Nekromanti Vad dricker du?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Nu kommer en såndär tråklökig "vad gör du?"-tråd, men jag blev nyfiken med tanke på min egen "drickakarriär". Here goes...

När jag var mindre drack jag en himlarns massa saft, mest Fun Light Citrus eller vad den heter. Och massor av O'boy. Sen när jag fick förvalta mina slantar själv blev det en helt otrolig mängd Coca Cola, vilket kanske inte är så nyttigt. Jag började tänka lite på vad jag drack och gick över till Light-varianter av Cola. Gärna med konstig extrasmak. Coca Cola Light Lemon är sjukt god...
Men efter ett tag började jag släppa koffeinet i läsken, för jag började dricka kaffe. Då behövde jag något nytt att svalka strupen med, det fick bli Sprite och senare Lightvarianten Zero (som är det jag dricker om jag måste dricka läsk numer). För ett par månader sedan slutade jag med läsk och gick över till mineralvatten för att förhoppningvis kunna lägga kolsyran åt sidan helt.

Så nu för tiden dricker jag:<ul type="square">[*]Kaffe
[*]Mineralvatten
[*]O'boy till frukost
[*]Sprite Zero när jag måste dricka läsk
[*]...Och allting som är kallt till fest.[/list]

Vad dricker ni?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Just ikväll: Signum lemon lime-läsk blandad med Coops juice (Mild fruktjuice för att vara exakt). En bra blandning. Just den här lemon lime-läsken verkar nästan ovanligt väl lämpad för att kombineras med saft, juice, what have you. Smask.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vad dricker ni?
Tjaa, vad jag dricker..
Utan inbördes rangordning så håller jag mig till: Vatten, juce, kaffe, Öl(gjärna Stout av oliak dess slag), whiskey, cola..

Har nog alltid gilalt cola, dricker det alltsomoftast, har nog gjort det sen jag vart liten..
Kffet lärde jag mig att drick, nu kalrar jag mig inte utan det... :gremtongue:
Just light-varienten av drycker har jag aldrig gillat faktsikt, har alltid tyckt att det smakar för sött & blaskigt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
95% av min dryckeskonsumtion, vatten undantaget, bestod under de senaste tio åren eller så av Coca cola. Jag övergick till light för ett par år sedan, eftersom jag lagt på hullet lite väl mycket, och det hjälpte. Men jag fortsatte dricka cola i absurda mängder, ofta 2 liter om dagen - märk väl att cola är fruktansvärt billigt i Malmö, typ billigare än någon annan dryck. (Du kan få 4 liter för 15 spänn på ett ställe). Att jag trots allt skippade sockret var nog min smala lycka, för kolsyran frätte omsider bort bitar av min emalj tillräckligt för att tandläkaren starkt skulle rekommendera mig att inte dricka särskilt mycket av något som innehåller socker eller är starkt kolsyrat någonsin igen. Det innebär att alla former av läsk, saft, cider, jos, mjölk (fruktsocker och mjölksocker är också nono) bör vara mycket sällsynta på min meny om jag inte vill se mina tänder förgås av karies.

Så, idag kan jag med gott samvete i princip bara dricka vatten, mineralvatten, öl, vin & sprit, te och kaffe. Roligt va? Jag tycker inte om kaffe, är inte vidare förtjust i te, och öl, vin & sprit dricker jag bara på fester. Så det är abnorma mängder mineralvatten som gäller. Som tur är har jag lärt mig uppskatta det, men jag klunkar fortfarande cola ibland. Det är okej så länge jag äter samtidigt, eller proppar munnen full med fluor efteråt.

Hursomhaver, favoritdryckerna är:

Coca cola light
Pommac
Ayran (turkisk yoghurtdryck)
Loka päron
Dooleys (godislikör)
Pilsner Urquelle

- Ymir, törstig
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
hmm, skall vi se, en vanlig dag:

frukost - vatten
lunch - beror på men oftast vatten(iaf om jag är hemma och då lär lunch vara samma som frukost)
middag - vatten

mellan dessa tre tidpunkter - vatten

dock så innehåller dagen även: cola light(ifall jag är i skolan) eller sjup light, (ifall jag har pengar)

fest: öl blir det väl oftast, sprit är trevligt med(har en ölskuld i det sexmästeri jag är med i på 1100 något(10 spänn ölen))

//Netfeed - som just nu dricker vatten
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Te, med socker och mjölk
Coca Cola
Någon annan sorts cola
Öl
Någon sorts fruktsoda (7UP, Sprite eller liknande)
Fanta Gröna äpplen eller Fanta Fläder
Saft (helst blandsaft jordgubb)
C-vitamin i brustablett med citronsmak
Vatten (utan bubblor)

/tobias
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Fram till nyligen så hinkade jag i mig 3-4 liter O'Boy per dag, men eftersom det kändes lite fånigt att konsumera lika mycket mjölk på en månad (drygt 100 liter) som genomsnittssvensken gör på ett år (enligt Mjölkfrämjandet, så det är väl förmodligen även det en överdriven siffra) så lade jag ner det. Nu dricker jag diverse sorters te (med socker och lite mjölk), juice och nån sorts saft (till mat). Jag tycker inte om öl, så är jag ute blir det cider (eller sake, om det finns) om det skall vara alkoholhaltigt; i annat fall Fanta, Cola eller Sprite. Det sker såpass sällan att jag snarare bekymrar mig över priset än sockret... ¬_¬
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Te, utan socker eller mjölk (eller något annat tillägg, för den delen). Under vissa perioder ett par liter per dag, just nu något mindre. Tyvärr har jag blivit en sådan te-elitist att jag har svårt att dricka te som någon annan bryggt, så i offentliga sammanhang brukar jag mest sitta och se lidande ut i stället. Tepåsar är onda.

Jag dricker kaffe i perioder, och just nu ser det ut som om en period håller på att ta slut. Mjölk men inget socker. Kaffebryggare är onda.

Jag brukade dricka mycket mer vatten än jag gör för tillfället, men vattenledningarna här i trakten verkar vara kopplade direkt till avloppsledningarna, så det finns inte så mycket man kan göra åt saken. Vattenledningar är... ja, ni ser mönstret.

Till skillnad från många andra ser jag “det blir lättare att prata med folk” som en av de största nackdelarna med alkohol. Jag har aldrig varit intresserad av någonting som en berusad människa haft att säga. Därför dricker jag inte heller alkohol särskilt ofta. Något slags principer får man väl ändå ha.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Klart varierande vad jag dricker:

Te (med mjölk och socker)
Ingefärste (med socker)
Vatten (Vanligt. Ogillar de flesta mineralvatten.)
Coca Cola
Päroncider
Rödvin (på vanliga fester)
Halvsött vitt vin (på medeltidsarrangemang)
Whisky
Öl (vissa sort. Corona extra och Kilkenny)
Annan spirt som serveras. Dock ej Absolut kurant...

/Ulfgeir
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,973
Location
Linköping
Jag dricker det här

Dryckesalternativen om man hälsar på mig ser ut som följer.

>Kranvatten. Det jag dricker överlägset mest av alla drycker.
>Fun light med jordgubbssmak. Jag spär ut det en del mer än man ska så man kan säkert avrunda den här drycken till kranvatten om man vill... (njae, det var nog inte helt sant)
>Apelsinjuice. Om jag vill vara lyxig och dricka nåt utan en jäkla massa vatten i, hmm, hur mycket vatten är det i juice egentligen?
>Lipton citronte i tepåseformat (förlåt alla te-elitister). Te dricker jag dock enbart när jag har ont i halsen vilket jag i princip aldrig har så mitt tepåselager kommer räcka länge länge. Absolut inget socker eller andra konstigheter i teet.

Ibland får jag ett ryck och köper mjölk men det är oerhört sällan. I likhet med teet så har jag inget gojs i mitt kaffe om jag skulle dricka sådant av artighetsskäl under nån släktträff eller nåt.

Cider (helst päron) och Cube Sour Lemon (blanddryck enligt systemets hemsida vilket jag av nån anledning tyckte var en kul titel) dominerar i stor stil vad gäller festdricka på de där 10 festerna (eller vad mitt årssnitt nu kan ligga på) jag går på varje år. Öl dricker jag aldrig, vin kan funka om man har festen på samma plats hela kvällen och inte behöver stressa (då blir det nämligen potentiellt omysiga effekter). Blanda drinkar är så jobbigt så det orkar jag aldrig med fast jag kan köpa nån ibland när jag är ute.

Mer detaljerat än så här kunde jag inte göra det. :gremsmile:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Vanligtvis vatten eller ingenting till middag, och saft till lunch (billigt och lätt att blanda till och ha med sig i lunchlådan). När det gäller läsk är jag en allätare (dryckare, whatever) och när jag är hos Feliath dricker jag te (det är svårt att undvika).

De gånger jag supit kan bokstavligt talat räknas på båda händernas fingrar och då har jag druckit öl, men jag har våldsamt lätt att bli pissnödig så vid eventuella framtida alkoholtillfällen så kommer jag nog att satsa på starkare drycker.
 

Yheela_UBBT

Veteran
Joined
21 Mar 2005
Messages
100
Te - utan tillsattser (här är det löste som gäller!), då det inte är chaite för då hälls det i socker och varm mjölk.
Vatten - vanligt, det som kommer ur kranen.
Kaffe - med mjölk.
Öl - Newcastle.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
*Vatten
*Light-läsk (diabetiker)
*Öl (tyvärr gör min glutenallergi att jag inte kan dricka de godaste, mörkaste ölsorterna längre; dessutom dricker jag numer aldrig så mycket att jag blir berusad)
*Mjölk (till frukost, om jag inte äter fil)
*Kaffe (svart och bittert, som mitt liv; jag drack enorma mängder kaffe förut, men har dragit ned på det numera, framförallt efter tre på eftermiddagen; för att felcitera Quantalis är pulverkaffe ondskefullt)
*Örtte (om kvällarna, istället för kaffe; rooibos heter nån skum rot eller vad det är som är ganska gott)

Erik
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,695
Location
Värnhem, Malmö
Jag dricker:
Vatten. Antingen mineral- eller kranvarianten.
Mjölk i för stora mängder.
Te, dock ej på påse om det kan undvikas.
Kaffe och endast kaffe.
Äppeljuice.
Vin.
Öl.
Cola och liknande dricker jag förhållandevis sällan, och då nästan enbart i samband med att någon annan tagit med sig det till spelmöten eller liknande. Ungefär samma som med piprökning.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
OT

för att felcitera Quantalis är pulverkaffe ondskefullt
Jag känner mig tvungen att påpeka att jag naturligtvis inte dricker pulverkaffe heller. (tur att vi är på OT-forumet; om den här diskussionen hade varit på kaffeforumet i stället hade jag inte påpekat en så irrelevant detalj. Fast om det faktiskt hade funnits ett kaffeforum skulle det här ju inte vara off topic).
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Oboy. Väldigt mycket. Och även Pucko, nu när den kommit ut i enlitersförpackning. Sen dricker man ju lite allt möjligt också, givetvis. Fast egentligen lever jag på Oboy.

Så dricker jag ungefär fem liter öl i veckan också, ibland lite mer. Alltid Blå Gul, iofs annat när man väl står vid tappkranen på puben.
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Tja, som en träningsdåre så händer det att jag ibland smuttar på proteindrinkar i de mest underliga sammanhang, särskilt när jag ätit dåligt. På rollspelsmöten har det alltid varit cola och kaffe vilken även varit fallet när jag pluggat som mest. I enorma mängder... Jag har försökt mig på min f.d. spelgrupps "choco-cola" (oboy, mjölk och cola) men det smakar fan. De få gånger jag går ut och dricker alkohol tillsammans med vänner så blir det oftast öl eller vin, det sistnämnda blandat med cola efter förslag från Rising (Calimucho tror jag det hette). Starksprit undviker jag för det mesta helt och hållet. Annars, mycket vatten, eftersom det är bra och nyttigt, även om jag inte diggar det så mkt. Så, sammanfattningsvis:

Cola
Proteindrinkar, oftast med chokladsmak
Kaffe (i mängder)
Öl
Vin (eventuellt utspätt med 50% cola)
Vatten
 
Top