Nekromanti Vad för indiespel ska man spela då?

Det stämmer nog rätt väl, har för mig, men hittar inte exakt nu, att det till och med är så att trollbrudarna är unika, det existerar endast de som spelarna spelar. Inga andra. Eller i vart fall inte i berättelserna.

Men helt klart, en helt komplett trollbrudsberättelse är att hon kommer till en plats, alla försöker få med henne på sin sida, hon vräker dem åt sidan och drar vidare. :gremsmile:
 
Åh åh åh, hur kunde jag glömma, The Mountain Witch! Finns nog bara att få tag på som PDF, men oj oj oj! Så värt!
 
Arvidos said:
Apocalypse World vill jag rekommendera till ALLA. Författaren säger att det är inte riktigt ett story game, men skitsamma, det har mycket bra från story games, mycket bekant från trad, och mycket bra från impro.

Vill bara inflika att rätt nyligen påstod Vincent att AW är ett Story Now-spel. Jag tror jag håller med :gremsmile:
 
Har han någonsin dementerat det? Story Now!-texten finns ju till och med med i referenslistan? Aldrig ens haft någon annan föreställning om det...
 
Måste bara säga - jäkla mycket spännande indie-spel. Stort tack för wilper med fler för spelintroduktionerna. Jag är filosofiskt helt med på indie-grejen, och diggar nästan varje spel jag ser. Hade gärna köpt allihop.

Problemet är förstås att jag inte har tid, och att jag känner att man med indiespel tappar hela det klassiska kampanjspelandet - det som jag lever för. Det blir en svår kompromiss. Men någon dag...
 
RipperDoc said:
Problemet är förstås att jag inte har tid, och att jag känner att man med indiespel tappar hela det klassiska kampanjspelandet - det som jag lever för. Det blir en svår kompromiss. Men någon dag...

Primetime Adventures lämpar sig väl för sådant, eller? Det ska ju vara TV-serie trots allt...

//Krank, som är lite tjurig över att vara hitta spelet som PDF i dessa print-on-demandtider
 
krank said:
RipperDoc said:
Problemet är förstås att jag inte har tid, och att jag känner att man med indiespel tappar hela det klassiska kampanjspelandet - det som jag lever för. Det blir en svår kompromiss. Men någon dag...

Primetime Adventures lämpar sig väl för sådant, eller? Det ska ju vara TV-serie trots allt...

Ja, en hel del indie-spel nämnda ovan ska uttryckligen spelas i kampanjformat. Ex. Apocalypse World, Burning Wheel (nämndes det?), Lady Blackbird, Dogs...
 
Burning Empires är (typ) Burning Wheel i rymden. Och det är väldigt fokuserat på just kampanjspel.

Jag tycker personligen att BE är coolare än BW också.
 
Därför är Panty Explosion världens bästa spel

Panty Explosion är spelet där alla spelar japanska skolflickor, med eller utan psykiska krafter. Det är ett jävla mobbingspel och jag älskar det.

Det har en förhållandevis »hård« scenstruktur där alla är med i att sätta de nya scenerna utifrån fem hållpunkter (var är det, vilka är där, vilken stämning, vad händer, finns det något övernaturligt i scenen?).

Dessutom engagerar spelet alltid någon annan spelare när du slår tärning (din rival om du misslyckas, din bästa vän om du lyckas) så är alltså alla involverade hela tiden, även om man inte behöver vara i rampljuset. Det tycker jag är helt lysande.

Det enda felet med Panty Explsion är att man blir lite avundsjuk på spelarna som får berätta en massa coola grejer.

En andra utgåva är på väg!
 
Re: Därför är Panty Explosion världens bästa spel

DeBracy said:
Panty Explosion är spelet där alla spelar japanska skolflickor, med eller utan psykiska krafter. Det är ett jävla mobbingspel och jag älskar det.

Mobbingspel? Ligger det i samma skala som Fat Man Down? Fick höra en utläggning om det från Tobias Wrigstad på P3 Kultur från nyheterna och det var ganska extrem på mobbingskalan vad jag kunde förstå. Särskilt om man var tjock. :gremtongue:
 
Re: Därför är Panty Explosion världens bästa spel

Endyamon said:
Mobbingspel? Ligger det i samma skala som Fat Man Down? Fick höra en utläggning om det från Tobias Wrigstad på P3 Kultur från nyheterna och det var ganska extrem på mobbingskalan vad jag kunde förstå. Särskilt om man var tjock. :gremtongue:

Nej, det ligger absolut inte på samma skala som Fat Man Down. Det är ett spel som generellt funkar bra fast rollpersonerna mobbar varandra, inte ett spel som går ut på att rollpersonerna mobbar varandra.
 
Svenne said:
Arvidos said:
Apocalypse World vill jag rekommendera till ALLA. Författaren säger att det är inte riktigt ett story game, men skitsamma, det har mycket bra från story games, mycket bekant från trad, och mycket bra från impro.

Vill bara inflika att rätt nyligen påstod Vincent att AW är ett Story Now-spel. Jag tror jag håller med :gremsmile:

Åh... Okej, du har rätt. Jag baserade det på den här intervjun:
http://www.lumpley.com/comment.php?entry=530
om "clouds and boxes". Han säger faktiskt bara att Dogs inte är ett story game, och sedan ger han med sig. :gremsmile:
 
Vincent Baker har dock en väldigt specifik definition av Story Game, just det han själv försöker undvika med sin design, nämligen spel där vi kommer till en punkt där vi förhandlar om vad som kommer ske, engagerar oss i konfliktresolutionen genom att slå tärning/dra kort/etc, för att sen komma till en punkt där det faktiskt redan har skett. Vi passerar så att säga, eller vi måste inte passera kanske är mer rätt, aldrig punkten där det faktiskt sker. Så In a Wicked Age är ett Story Game enligt Vincents beskrivning, men inte Dogs eller AW eller Posion'd. Men, vet inte om han har kvar den definitionen längre. :gremsmile:

Tio minuter in i den här, snackar han om det. http://independentinsurgency.com/index.php?post_id=473352
 
Back
Top