Vad blev egentligen spelat 2023?

Lemur

Chatbot som lÄtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Det Àr nu jag Ängrar att jag inte har skrivit nÄgon journal över spelsessioner för jag kommer sÀkert glömma en massa smÄsaker.

SL:

Askhem: Skyarna Tjockna (speltest)
Blev fÀrdiga igÄr faktiskt och det var mycket lyckat. Blev ca 10 sessioner.

DoD23: Dimmornas Dal
Körde ett par sessioner i sommras med stort nöje.

WFRP: Rough Night at Three Feathers
Kul oneshot, sugen pÄ mer WFRP helt klart.

Spelare:

SvÀrdets SÄng

Oraklets fyra ögon med @guldfink som SL. Blev tyvÀrr avbrutet pÄ grund av spelgrupps-grejer.

Mörk Borg
NĂ„got egenskrivet hexcrawl, skoj!

Fiasco
Körde det med ett gÀng nybörjare och de talade det! (De verkade inte kÀnna till att Fiasco Àr töntigt).

Troika
Var mycket, mycket roligare Àn vad jag hade kunnat tro.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Vampire, en massa.

OslĂ€ppta OSR D&D W&W (som nĂ„gra av er kanske spelade pĂ„ Gothcon!). Ännu mer!

Nwod 1ed kampanjen dÀr spelarna Àr podcasters. 2 sÀsonger (sÄ ocksÄ en massa). Och nu spelar jag i en spinoff kampanj till den kampanjen! :D

Lite Delta Green. Lite superhjÀltar. Typ en session Mörk Borg. Lite andra grejer jag glömt. Magical Girls spelade vi ocksÄ ja!
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
SLat
Planetary Romance
, typ Blixt Gordon i vÄrt solsystem, kampanjen utspelade sig i biodomes och öknar pÄ ett Mars befolkat av gröna, sexarmade bestar. LÀtt reskinnade 5e-regler, utan splatbooks. Totalt 17 spelmöten!
Gamma World 1e, postapoc frÄn 1978, underbart system med udda regler, skulle lÀtt SLa det igen! Blev en bunte bunkrar, mÀrkliga mutanter, muterade husdjur och sÄ avslutade RPna med att skicka tvÄ taktiska nukes pÄ en arme av Röda Döden, det dÀr gÀnget som anser att allt intelligent liv och all teknologi bör utplÄnas. Tack och lov blev det inga tekniska fel.. nu driver ett moln av radioaktiv aska över landskapet.. Blev 12 spelmöten!
DoD23 - har precis kört igÄng en kampanj, 1a spelmötet planerat för nÀsta vecka!

Spelat
UltraViolet Grasslands
, kampanjen fortsÀtter! Vid en punkt hade vi sÄ mycket pengar att större delen av karavanens kameler transporterade cash. Vi har tvingat av astralödlan den dÀr kroppen som demiurgen saknade. Vi hoppas komma pÄ hur vi ska kunna ge henne den tillbaka. Den dÀr helvetesportalen vi rÄkade vara med och öppna har börjat bli lite problem dock. Vi mÄste vara uppe i 25+ spelmöten vid det hÀr laget.
Mutant 1e/1984, en del hembakt, och sÄ Mos Mosel & ReptilmÀnnen. En unik upplevelse, gillade systemet skarpt för lite kortare spel! 8-10 spelmöten?
Mutant År Noll, klassiker! TyvĂ€rr kom livspusslet emellan. 2 spelmöten.
Dragons at Dawn, ett Blackmoor re-enactmentsystem, vi slaktade loss i Lost Dungeon of Tonisborg. Vi missade moralslag och smög runt i skuggorna och ljög. Det kÀndes vÀldigt old school. 1 spelmöte.
Vampire The Masquerade 20th anniversary edition, kort speltest över nÄgra spelmöten, fick mersmak! Skönt system! 2 spelmöten.
Troubleshooters, precis kört igÄng, verkar mkt lovande för att emulera frankobelgiska serier!

Jag Àr nÀstan helt sÀker pÄ att jag glömt nÄgot..
Jag hade glömt nÄt! Testade Mouse Guard nÀr @Christoffer SLade! Intressant Àven om systemet inte riktigt kÀndes som min kopp te..
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Indiana Jones? Det var nog första gÄngen jag hört att nÄgon spelat det spelet!
 

HĂ€gerstrand

Tror fortfarande pÄ 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
796
SL
DoD23 - en bit in i dimmornas dal med familjen (fru, tioÄrig son, sjuÄrig dotter)
Ur Varselklotet - kampanjen frÄn grundboken med familjen (tappade fokus)
Ur Varselklotet - samma kampanj med IRL-grupp (rann ut i sanden)
Mörk Borg - Äterkommande spel med sonen, hans kusin och min svÀgerska. Tror vi spelat The Bloat, Goblin Grinder och Svart Sörja. Fortfarande bÀsta spelet för barn och nybörjare.
Scum and Villainy - pÄgÄende onlinekampanj, dÀr vi faktiskt spelar varje vecka.
Dread - Oneshot pÄ munkcon
Cy_Borg - diverse one shots med olika grupper.

Spelat
Nordiska VĂ€sen - med IRL-grupp
Death in Space - Oneshot pÄ munkcon
Blades in the Dark - Oneshot pÄ Dancon
Cy_borg - Oneshot pÄ Dancon

Det blev mycket mer Àn jag trodde. Förhoppningen inför 2024 Àr att fÄ mer jÀmvikt mellan spelat och spellett och att onlinegruppen hittar nÄgot mer vi vill spela tillsammans efter S&V, för de Àr ett kul gÀng.
 

Genesis

Ni dés ni maßtre
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,717
Location
Göteborg
Jag har sÀkert missat nÄgot, men:
  • Tio sessioner Hantverklsklubben
  • En massa OSR med @Pilzefrau!
  • It's Complicated
  • Nerver av stĂ„l
  • Vagabonder dans les Ă©toiles
  • Cartel
  • Kadettspelet
  • Coffee together
  • Se & göra i Aliatra
  • Toi qui, comme un coup de couteau, dans mon cƓur plaintif es entrĂ©e
  • Glorieuses !
  • De Mauvais rĂȘves
  • Förefter
  • Ut-och-in
  • Plommonkrönikan: Det röda blodets revolution
  • Motel Dragonfly
  • Hur man skriver en G.E. Trent-roman
  • Psychodrame
  • Terres de sang
  • Chansons pour un moment Ă©garĂ©
  • Cette vie/Sept vies
  • Huldran
  • The Candidate
  • Wilding Tales
  • Lovecraftesque
  • Gastkammaren
  • Anatman
  • Desires of the Damned (numera Flowers Withered on the Stem)
  • A Taste for Murder
  • Best Friends
  • Midnatt, för alltid
Men Äret Àr ju inte slut Ànnu! Jag har tvÄ konvent kvar innan nyÄr!
TillÀgg:
  • Montsegur 1244
  • Till & frĂ„n
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Indiana Jones? Det var nog första gÄngen jag hört att nÄgon spelat det spelet!
Spelade det massor nÀr det var nytt, typ 1985, storebrorsan var ett stort fan efter att ha sett Temple of Doom pÄ bio. :)
Vi kör ibland lite spelarkeologi i spelgruppen nu, har bland annat Àven kört Classic Traveller, James Bond RPG och Twilight: 2000 1st edition. De gamla spelen tenderar att vara rÀtt clunky regelmÀssigt men de kan ge kul inspiration. Just nu finns det lite sug efter pulpspel i Ligan, vi fÄr vÀl se vad det tar vÀgen. :)
 

Frippe

tackar som frÄgar
Joined
15 Oct 2000
Messages
209
Som SL:
Spindelkonungens pyramid
(spelat med YZE och uppstattade RP frÄn Drakborgen)
Genlab Alfa (just nu ungefÀr halvvÀgs genom huvudkampanjen)

Som spelare:
Nazis on Mars
(YZE pÄ Mars dit nazisterna stack efter VK2) spellett av Anders
One Shot Solutions (YZE i en mörk framtid (det regnar)) spellett av Anders
GammaWorld 1e spellett av @zonk
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Spelade det massor nÀr det var nytt, typ 1985, storebrorsan var ett stort fan efter att ha sett Temple of Doom pÄ bio. :)
Vi kör ibland lite spelarkeologi i spelgruppen nu, har bland annat Àven kört Classic Traveller, James Bond RPG och Twilight: 2000 1st edition. De gamla spelen tenderar att vara rÀtt clunky regelmÀssigt men de kan ge kul inspiration. Just nu finns det lite sug efter pulpspel i Ligan, vi fÄr vÀl se vad det tar vÀgen. :)
Kul!

Jag gillar det dÀr med att ta fram lite Àldre spel och ge dem lite tid pÄ scen. Faktum Àr att jag faktiskt ofta finner att de inte Àr sÄ tungrodda som regelsystem som jag trott. Sedan Àr ju jag inte nÄgon regelfixare heller, iofs.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Kom pÄ att jag spellett Heroes of Cerulia ocksÄ, samt spelat Frukost Fury, Mörk Borg och mer Nordiska vÀsen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Typ sÄhÀr tror jag?

Spelare:
  • SvĂ€rdets SĂ„ng
  • Pirate Borg
  • CY_BORG
  • DEATH IN SPACE
  • OSE
  • Drakar och Demoner '23
  • Alien
  • SKR
  • <Hemligt Projekt>
Spelledare:
  • SKR
  • CY_BORG
  • Mausritter
  • MÖRK BORG
  • Drakar och Demoner '23
  • Black Sword Hack
Extra kul att fÄ vara spelare i CB och SKR detta Är.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Eftersom Ärets sista pass blev instÀllt kan jag summera. Som tur var har jag min logg sÄ det var ju rÀtt enkelt.

SpelPassKampanj/Äventyr
Warhammer Fantasy 2nd ed
19​
Death on the Reik
Call of Cthulhu Sverige
15​
I Àlvdalen boende, Tjurmannen frÄn KungsskÀr
Symbaroum
12​
Törnetronen
Pendragon (3-4 ed)
11,5​
Delar av KAP
Blade Runner
4,5​
Electric Dreams
Alien
4​
Heart of Darkness
Middle Earth Roleplayng (MERP)
3​
Final girl
2​
Chock Äter frÄn graven
2​
Beredskapstid
Vampire the Masquerade 5th ed
1​
Western IV
1​
Dr Lazarus elixir of life
Huldran
1​
Trophy Dark
1​
Blades in the Dark
1​
Drakar och Demoner 2023
1​
Det sjunkande tornet
SKR
1​
The Haunting of Sisters Three
Mutant 2089
1​
HĂ„rda bud
The One Ring
1​
Tales from the Lone Lands

Noterar 38 pass online och 44 IRL. Skönt att det gamla hederliga sÀttet vann till slut, det sÄg mörkt ut i vÄras.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Har spellett:
*Knowledge (eget spel, jaga övernaturligt i nutida Sverige). Spelade fÀrdigt en lÀngre kampanj.
*DoD (versionen frÄn 2016). Eget Àventyr.

Har spelat:
*DoD (versionen frÄn 2023). Kort testa-pÄ-Àventyr.
*Kopparhavet. Kampanj pÄbörjad.

Med barnen:
*DoD (versionen frÄn 2016). Eget Àventyr, samma som jag sedan spelledde Àven för den egna gruppen.
*Stöttat i Àventyrsskapandet nÀr dotter gjort egna DoD-Àventyr. Magisk kÀnsla att fÄ se henne spelleda för storebror+kompis.

Och just nu...
...skriver jag ett Àventyr för nÄgra arbetskamrater som vill testa det hÀr med rollspel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
UmeÄ
Lite oklart vad vi körde i början av Äret, men Ätminstone:

SvÀrdets sÄng
Coriolis
DoD23
Cy_borg
Death in space
Och tvÄ timmar Fantasy World har vi hunnit testa!
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
191
Location
Stockholm
Clemency @Fastaval
Cave of Secrets @Fastaval
Mars to Stay @Slay Beyond Slay
Operation Fallen Reich (Life board) @hemma
Rollespilsweekend i TranÄs @Viking Con

Det blev klart till mer tid att skapa spel Àn pÄ att spela spel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,550
Location
Fallen Umber
Jag fÄr lÀgga till session 0 för Vampire 5 sedan tidigare inlÀgg i trÄden.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
UmeÄ
Hann ni fĂ„ nĂ„gon uppfattning om det? 🙂 /nyfiken
TyvÀrr inte mer Àn att vi hann testa det lite grann. Vi skapade vÀrld, grupp och rollpersoner och det fungerade bra! Jag gillar att spelfilosofin Àr att först beskriva "obegrÀnsat" och sedan koppla in regler i efterhand. Detsamma gÀller ju ocksÄ för moves. Det var enkelt att delegera skapande av detaljer nÀr man sedan börjar köra, eftersom alla har varit lika delaktiga i att skapa vÀrlden.

Antingen sÄ har jag uppfattat instruktionen i hur man skulle anvÀnda fiktiva positioneringen jÀmfört med reglerna helt fel nÀr vi testade AW tidigare, eller sÄ har FW gjort ett brilliant tillÀgg. Hur som helst Àr FW överlag ett pedagogiskt underverk jÀmfört med AW, typ översÀttningen man alltid har saknat. Principerna, moves och reactions förklaras sÄ mycket bÀttre. Och Àven om det var mycket som man kÀnde igen frÄn AW var det mycket som gav en slags "aha, var det sÄ de menade!"-kÀnsla.

Vi hann testa att köra det lite grann, men var lite trevande eftersom vi framför allt ville testa regelmekaniken. PÄ det hela taget tyckte vi att det verkade lovande. Det var lite ovant att beskriva moves istÀllet för handlingar, men det kÀndes mycket friare (och vi kunde ha tagit ut svÀngarna mer). Jag tycker att det avlastar spelledarens roll nÀr man Àr begrÀnsad till max en reaction nÀr spelarna lÀmnar över. Det ger incitament till driv för spelarna och uppmuntrar spelledaren att hÄlla tempot pÄ hÀndelserna uppe. Det Àr vÀldigt underlÀttande att reglerna beskriver hur improvisationen ska gÄ till.

Överlag har jag svĂ„rt att erinra mig andra rollspel som lika tydligt och detaljerat beskriver hur man ska spela. (Men det kan vara att en massa andra PbtA-spel fungerar sĂ„ ocksĂ„, och att jag bara har missat dem.) Jag gillar verkligen att det Ă€r tydligt, sedan mĂ„ste vi köra mer för att se om spelsĂ€ttet passar oss i lĂ€ngden!
 
Top