Nekromanti Vad för forumsspel vill folk ha?

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,312
Location
Göteborg
Det var ett dåligt ordval även om jag är säker på att du förstod vad jag menade. Inom maffiavärlden så brukar man skilja på "normal games" och "theme games" där alla utom det första här på wrnu varit "theme games". Eftersom det kändes så korkat att skriva "ett normalt varulvsspel" när majoriteten av spelen här inte varit av den kategorin så valde jag det lingvistiskt inte helt korrekta ordet tema-löst.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
DeBracy said:
Så jag tror faktiskt också att det är svårt att motivera ett temalöst varulvsspel, mest för att man skulle behöva vara X som försöker rensa ut Y och skydda sin Z. Eller nåt.
Nu var det ju inte det björn den gode menade, vilket han redan redogjort för, men jag skulle definitivt gå igång på ett helt abstrakt varulvsspel. "De flesta av er är alfa, men ett antal i spelet är beta. Målet för alfa är att rota ut beta, medan betas mål är att eliminera alla alfa."
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
jag håller med halvtand, kunde inte skrivit det mycket bättre själv, bara det att jag har orken att gå igenom 20 A4 per dag :gremgrin:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
* Läser du bara forumet för att se hur det går i pågående spel eller är du intresserad av att själv delta i spel?

Jag deltar om jag kan eftersom det är klent med rollspelande i övriga livet för närvarande.

* Är du främst intresserad av samberättande PBF, intrigerande varulvsspel eller någonting helt annat?

Varulvsspelen har varit i en klass för sig, jag har varit beroende på gränsen till besatt. Temat sätter ju (likt i brädspel) en snygg inramning kring det hela, men det roligaste är ju själva spelet, och vinsten :gremwink:

Jag gillar VFX också, det var roligare än jag trodde. Vi får väl se om vi orkar till slutet, annars får vi väl mötas i en alla mot alla superfight...

* Vill du delta i spel som kräver närvaro varje dag, eller ska det räcka med att titta in en kortis ibland och skriva ett inlägg på två minuter?

Jag kan för det mesta besöka forumet varje dag, men det är tungt att bläddra igenom sida upp och sida ner med inlägg gjorda av människor med mer tid att engagera sig... är man borta en dag eller två orkar man inte ta in all info. Jag lägger själv ner max två minuter på mina inlägg, därav frånvaron av djupsinniga analyser :gremsmile:

* Övrigt?

En eloge till alla som försöker dra igång aktivitet och spel. Ni är toppen!

/Magoo
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Jag har en fråga att ställa:

Vad vill folk spela egentligen?

Vill folket ha ett samberättarspel som utspelas i EONs Mundana?

Kanske ett star wars-varulvsspel?

Regelspel med improviserad historia eller historia skapad av SL?

Ja, ingen väntar sig den spanska inkvisitionen....
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Men det där är ju fyra frågor! :gremshocked:
Jag kan börja med att nämna egna projekt:

* Varulvsspel med Cthulhu-tema (har ni sett trailern till The Mist så har ni koll). Har uppskissade roller och kan i princip dra igång när som helst. Det handlar om när det är rätt läge. (Om jag ska ge nån annan chansen att köra först t.ex. Vilket jag gärna gör.)

* Ett humoristiskt politikdebattspel med 7 spelare (inbyggd SL-roll som vandrar runt) som agerar partiledare för varsitt parti och kämpar om rösterna i Sveriges landskap. Återstår lite klur (som jag kanske tar i en tråd på forumet vad det lider), men det är till skillnad från mitt förra spel ordentligt enkelt vad gäller regler.

* Samberättande rollspel med Serenity som setting. Extremt simpla rollformulär (typ 3 negativa karaktärsdrag, 3 positiva, 3 definierande färdigheter) för att få koll på karaktärerna. Här har jag inte så mycket planerat alls.

-------------

Vad vill folk spela egentligen?

Vad som helst tänkte jag säga, men eftersom jag inte ställde upp i vare sig Astro Elite eller VFX så ljuger jag. Jag tror det förstnämnda föll på att jag inte riktigt fattade konceptet (lite för mycket att alla skrev på sin egna berättelse kanske) och i det sistnämnda att 1vs1-tävlande inte lät så inspirerande. Det som hållt mig borta från tidigare varulvsspel är att det varit för mycket inlägg. Man kommer hem från jobbet och har tre timmars jobb med att läsa igenom allt och svara. Då fick det vara. Så förutom att vara komplett värdelös så är jag intresserad av relativt traditionella saker, utan tydligt/prestationsbaserat tävlingsmoment som är möjliga att delta i med begränsad tid... :gremtongue:

Vill folket ha ett samberättarspel som utspelas i EONs Mundana?

Samberättarspel är jag ju sugen på, men då gäller det ju att få en setting. Jag har spelat Eon två gånger och det var så generella miljöbeskrivningar (dvs det kunde lika gärna varit Drakar och Demoner vi spelade) att jag vet absolut ingenting om Mundana. Så för att ställa upp i ett sådant spel behöver jag garantin att INGA förkunskaper krävs, och det tror jag inte att jag kommer få (för övriga deltagare lär ju vilja kunna prata om Kraggbarbarer (det finns nåt som heter Kragg iaf) utan att jag ser ut som en fågelholk).

Kanske ett star wars-varulvsspel?

Låter skitbra!

Regelspel med improviserad historia eller historia skapad av SL?

Här får du förklara mer. Vad är ett regelspel? Tärningsslag om allting man säger att ens karaktär gör?

-------------

Oj vad långt det blev...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Varulvsspel (oavsett tema) skulle vara roligt. Politikerdebattspel skulle jag skriva upp mig på. Jag har aldrig någonsin spelat ett samberättarspel så jag är lite osäker på exakt hur det går till. Jag har inget emot att prova. Serenety är skitbra så jag har ingenting emot det som setting.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Kort svar från mig.

Det jag vill vara med i kan få kräva deltagande varje dag under korta perioder om några dagar, men inte konstant i över en vecka. Men det ska gärna inte kräva essäarbeten som för en långsam skribent som jag själv skulle kräva hela dagen vid forumet.

Det måste vara så mycket spel att det finns nåt slags regler, till skillnad från rent samförfattande friformsskrivande. Även om reglerna är så få och enkla som i VFX (varannat inlägg, tidsram, publiken röstar på vinnaren, vinnarinlägg).

Överhuvudtaget så är VFX form något slags ideal för min del. Det är fritt nog att man behöver lägga noll energi på regler och mekanik (även om jag också kunde tänka mig en smula mer regler, som mittemellan VFX och Astro Elite), men att det är så uttalat en publiksport, där publikrösterna är det enda som avgör tävlingen, gör att man inte behöver vara bekymrad över långa och taskigt skrivna noveller i dussintal som man ändå måste plöja och hänga med i för att vara på banan.

Varulvsspelen är alltför krävande för mig som deltagare, men som publik gillar jag dem som fan. Då behöver jag ju bara skumma det som inte intresserar mig direkt, utan att få pisk för det.

Mina fem öre. :gremsmile:
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Feuflux said:
Regelspel med improviserad historia eller historia skapad av SL?

Här får du förklara mer. Vad är ett regelspel? Tärningsslag om allting man säger att ens karaktär gör?
Det är nog mest jag som är dålig på att förklara, eller så har jag skev världsbild.
Samberättarspel är för mig (någorlunda) regellösa, VFX är ett bra exempel.
Regelspel är om man skulle ha med regler (siffror, tärningsslag osv) i det hela. Mitt eget "zombies galore!" här på sidan är ett bra exempel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Halvtand said:
Samberättarspel är för mig (någorlunda) regellösa, VFX är ett bra exempel.
Va?

Nä, verkligen inte. Samberättarspel handlar om att spelarna är med i högre grad än i traditionellt rollspel och skapar berättelsen. Man berättar tillsammans, som motsats till att SL berättar och spelarna bara hänger med. Evolutionens Barn är till exempel ett samberättarspel, men det har regler som berättar vem som får styra berättelsen, och när. Så funkar, såvitt jag fattat, de flesta samberättarspel. Det är bara det att reglerna inte nödvändigtvis beskriver kausala samband i spelvärlden ("jag tappade en sten på foten, så jag får ont") utan mer styr berättarmakten ("Nu slog jag högst, så jag får bestämma vad som händer")...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Purgatory said:
Jag har aldrig någonsin spelat ett samberättarspel så jag är lite osäker på exakt hur det går till. Jag har inget emot att prova. Serenety är skitbra så jag har ingenting emot det som setting.
Nu verkar det vara lite olika tolkningar av samberättande och regelspel här, men jag svarar på det här inlägget och säger hur jag tänkt.

1. Det känns inte genomförbart med en traditionell SL som ska "godkänna" allting innan det händer. Spelarna måste få stor frihet i att hitta på händelser/miljöer/SLP's (vilket också gör att det gäller att hitta spelare man funkar ihop med berättarmässigt).

2. Fortfarande ha en SL som står för huvud-SL's som används för att introducera igång saker och på nåt sätt styra huvudtemat. I övrigt så samsas man om inflytandet på saker.

3. Hålla regelsystemet till ett minimum (för att folk här helt enkelt verkar vilja ha det så). Istället för färdigheter och tärningsslag så används karaktärsdrag för alla karaktärer och SLP's som avgör hur de bör reagera (om det spelare A introducerar en legosoldat med karaktärsdraget TUFF så bör inte spelare B låta honom agera mesigt i en konflikt, etc).
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
krank said:
Samberättarspel handlar om att spelarna är med i högre grad än i traditionellt rollspel och skapar berättelsen. Man berättar tillsammans, som motsats till att SL berättar och spelarna bara hänger med. Evolutionens Barn är till exempel ett samberättarspel,
Uppenbarligen gjorde jag misstaget att tolka "samberättande" som "friform". Jag har aldrig spelat Evolutionens barn, så jag vet inte riktigt hur det där ska gå till.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Halvtand said:
Uppenbarligen gjorde jag misstaget att tolka "samberättande" som "friform". Jag har aldrig spelat Evolutionens barn, så jag vet inte riktigt hur det där ska gå till.
Traditionellt exempel på regelstyrt samberättande: Spelarna har någon form av "ödespoäng". Ödespoängen kan dels användas för att klara rollpersonen från någon omedelbar knipa, men också t.ex för att ändra på eller stoppa in saker i den nuvarande scenen, introducera nya SLP:er, etc. helt enkelt, på ett regelstyrt sätt utöva makt över den gemensamma berättelsen utöver den rollpersonen har.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Alla har med andra ord en liten flaska trolldryck á SL-power?

Jag kan förstå hur det kan funka i vanliga rollspel, men vem skulle bestämma vems tur det är att bestämma på ett forum?

Om någon känner för att lägga upp så är jag med på ett sådant här spel.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Halvtand said:
Jag kan förstå hur det kan funka i vanliga rollspel, men vem skulle bestämma vems tur det är att bestämma på ett forum?
Tja, där kommer en annan fråga - det kan vara friform OCH samberättande, såklart.

I mitt eget sedan länge planerade Nobilisrollspel hade jag tänkt mig regler i stil med "bestäm inte något som uttryckligen går emot vad en annan spelare sagt om sin rollperson" och liknande; alltså lösningar som saknar element av poäng och tärningar men som ändå är regler. Där tänker jag mig nåtslags halvfri struktur, där SL kommer med "nya grejer" nån gång i veckan (eventuellt med en scenstruktur eller kanske bara episodiskt) och spelare hittar på ganska fritt inom ramarna för episoderna/scenerna...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Alltså, samberättande handlar ju bara om att skapandet är kollaborativt: Det behöver verkligen inte handla om "Nu betalar jag poäng för att få bestämma något!" vilket "bara" är en "samberättar-patch" på ett spelledarstyrt rollspel. Jag är lite avigt inställd till att blanda in samberättande som något man måste betala för i spelledarstyrt rollspel, känslan för mig blir att spelledarens berättande ställs mot ens egen berättande, att samberättande är något dåligt som man banne mig ska betala för... Så därför kände jag mig hetsad att lägga mig i. :gremsmile: Men det är säkert något som fungerar bra för andra, så ta mig inte på blodigt allvar här.

De flesta forumrollspel går väl till just såhär, att man skriver delvis för andra roller och omgivning och inte bara sin egen roll, just för att det ska gå lite snabbare och smidigare.

Titta på Berättelser från Staden i min signatur (Man kan läsa hela spelet -och regeldelen är tämligen kort- gratis i Lulus preview) för ett exempel på ett renodlat samberättarspel.

(Ett annat exempel på samberättartendenser i spelledarstyrda rollspel är att när vi spelar D&D så får spelarna fritt beskriva vad som händer -inklusive fiendens reaktioner- när man gör en attack. "...men den sluga drowen inser att jag tänker hugga honom i skallen, parerar med ett flin, och DÅ (Spenderar en action point och crittar) HUGGER JAG ARMEN AV HONOM!")
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
krank said:
I mitt eget sedan länge planerade Nobilisrollspel hade jag tänkt mig regler i stil med "bestäm inte något som uttryckligen går emot vad en annan spelare sagt om sin rollperson" och liknande; alltså lösningar som saknar element av poäng och tärningar men som ändå är regler. Där tänker jag mig nåtslags halvfri struktur, där SL kommer med "nya grejer" nån gång i veckan (eventuellt med en scenstruktur eller kanske bara episodiskt) och spelare hittar på ganska fritt inom ramarna för episoderna/scenerna...
Ungefär så brukar jag (och de jag kör med) spela. SL kommer med en händelse och säger hur fritt ordet är, exempel "fighten ska vara jämn" eller "Utan en jävligt bra anledning kommer köpmannen ta överpris". Så får spelarna hitta på själva. powerplay (spela annans karaktär) brukar dock vara helt förbjudet.
Jag har inte läst nobilis, men har möjligheten. Ser också gärna att fler spel kommer igång, så planera på.
 
Top