Quadrante
Grisbonde
Fråga som dök upp i en annan tråd, men förtjänar en egen.-Vad, konkret, brukar ditt förberedda material bestå av?
Fråga som dök upp i en annan tråd, men förtjänar en egen.-Vad, konkret, brukar ditt förberedda material bestå av?
Jag brukar fantisera kring introscenen. Mycket av mitt spelledande involverar spelarna i miljöbeskrivningarna (inklusive personerna) så jag behöver bara fundera kring ett par lämpliga prompter i introscenen.Jag skriver nån introscen med berättande text som jag kan läsa upp för spelarna.
Jag brukar säga: för att kunna improvisera väl behöver man ha förberett sig väl.Med äventyrsskelettet jag förberedde tidigare har jag då allt jag behöver för att kunna improvisera beskrivningar, reaktioner och allt annat jag behöver i själva spelledandet.
Fråga som dök upp i en annan tråd, men förtjänar en egen.
Det spelet kräver?
Du har rätt, men jag tycker att det är ett problem. Spel borde vara tydligare med vad man (oftast SL) förväntas göra mellan spelmötena. För jag tänker att det är rätt få som inte gör någonting alls, och hur ska nybörjare veta det. Även kampanjer skulle kunna ha instruktioner för hur man preppar mellan spelmötena och de olika delarna i kampanjen för att få ut maximalt av det.
Frågan är ställd som: vad behöver du!
Spel kräver sällan något specifikt.
Håller med! Så det är inte helt orimligt svar.Du har rätt, men jag tycker att det är ett problem. Spel borde vara tydligare med vad man (oftast SL) förväntas göra mellan spelmötena.
Frågan är ställd som: vad behöver du!
Spel kräver sällan något specifikt.
Hur förbereder du då för att lyfta fram ett särskilt spel? Säg, SRR/MERP, vad preppar du där, och varför kräver spelet just dom förberedelserna?Och svaret är jag behöver det spelet kräver. Jag tycker alla spel i princip har behov av olika sorters prepp, all skriver inte ut det och det behöver de inte heller, håller inte med @Zire där och har ni svängt om och tycker inte heller det är önskvärt med så tydliga råd. Men när jag läser ex Marvel Superheroes gav det mig vissa öppningar in i hur jag tänkte kring visst det spelet som kom av reglerna, jag ser att de kräver vissa specifika saker av mig som SL, tittar jag på ex Cyberpunk så skulle jag säga att spelet dikterar andra saker, MERP ytterligare andra osv. Och detta är inte rakt av sl-råd utan är är mer ”såhär inspireras jag av just detta spel att förbereda mig, jag vill komma med dessa saker och bidra med fett till våra spelmöten och upptäcka dessa saker…”
Så jo spel kräver absolut saker och det är bara just de som jag behöver. Men det är mer löst och mer kopplat till hur jag kreativt klickar i med spel än något slags regler för SL.