförätt och hur sådana hanteras. Ser positivt på hämnd (specieltl våldsam hämnd)
Allt det bidrar till en tendens att skapa alternativa samhällsstrukturer. Så medans den kriminella undre världen kan inkludera tieflings, halvlängdsmän, aasimarer, alver, människor, halvorcher och you-name-it så är en Made Man en dvärg.
Jag älskar det här så mycket. En dvärg är liksom aldrig en tjallare. Du kan inte infiltrera för alla kan sina släktled och vem som är vän med vem fem genertioner bakåt.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,977
Location
Göteborg
Anchorman;n341521 said:
Så i min kampanj kommer nu spelarna snart till en ny stad.
jag tänkte här att staden skulle drivas av kriminella gäng, väldigt mycket som i filmen "Gangs of New york".
Tänker mig 3 olika gäng som fungerar lite olika, nån kanske väldigt diktatoriskt, nån mer demokratiskt osv.

Frågan är dock, vad finns det för roller i sånt här gäng?
Finns ju antagligen en eller flera ledare, kanske en högra hand, nån rektyrerare osv
Men vilka mer roller stöter man på i ett sånt gäng?
Tycker att gängen kan styrs av eller bestå av olika raser. I forgotten Realms styrs ju till exempel ett stort gäng av en beholder. Rätt coolt.
halflings och tieflings är ju nämnda. Drows kanske? Vampyrer! Demoner! Drake! Spöke/spöken!
andra ideer: isLönnmördargäng/sekt är klassiskt. Onda präster! Nekromantiker.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Världen är low fantasy så finns inte så många olika raser :)
Halflings finns men etablerat tidigare i kampanjen att dem mest håller sig för sig själv i sitt lilla land.
Alver är hatade då dem förklarat krig mot människor, så dem har blivit bortdrivna från alla städer. Men tänker att dem kan hållas som slavar, gladiatorer eller liknande i denna staden. Men dem kan inte ha sitt egna gäng.

Så det lämnar dvärgar, sen tänker jag att de andra två får vara människor eller blandade :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Jag tror det är bra att börja med vad det är gängen livnär sig på.

Det enklaste är ju rena rånligor, eller ficktjuvar. När det gäller andra aktiviteter blir settingen viktigare. Vad är lagligt, och vad är olagligt? Smugglare är en klassiker - men då får man klura lite på vad man kan smuggla? Antingen kan det finnas vissa varor som är förbjudna, eller så finns det vissa områden som är förbjudna. I båda fallen är det möjligt att vad som ses som olaglig smuggling i en region är legitimt i en annan.

Falskmynteri, i form av att klippa kanterna på eller spä ut mynt med billigare metaller. Borde passa bra för ett dvärggäng.

Olika former av spel och underhållning kan vara förbjudna (även om det kanske känns mer modernt) - hasardspel, dans, teater, kampdjur, gladiatorkamper, porträttmåleri. Så länge det är förbjudet går det att göra svarta pengar på det.

Prostitution kan vara föbjudet, eller hårt reglerat.

Områden som känns mer specifika för medeltidsfantasy skulle kunna vara brott mot olika former av monopol, och kanske i synnerhet att ägna sig åt gillesverksamhet "svart".

Tänk också på att våldsmakten i ett "medeltida" samhäller är starkt begränsat, och uppssplittrad i fall av feodala förläningar. Så ett gäng kan mycket väl kontrollera ett område, och vara de facto förvaltning där, eller vara kopplat till en småfurste eller adelsman och agera halvformellt på dennes order.

Det viktiga, hur som helst, om du vill att de skall ha åtm vissa överlappande födokrokar, så att det blir konflikt mellan dem.

När man vet det här blir det nog enklare att klura ut vilka roller som finns.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Du kan alltid ha ett lagligt lönnmördargille. Det är övre medelklass och professionellt as fuck. Du behöver en universitetsutbildning i lönnmord för att vara med och alla medlemarna är läskiga, läskiga tränade mördare. Men de tjänar majoriteten av sina pengar på att sälja försäkringar. Du betalar och ingen kan ta ett kontrakt på dig. Så de hatar folk som mördar folk svart.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Beroende på om det finns vissa stadsdelar/städser/nationer där alkohol är förbjudet så ser jag dvärgar som bootlegers som brygger och smugglar illegal alkohol .
 
Top