Vad blev egentligen spelat 2025

Med ”vanliga spelgruppen”
Kopparhavet (spelare) – Eget äventyr av spelledaren. Jag gillade spelet, kändes som att det hela tiden fanns ett driv framåt, att man kände sig uppmuntrad att göra saker. Vi höll oss nästan bara på land, så världen – som väl handlar mycket om hav och båtar – vågar jag inte säga något om. Färdigspelat.
Arvet (spelledare) – Eget system (ganska likt Flodskörden) och eget äventyr i Sverige/Peru i nutid. Mestadels kul men minus att en i gruppen behövde hoppa av spelandet innan äventyrets slut. Nästan färdigspelat.

Med ”gamla spelgänget”
Häxkitteln (spelledare) – Eget fantasyspel, eget äventyr. Pga geografin endast spel via Teams (undantag en helg i Stockholm) men kul ändå att få lira med folk som jag känt sedan tonåren. Färdigspelat. Eventuellt kör jag igång något nytt under våren.

Med son + dotter + kompisar till dem
Häxkitteln (spelledare) – Eget fantasyspel, eget äventyr. Av någon anledning tycks varje spelmöte ha en startsträcka på 1-2 timmar, sen börjar det röra sig. Uppenbarligen tillräckligt kul med rollspel för att de ska spela även på andra håll, så någon nytta gör man. Nästan färdigspelat.

Med One-Shot Klubben
Vindsjäl (spelare) – Intressant att testa på nya spel, men inget jag behöver spela igen.
Star Wars (spelare) – Inte spelat det på minst trettio år, sköna minnen! Liksom när jag spelade då en känsla av att befinna sig i gränslandet mellan rollspel och Drakborgen men beror kanske mer på äventyret än på spelet i sig.

Tyvärr inte haft tid att delta fler gånger, var annars några spel som egentligen kändes mer intressanta än ovanstående.

One-Shot med Luftslottet och Bandobras_Took
Västtyskland 1990 (spelledare) – Eget äventyr, eget system. Äventyr som jag spelledde typ 2012, inte helt nöjd då, och som jag sedan dess väntat på att spela igen eftersom jag kände att det hade potential. Det stämde. En kul kväll!

Med arbetskamrater
Häxkitteln (spelledare) – tyvärr bara ett spelmöte hittills, får se om det blir något mer. Arbetskamraterna har sagt att de gärna vill spela men när verkligheten (dvs faktiskt boka in tid att spela) gör sig påmind är det lite värre.

Rekordnoteringar från året:
*Första gången som jag spelleder samma äventyr i tre olika sammanhang under samma år. Lite mer än min hjärna klarar.
*Första gången som jag varit med om att hela gruppen (arbetskamraterna) väljer att ha kvinnliga rollpersoner.
*Första gången sedan 80-talet som jag spelat i en grupp (One-Shot Klubben) där jag kände mig som ”han som är yngst och spelat minst”. Onekligen minnesvärt att spela med någon som började med rollspel innan jag var född eller att besöka en bostad som ÄR rollspel.

Rekordnoteringar från året:
Kom förresten på en till:
*För första gången någonsin drack mina spelare alkohol under ett spelmöte. Ett gäng öl plus vin. Tyckte det märktes en del i slutet av spelmötet men funkade ändå bättre än man kan befara, kanske beroende på ene rollpersonen var alkoholist och tömde en spritflaska halvvägs in i äventyret…

Spellett
Cryptomancer
Bargains & Bloodshed
Cyberpunk (2013)
(Preppade Tachyon Squadron, men sjukdom i gruppen på den tilltänkta speldagen)

Spelat
Brindlewood Bay
Urban Jungle
Något på Munkcon IV? Minnet sviker.
The One Ring
Fin
Blood on the Clocktower (det är rollspel-adjacent väl?!)

Vi har, inte helt otippat, spelat Drakar och Demoner 23 (Ereb Altor) och Kopparhavets hjältar. Sirenens klagan samt lite blandade äventyr.

Nästa år blir det mer av samma vara. Och så kanske jag får spela lite Shadowrun. Är också sugen på att spelleda Alien (t.ex. Hope's last day)

Spelade klart svavelvinter i gamla DoD.

Påbörjade att spela Vampire v5 med samma spelgrupp + 1 till som satte sig i spelledarstolen.

Konstigt nog har jag inte spellett något i år, får jobba på bättring till nästa år parallellt med att vi fortsätter med v5 kampanjen.

Båda naturligtvis mer kända under sina senare revolutions-alias. :D
Uljanov deltog i den radikala revolutionen i den marsianska staden Oleon Minor 1890 och antog där sitt nom-de-guerre: Olenin. Han blev sedermera ihjälskjuten av en svensk överste,

Dzhugashvili var paranoid och utvecklade, tack vare missbruk av marsianska droger, en kombination av stålhård styrka och okontrollerbart raseri. Detta gav honom öknamnet Носорог ("nosorog"). En rysk storfurstinna, dotter till tsar Alexander III, sköt ihjäl honom med sin elefantbössa.

Last edited:
Spelat
- Spelade den vitkalkade ödesväktaren Herman Kaan i Shadow of the Weird Wizard (med Sporangium-stöd) med @Lemur @GVDT @Man Mountainman och Magnus. Äventyret tog rollpersonerna till dödsriket och Herman återvände inte till de levandes värld.
- Spelade något slags monster-gourmet och jägar-alv som bröt på franska, i ShadowDark (Scarlet Minotaur) med @GVDT @Lemur och Magnus. Har för mig att han flydde ut ur grottan och lämnade sina vänner att dö till slut.
- Spelar den uppåtsträvande hustlern Konrad Hinfalbocher i Warhammer Fantasy RPG (The Enemy Within) med @Lemur @GVDT Magnus och Carl. Vi åker flodbåt på väg till någon Schaffenfest och har mellanlandat i någon stad längs floden. Vi har utvecklat något slags halv täckmantel som adelssällskap och en prisjägare är ute efter oss.

Spellett
- Andra och tredje säsongen av min Svärdets sång-kampanj (Korpens klagan med skuggspel) med @Lemur @GVDT @Magnus Seter @Rickard @Man Mountainman @Bifur @Beastslayer @Arrikir och @Mogger . Det närmar sig slutstrid i Ravland ...
- Spelledde DoD23 (Startscen, Utkante och Ridders rös i Drakkejsarens hemlighet) för mina barn och deras kusiner.

Last edited:
Som spelledare
Det spel jag spelat mest under det gångna året är sannolikt Drakar och Demoner. Det är även det enda jag faktiskt spellett. Tyvärr har det inte blivit något kampanjspel utan istället en lång rad one-shots. Jag har haft en lång rad grupper med nybörjare som alla har haft sina första erfarenheter med rollspel med mig bakom SL-skärmen. (Jag börjar kunna Det sjunkande tornet och Fasornas isberg utantill vid det här laget. ;))

Som spelare
Jag är sedan två och ett halvt år del av en grupp som spelar Dungeons & Dragons. Vi har under den tiden spelat en enda lång kampanj och vi är i skrivande stund uppe i 50+ spelmöten. Kampanjen pågår fortfarande men vi börjar se slutet på den någonstans vid horisonten. Så det finns chans att vi faktiskt går i mål under det kommande året.

Jag har spelat en kortare kampanj Mausritter. Hjältemodiga möss, beväpnade med svärd av synålar och sköldar av knappar, har kämpat mot elaka råttor, tjuvaktiga skator och skräckslagna flytt för livet undan naturens mest fruktade odjur, den bestialiske Felis Catus.

Jag har även deltagit i en kampanj till Cy_Borg, där vi nystade i ett mystiskt försvinnande som ledde vidare till underliga kulter, hade förgreningar till både samhällets yttersta elit likväl som hemliga polisen, och som även ledde till att vi blev överfallna av lömska rymdpirater. All in a days work, antar jag.

So you are thinking about the unthinkable. :cool:
Oj, jävlar, det där var ett omedvetet sammanträffande. Jag hade ingen aning om att det finns en person som heter så på riktigt (googlade citatet) och ännu mindre att han uttalade sig om framtiden. Coolt!

Det här har varit mitt bästa spelår sedan sent 90-tal! Med det sagt har åren däremellan knappt innehållit något spel, så det kanske inte säger så mycket.

Men det jag spelat är:
The One Ring - kampanj baserad på lite olika moduler och egenskrivet. Vi har spelat vad 2-3 vecka i drygt ett år
Brindlewood Bay - på Alphaspels free rpg day-event
DoD23 - Gyllene Stjärnans Krypta på Spelkongressen
Alien - Hope's Last Days på Spelkongressen
Väsen - Arkivariens förbannelse på Spelkongressen
Dekaeder one shot på MunkCon

Jag har spelat:

Spelvärlden Aldea

Blades in the Dark
Sedan 2020 har jag haft två parallella Blades-grupper, som samsas om en spelvärld och ibland har crossover. Den ena gruppen, "Crimson Phantoms", avslutades i slutet av 2022 och ersattes "Kejsarens hämnd" som drog igång 2023. Den andra gruppen, "The Parliament", avslutade sin kampanj i mars 2025 och är därmed min överlägset längsta avslutade rollspelskampanj! Kejsarens hämnd är fortfarande igång, även om det varit svårt att hitta tider, så vi har väl spelat en handfull möten på hela året bara.

DnD 5e
Blades in the Dark utspelar sig 800 år efter Kataklysmen, då dödsrikets portar rämnade, de döda vandrade på jorden, solen störtades från himlen osv osv. Innan dess var det en färgglad och spännande high fantasy-värld. Min DnD-kampanj utspelar sig i den världen, 200 år innan Kataklysmen!

Detta har blivit min huvudsakliga grupp. Den startade sommaren 2024 och har kört nästan varannan vecka sedan dess. Vi har kommit upp i 37 spelmöten, vilket har täckt strax över tre veckor in-game. Det är alltså ett ganska långsamt, metodiskt spelande. Vi har pratat om vad vi kan göra för att få upp tempot, eller snarare, för att få ner mängden tid som går till skitsnack runt bordet. Det är en så trevlig grupp att vi gärna bara snackar och har roligt. Men med allt det sagt så känner jag att nu i slutet av hösten har handlingen verkligen börjat lyfta! Det är mindre rälsat än i början, många trådar för RP att dra i, och de är jagade från flera håll så de har tidspress på sig och kan inte gå runt och drälla. Jag har åtminstone jättekul, och det verkar spelarna ha också.

Utpost
Vi hade en liten återträff med Parliament-gänget i somras och spelade Utpost, också i samma spelvärld. Vi följde en sorts karavan som skulle korsa träskmarken under det flygande havet, och Utsidan var Kataklysmen. De som dog i träsket började komma tillbaka som zombier (dödsriket kunde inte hålla dem), och magin som höll det flygande havet uppe började rämna så enorma vattenmassor störtade ner runtomkring dem. I epilogen fick vi se lite av hur folk levde i den första tiden direkt efter Kataklysmen.

Annat
Jag spelade en omgång Utpost med några vänner som är stödfamilj åt en femtonåring, som ville låta honom prova på rollspel. Det blev en klassisk sci-fi-omgång, nån sorts gruv-prospecting-expedition på en isplanet. Ungdomen klickade inte helt med spelstilen men verkade ganska nöjd ändå.

På LinCon spelade jag Bunny, we bought a dungeon två gånger, Utpost (fantasy igen: ett fort i bergen under anfall av frostjättarna), Follow (Europeiska rymdorganisationen ESA skulle göra en bemannad expedition till Europa – månen alltså) och... det känns som att det var något mer? Jag har glömt i så fall. Jag spelade mycket brädspel i år.

2025 blev det...
  • 15 spelmöten i Fienden ibland oss (den omskrivna Enemy Within-kampanjen som @Theo spelleder online)
  • 5 spelmöten Drakar & Demoner (tre med två olika grupper av nästan samma vänner i Göteborg, två med barn på bibblan)
  • 3 spelmöten i Öppna arken (Mutant: År noll online)
  • 12 spelmöten med blandade spel, nämligen:
    • Zombie Cinema
    • ”Eon Light” (konventsanpassning på MunkCon)
    • Call of Cthulhu (Musketeers vs Cthulhu med pre-gens)
    • Real Fantasy
    • Knight Forlorn
    • De fördömda
    • Cy_Borg
    • Experimentomgång av Bläck med Fyrplus-motor
    • Utpost
    • Plommonkrönikan
    • Se och göra i Aliatra
    • Wicked Archipelago med City States of Venus-oraklet
Senaste fem årens totala antal spelmöten ser alltså ut så här:
2020: 49
2021: 27
2022: 27
2023: 42
2024: 48
2025: 35

Mest spelat med god marginal är Fienden ibland oss som tuffat på sedan . Det enda jag spelat alla fem åren förutom det är Plommonkrönikan där vi kört ett scenario om året sedan 2018 om jag räknar rätt.

2025 blev det...
  • 15 spelmöten i Fienden ibland oss (den omskrivna Enemy Within-kampanjen som @Theo spelleder online)
  • 5 spelmöten Drakar & Demoner (tre med två olika grupper av nästan samma vänner i Göteborg, två med barn på bibblan)
  • 3 spelmöten i Öppna arken (Mutant: År noll online)
  • 12 spelmöten med blandade spel, nämligen:
    • Zombie Cinema
    • ”Eon Light” (konventsanpassning på MunkCon)
    • Call of Cthulhu (Musketeers vs Cthulhu med pre-gens)
    • Real Fantasy
    • Knight Forlorn
    • De fördömda
    • Cy_Borg
    • Experimentomgång av Bläck med Fyrplus-motor
    • Utpost
    • Plommonkrönikan
    • Se och göra i Aliatra
    • Wicked Archipelago med City States of Venus-oraklet
Senaste fem årens totala antal spelmöten ser alltså ut så här:
2020: 49
2021: 27
2022: 27
2023: 42
2024: 48
2025: 35

Mest spelat med god marginal är Fienden ibland oss som tuffat på sedan . Det enda jag spelat alla fem åren förutom det är Plommonkrönikan där vi kört ett scenario om året sedan 2018 om jag räknar rätt.
Var inte du också spelare i ett av mina Shadowdark-spel också, eller blandar jag ihop det och tid är konstigt?

Back