Vad blir ni direkt trötta av att se?

nano

Diehard, death or glory Toad
Vad i ett verk får er att känna "Å nej, inte den här uttjänta gamla dojan igen!"

Något som sen svärtar allt ni läser om det och bara får er att stöna av leda, om ni inte kan rädda det genom att ignorera det.

Jag menar inte samma sak här som i tråden om vad ni inte läser i rollspelsböcker. Där handlade det om format och vissa typer av kapitel.

Här handlar det istället om ämnen eller teman, som när en bok insisterar på något du inte bryr dig om, eller tycker något är coolt som du är utled på.

Det kan vara saker som vapenfetishism, gotiska odöda (min avsky), politik, säkerhetstekniker, hoppningsbaserade exempel på färdigheter, och så vidare.

Hm, en tendens jag märkt på sistone är att många spel slänger in något "weird"/övernaturligt/magiskt i settingar som inte riktigt behöver det. Alltså där premissen i grunden är en annan, och det fantastiska inslaget inte egentligen ändrar det. "Blir trött av" är kanske väl starkt, men jag blir inte heller pepp av det.

"Blir trött av" är kanske väl starkt, men jag blir inte heller pepp av det.
Ja, det beror väl på hur gubbgnällig man känner för att vara, personligen är jag nog mer kinkig än andra.

I många fall när det står något som tydligt signalerar att det här är ett fantasy spel i mängden ... Där och då har de flesta spela tappat mig som läsare innan jag ens gett det en chans.

Samtidigt finns det fantasy spel jag är intresserad av, men mängden får mig bara att sucka djupt och himla med ögonen.
"Du kan spela detta med reglerna för DnD 5ed!"

Och detta, det här får mig att se rött och bli som en trotsig femåring.

Antagligen det som beskriver sig som unikt, men inte visar tydliga tecken på att vara unik.
OT men fick mig att tänka på något jag tror jag läste i sociologi. När folk strävade efter att bli mer unika, så ledde det istället till att folk blev mindre unika. Kan minnas helt fel, men det är lite det som dök upp i huvudet på mig.

Rollspelsbok/PDF med ungefär 10 rader text per A4 sida och en komplett avsaknad av PvP mekaniker trots att den stolt deklarerar "Powered by the Apocalypse".

Jag blir jäkligt trött och irriterad när spel dissar vissa sätt att spela på, dissar andra spel, eller bara gör det indirekt genom att framhäva att "det är så här man SKA spela".

Olika typer av friskrivningsklausuer har samma effekt (om det inte råkar vara en nyutgivning av gammalt material, för i så fall kan jag köpa det).

Kanske inte förstör allt, men jag är så less på att grimdark-grejer alltid ska ha med stanken av ruttet kött på alla möjliga olika ställen.

Strid är superdödligt. Känns så uttjatat och stämmer inte överens med den fiktion jag är van vid att efterapa.

Ofta lägger spelet till att ”det får spelarna att akta sig för onödiga strider”, men det är inte min egen erfarenhet.

Back