Nekromanti Vad driver människor?

Oldenhaller

Veteran
Joined
10 Feb 2005
Messages
38
Location
Linköping/Lund
Jag har funderat lite över vad det är som driver personer framåt i livet, och hur detta används i rollspel. Alla personer har några sorters drivkrafter, en del krafter är starkare än andra.

Exempel på vad som driver en person är pengar, makt, hämnd, hedercodex, någon sorts lojalitet till någon, meningsfullhet, kunskap och insikt, sanningen osv. Listan kan göras väldigt lång.

Problemet är att jag inte har sett något specifikt användande av denna faktor i rollspel. Jag tror att det skulle underlätta för spelare och spelledaren om denne hade något hum om vad som driver rollpersonen. Kanske kunde man slå fram en faktor som huvuddrivkraften, och sedan kan spelaren utveckla mindre, kanske tillfälliga drivkrafter. Att inkludera drivkrafter av spelledarpersoner i äventyr kan också underlätta.

Vad tror ni? Används detta direkt i något rollspel? Tankar, ideér? Feedback!
 

Markehed

Warrior
Joined
12 Jan 2006
Messages
257
Location
Lund
Tycker inte heller att det är någonting nytt. Koceptet nature/drive finns ju med i en hel del rollspel (Storytellersystemet, Conspiracy of Shadows). De kanske inte visar på kortsiktiga mål men de spelar ganska stor roll i spelet då det är de som reglerar återhämtandet av willpower.

Något annat som kan vara viktigt är att skilja på primära och sekundära mål. Pengar och hederscodex kan knapt klassas som riktiga drivkrafter då det förmodligen är någonting annat som ligger i botten.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
försök att komma på vad du lever för. vad det är att du står ut med vardagen (om inte vardagen är det du lever för). det jag lever för för tillfället är förmodligen rollspel och kompisar. sen så vill man väl bli klar med gymnasiet så man kan börja plugga historia så snart som möjligt. :p.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Exempel på vad som driver en person är pengar, makt, hämnd, hedercodex, någon sorts lojalitet till någon, meningsfullhet, kunskap och insikt, sanningen osv. Listan kan göras väldigt lång.

Problemet är att jag inte har sett något specifikt användande av denna faktor i rollspel.
Nu kan jag ha feltolkat det hela eller inte hängt med vad du menar... Men ändå, jag svara & så få vi ser vart det hamnar.

Jag tycker att sådant strålar igenom i de flesta rollspel. Att man uppmuntras att skriva dels en bakrundshistoria, lite mål för enns karaktär & sådant för att få lite sting i spelandet.
Sådant har jag tyckt mig fina i de flesta rollspel.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
The Riddle of Steel har/hadde ett system för människors drivkraft. Huruvida det funkar kan väl diskuteras.

/Honken
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Drifter i rollspel vs drifter i verkligheten

Det fina med rollspel är att man kan ignorera de drifter man inte tycker tillför något till berättelsen och istället koncentrera sig på de dramatiska drivkrafterna.
Ett välkänt sätt att kategorisera mänskliga drifter är Maslows behovstrappa. När man skriver ned rollpersonens/spelledarpersonens drifter kan man strunta i de mest basala behoven till förmån för de dramatiska. Det är faktiskt vanligt att rollpersonsbeskrivningar ser ut just på det viset:
"Jag är en stålhård storstadssamuraj som är besatt av att hämnas på min ärkefiende. Alla mina släktingar är döda, jag har inga vänner och jag har inget emot att sova i en skokartong. Det enda jag bryr mig om är hämnd och att min uzi funkar som den ska."

Gordeg
 

JonasM

Veteran
Joined
19 Jan 2002
Messages
155
Location
Stockholm
Unknown Armies har flera regelmekaniker för människors drivkrafter. Den mest tydliga är att man väljer en färdighet som är ens "Obsession", vilket ger en olika former av bonusar t.ex. i form av möjligheten att slå om misslyckade slag.

Det spelaren väljer som "Obsession Skill" säger dessutom en hel massa om karaktären och -- minst lika viktigt -- vad hon vill ska komma upp i spel (det är alltså en rätt fet så kallad "Flag").
 
Top