Nekromanti Vad för forumsspel vill folk ha?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Den här tråden är tänkt att ta reda på lite vad folk vill ha för forumsspel och vad ni vill delta i. Jag hade lite över 100 visningar innan första svaret i min Ereb-spel-tråd, vilket jag glatt tolkar som 100 unika forumiter som bevistar forumet. Beskriv dina preferenser och så hoppas vi på 100 svar och en förbättrad möjlighet att få ihop nåt spel på det här alldeles för inaktiva forumet.

* Läser du bara forumet för att se hur det går i pågående spel eller är du intresserad av att själv delta i spel?

* Är du främst intresserad av samberättande PBF, intrigerande varulvsspel eller någonting helt annat?

* Vill du delta i spel som kräver närvaro varje dag, eller ska det räcka med att titta in en kortis ibland och skriva ett inlägg på två minuter?

* Övrigt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag läser forumet i väntan på ett nytt varulvsspel. Att spela andra typer av spel på forumet är inte lockande för min del då jag anser att det finns bättre medium för det än just forum. Så fram tills det kommer ett varulvsspel så kommer jag fortsätta lurka forumet.

//Vicotnik som tyvärr missade senaste varulvsspelet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Varulvsspel är jag intresserad av om temat är intressant - Ett med Conantema till exempel skulle vara ganska ointressant, liksom ett Svavelvinter- eller Eontema.

Annars skulle jag gilla någon form av samberättande PBF eller kanske nåt ännu mer klassiskt, men där gäller det att det inte är för mycket fokus på "awesome" - till exempel är ju det där fightgrejset Genesis drog igång inte alls min kopp té. Jag har lovat att jag ska dra igång Nobilis nån gång, och isf blir det nåtslags blandning mellan traditionellt spel och vanligt samberättande fritt PBF.

Alla vet mina forumvanor - om jag inte besöker forumet minst ett par-tre gånger per dag blir jag nipprig och börjar bita på knäskålarna, så om det bara är ett intressant spel, kanske med en schysst setting, så kan jag vara jätteaktiv. Annars gillade jag t.ex varulvsspelen, med rundor som var några dagar. Jag vill nog ha nåt sånt i mitt Nobilisspel jag också, även om dess regler inte kommer att kräva lika mycket aktivt jävlande mot varandra etc.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag läser för att se vad som händer i varulvsspelen, som alltid är spännande även för utomstående. I mitt fall, på gränsen till obehagligt beroendeframkallande :gremsmile:
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Jag läser de flesta nya forumspelstrådarna, men spel som inehåller en massa regler som man måste komma ihåg och utnyttja känns för jobbigt för att jag ska orka med det (jag är av naturen lat). Varulvsspel är kul, de har inga jobbiga regler så det är bara att spela på.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Förlåt att jag inte svarar på de riktiga frågorna. Men utgår jag från rubriken på ditt inlägg, så:

1) Enkla regler som funkar.
Ereb-utkastet kände jag mig väldigt skeptisk till pga den här punkten. Det var mycket regler, och inte alla kändes motiverade (behövdes för helheten) eller speltestade.

2) Social eller kreativ aspekt. Eller bägge.
Diplomacy hade jag gärna kört på forum, för den sociala aspekten. Rising Astro Elite var inte lika högt i spelarinteraktion, (även om den fanns där) men gav suveräna möjligheter och uppmuntran till kreativt skrivande. Det var en riktig höjdare och gud vet varför vi inte spelar det just nu!!!

Har du bägge så är det min övertygelse att du har ett framgångsrikt forumspel.

Detta svarar väl egentligen på fråga 2. På fråga 1 svarar jag "det senare" och på fråga 3 "Nej, egentligen inte varje dag, men det brukar bli så ändå"
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
* Läser du bara forumet för att se hur det går i pågående spel eller är du intresserad av att själv delta i spel?

Jag kollar för att se om det dyker upp något spel jag vill delta i. Hittils har det inte gjort det.


* Är du främst intresserad av samberättande PBF, intrigerande varulvsspel eller någonting helt annat?

Samberättande PBF låter bra, varulvsspel spelar jag irl lite då och då så jag känner inget behov av det på forumet.

* Vill du delta i spel som kräver närvaro varje dag, eller ska det räcka med att titta in en kortis ibland och skriva ett inlägg på två minuter?

Ett par gånger i veckan vore lagom, möjligen med omgångar utanför forumet över IRC eller Skype eller nått. Jag är ute efter en bra historia, inte att banka monster, så kortisar ibland passar nog inte.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
* Läser du bara forumet för att se hur det går i pågående spel eller är du intresserad av att själv delta i spel?

Just nu blir det bara att läsa och kolla eftersom jag inte är med i något aktivt spel (Blev ju episkt utsparkad ur VFX). Men om det kommer spel jag gillar så går jag med.

* Är du främst intresserad av samberättande PBF, intrigerande varulvsspel eller någonting helt annat?

Samberättande är vad jag är mest van vid, och jag tycker att det är roligt. Spel med lite regler kan också vara roligt, men för mycket regler kan nog skada.., Själva spelet, man måste ju ha flyt ändå vilket är lite svårt på forum där alla inte är regelbundet inloggade och skrivande.

Varulvs-grejen var rätt rolig, men de sista dagarna kände jag att det blev lite väl mycket, detta kan dock bero på att jag är en lat jävel och inte har tid/ork med att sitta och lusläsa 20 A4-inlägg om dagen.

* Vill du delta i spel som kräver närvaro varje dag, eller ska det räcka med att titta in en kortis ibland och skriva ett inlägg på två minuter?

Lite i mitten.
Närvaro varje dag är jobbigt, men det är rejält irriterande för de aktiva om en eller två spelare är mindre aktiva än resten.
Ett par gånger i veckan borde man kolla, skriva minst en gång i veckan och då försöka hålla bra längd på det så att man har lite läsvärde. Det är otroligt frustrerande att försöka spela vidare på korta inlägg.

* Övrigt?

Setting?
Jag föredrar olika former av fantasy eller spel där övernaturligheter förekommer. Med detta sagt har jag inget emot sci-fi eller andra genrer, men fantasy är vad jag föredrar.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag är väll mest inne här för att läsa..
Följer i princip bara de trådar som har ett eller annat varulvstema.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Förlåt att jag inte svarar på de riktiga frågorna

Det var mer stödlinjer så du är förlåten. :gremsmile:

1) Enkla regler som funkar.

Ja det här med enkla regler är jag numer helt övertygad om är ett krav för att komma någonvart. Vill du få ihop ett spelgäng så ska reglerna gå att läsa igenom och fullständigt förstå på någon minut. (Att reglerna funkar är förstås också ett plus.) Så om jag startar ett PBF-RPG (härligt med förkortningar) någongång så kommer jag nog helt hålla mig borta från siffror och tärningar.

2) Social eller kreativ aspekt. Eller bägge.

Jag har ju dissat diplomacy för att det känns mer som ett skicka-pm-spel än ett forumsspel. Ett bra forumsspel ska vara underhållande för de som inte deltar (tycker jag då). Det är väl däri forumsvarulvsspelens styrka ligger.

Nåväl, jag tappade bort farten totalt nu så jag har nog inte mer att säga. Att få till bägge aspekterna i samma spel låter precis som du säger mycket lovande för att få till ett framgångsrikt forumspel.
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Som uppföljning på mitt inlägg kan jag säga att jag gärna lägger upp och leder spel här på forumet. Men efter dålig eller ingen aktivitet alls i de två jag redan lagt upp så känns det inte lika roligt att lägga ner tid och kraft på en historia.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Som uppföljning på mitt inlägg kan jag säga att jag gärna lägger upp och leder spel här på forumet. Men efter dålig eller ingen aktivitet alls i de två jag redan lagt upp så känns det inte lika roligt att lägga ner tid och kraft på en historia.

Nä precis. Får man aldrig nån vettig respons så ger man ju upp förr eller senare, och vad det verkar som på den här tråden så är det kört att driva nåt annat än ett varulvsspel. :gremsmile:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Varulvsspel är jag intresserad av om temat är intressant - Ett med Conantema till exempel skulle vara ganska ointressant, liksom ett Svavelvinter- eller Eontema.

Men hur mycket roll spelar temat egentligen? I slutändan finns det två huvudsakliga grupper (varulvar och bybor), eventuellt nån bonusfraktion och sen ska man uppnå sitt mål genom att rösta bort rätt folk. Temat känns mer som nåt att ha att prata om de första dagarna innan man kan börja analysera på riktigt. Hur mycket riddar-gestaltning såg vi egentligen till i mitt dungeonröjspel?

Jag spelar jättegärna med Conan-tema, men om temat innebär att man behöver mer kunskap än man får genom att ha sett ungefär 75% av första filmen för 8 år sedan så får jag problem. :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Feuflux said:
Men hur mycket roll spelar temat egentligen?
För mig gör det jättemycket, eftersom jag trots allt inte helt kan stänga av inlevelseaspekten av mitt spelande (oavsett vad jag spelar). Jag fick jätte-jättemycket ut av Gotham City just för att jag faktiskt var Jokern; och satt och gottade mig åt mina elaka planer... Temat färgar allt annat, åtminstone gör det det för mig...
 

Halvtand

Warrior
Joined
13 Oct 2008
Messages
250
Location
six feet under.
Jag får nog hålla med Krank på det här. Även om de flesta inte tar temat som blodigt allvar så blev det lite mer "spelaktigt" i dungeonröjet av den enkla anledningen att folk kallade varandra för riddare fram och tillbaka.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
I varulvspel är någon form av tema viktigt, men exakt vad det är spelar ingen större roll eftersom spelet ändå går ut på att hitta varulvarna.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Temat är förstås helt ointressant. När folk dessutom får för sig att inte bara ändra namn på saker utan skylla på temat för att införa en massa muppregler så är temat inte bara meningslöst utan dessutom direkt skadligt. Enda anledning som jag kan se att ha ett tema är för att det här trots allt är ett rollspelsforum och jag skulle ha svårt att motivera ett temalöst varulvsspel just här, vilket också är anledning till att jag inte arrangerat något.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Björn den gode said:
Temat är förstås helt ointressant. När folk dessutom får för sig att inte bara ändra namn på saker utan skylla på temat för att införa en massa muppregler så är temat inte bara meningslöst utan dessutom direkt skadligt.
Möjligen kunde jag förstå det här om varulvasspelet var en ren övning i att tänka logiskt; nu tycker jag tvärtom att eftersom varulvsspelet är ett socialt spel som handlar om kommunikation så blir det ett extra lager spänning i att t.ex inte känna till alla regler från start, eller att gissa sig till vilka rollers om är vilka etc.

Ett varulvsspel utan sådana trevliga och spännande tillägg skulle få klara sig helt utan mig, för då försvann själva poängen med spelet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,722
Björn den gode said:
ett temalöst varulvsspel
Ett vanligt varulvsspel har ett tema; varulvar. Det andra välkända namnet på leken/spelet är ju Mafia och... ja, det säger ju sig självt. Så jag tror faktiskt också att det är svårt att motivera ett temalöst varulvsspel, mest för att man skulle behöva vara X som försöker rensa ut Y och skydda sin Z. Eller nåt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Du är säkert en sån där person som spelar alfapet utan ordlista också och poker där man efteråt får motivera vilken hand som ska vinna potten (Nä alltså kolla här två fyror bredvid varandra är ju skitsnyggt klart den ska vinna).

Bara för att det finns regler i poker så gör det inte att det blir en övning i logiskt tänkande utan det är fortfarande ett fruktansvärt psykologiskt spel.

Men vänta nu, det känns som att vi redan har diskuterat det här, och vi kommer nog inte bli överens den här gången heller? Visst är det trevligt att man kan gilla olika slags spel.
 
Top