Vad blev egentligen spelat 2023?

Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Spelledare:
Barkhäxan: oneshot
WFRP: the Horned rat ca 30 möten.

Spelare:
Kopparhavets hjältar: Sirens klagan ( pausat efter andra del äventyret)
Final Girl
Midnatt för alltid
Och ett par grejer till på Gothcon jag inte kommer ihåg namnet men @Svarte Faraonen var den som ”spelledde” i alla fall
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
I övrigt är det den där The Troubleshooters/Call of Cthulhu-kalopsen som jag spelleder, där vi kämpar på med Masks of Nyarlathotep.
Måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på detta, hur väl funkar Troubleshooters, vad blir det för typ av känsla?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Måste erkänna att jag är väldigt nyfiken på detta, hur väl funkar Troubleshooters, vad blir det för typ av känsla?
Det flyter på väldigt bra, törs jag säga! Det blir väldigt, väldigt pulpigt, men det var ju också målsättningen. Den kosmiska skräcken får ju stå tillbaka lite till förmån för mysterielösandet och slå-på-käften-action, men det passar ju bra till just den kampanjen. Framför allt gör nog Tintin-tänket och den relativt låga dödligheten att spelarna inte "fegspelar", när de kanske hade varit betydligt mer återhållsamma och försiktiga om man kört med standardreglerna - så det blir lätt att komma framåt i äventyret!

Lägger upp spelrapporter och funderingar kring projektet här med ojämna mellanrum: http://www.rollspel.nu/threads/trou...orror-on-the-orient-express-of-madness.80595/
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
SLat
Planetary Romance
, typ Blixt Gordon i vårt solsystem, kampanjen utspelade sig i biodomes och öknar på ett Mars befolkat av gröna, sexarmade bestar. Lätt reskinnade 5e-regler, utan splatbooks. Totalt 17 spelmöten!
Gamma World 1e, postapoc från 1978, underbart system med udda regler, skulle lätt SLa det igen! Blev en bunte bunkrar, märkliga mutanter, muterade husdjur och så avslutade RPna med att skicka två taktiska nukes på en arme av Röda Döden, det där gänget som anser att allt intelligent liv och all teknologi bör utplånas. Tack och lov blev det inga tekniska fel.. nu driver ett moln av radioaktiv aska över landskapet.. Blev 12 spelmöten!
DoD23 - har precis kört igång en kampanj, 1a spelmötet planerat för nästa vecka!

Spelat
UltraViolet Grasslands
, kampanjen fortsätter! Vid en punkt hade vi så mycket pengar att större delen av karavanens kameler transporterade cash. Vi har tvingat av astralödlan den där kroppen som demiurgen saknade. Vi hoppas komma på hur vi ska kunna ge henne den tillbaka. Den där helvetesportalen vi råkade vara med och öppna har börjat bli lite problem dock. Vi måste vara uppe i 25+ spelmöten vid det här laget.
Mutant 1e/1984, en del hembakt, och så Mos Mosel & Reptilmännen. En unik upplevelse, gillade systemet skarpt för lite kortare spel! 8-10 spelmöten?
Mutant År Noll, klassiker! Tyvärr kom livspusslet emellan. 2 spelmöten.
Dragons at Dawn, ett Blackmoor re-enactmentsystem, vi slaktade loss i Lost Dungeon of Tonisborg. Vi missade moralslag och smög runt i skuggorna och ljög. Det kändes väldigt old school. 1 spelmöte.
Vampire The Masquerade 20th anniversary edition, kort speltest över några spelmöten, fick mersmak! Skönt system! 2 spelmöten.
Troubleshooters, precis kört igång, verkar mkt lovande för att emulera frankobelgiska serier!

Jag är nästan helt säker på att jag glömt något..
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Förra året flyttade jag ifrån min gamla grupp och halvvägs in på det här året hittade jag en ny. Blev inte extremt mycket spelande i år men han med följande:

Som spelare:
Dungeons & Dragons 5e (1 spelmöte)

Som SL:
Ur Varselklotet (spelade igenom kampanjen Vetenskapens vidunder)'
Drakar & Demoner 2023 (påbörjad mindre egenskapad kampanj)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Vi har fortsatt spela samma Dungeon Crawl Classics-kampanj som vi spelade förra året, och året därinnan.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Låt se...

Vi spelade klart Star Wars: Edge of the Empire. Sedan på höstens spelvecka testade vi att spela lite Fallout RPG och jag spelledde ännu ett kapitel av Masks of Nyarlathotep (Shanghai) och fobierna börjar ansamlas ordentligt nu.

Vi återupptog även kampanjen Sagan om den brinnande himlen (Dunder & Drakar) där de nu episka rollfigurerna (dvs grad 21) återvände till Portkjusa för att sparka lite ragesisk rumpa (och annat) i Drömmarnas festival.

Sedan spelledde jag och tre andra spelledare Vintervila i Veum (Dunder & Drakar) som ett Prova-på-rollspel-evenemang på Världskulturmuséet två söndagar under hösten. Det var mycket uppskattat, men tyvärr ville inte muséet fortsätta samarbetet under nästa år. :(
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Vad tycker du om äventyret?
Är spelare så jag har inte läst boken men det är ösigt, kul, klassisk rymdopera.
Finalspel nu på fredag så lär gilla den ännu mer efter det men svårt att se att den skulle ta sig in på den absoluta top tier listan av kampanjer jag spelat, så kanske 7-8 av 10.
 

GVDT

Veteran
Joined
19 Oct 2021
Messages
174
SL
  • DCC - Ereb Altor. Kampanjen fortsätter.
  • ShadowDark
  • Mutant: År Noll
  • Alien
  • Cy_Borg
  • Drakar och Demoner - Final nu i helgen!
Spelat
  • Pathfinder 1e
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
SL: The Shunned (KULT-DL), Trophy Dark, Den Svarta madonnan (KULT -91)
Spelare: Blade Runner (Case File 1), Ur Varselklotet (introäventyret tror jag det var)
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Har som alltid bara varit spelledare och fått nöjet att
SLA en underbar och lång TFTL/väsen kampanj med en ny grupp spelare
Även varit spelledare i båda HT och DOD med samma gäng jag spelat med i över 20 år :)
Dessutom slat kortare grejer i:
Blade runner
Kult
Barkhäxan
Alien
Väsen

Har varit ett riktigt bra spelår!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Spelade Sorcerer och blev påminnd om vaför det är så jävla skarpt och bra!
Drakar och Demoner 2.1, play-by-chat som somnade in, men sjukt roligt så länge det varade.
S/Lay w/Me - Tror två vändor, eller en? Oklart.
Fallen Empires - Play by G.Docs. Också insomnat?
Sagan om Ringen - Överraskad hur skevt detta ändå är, otroligt funktionellt när man lutar sig in mot att utfall ger hårda konsekvenser och inte jobbar med en färdig story, hade egentligen en mer dramatisk situation preppad med mer interaktion och relationer, men räddningen av en bortsprungen grabb och det stundande anfallet österifrån gjorde att allt drog ut lite mer på tiden. Riktigt roligt och skulle gärna spela det mer och längre och då börja peta lite på systemet och ändra saker.
Marvel Super Heroes - Spelar vi än, jävlar vad roligt och bra. Skrivit lite om våra spelmöten här och kom nu på att jag glömt skriva om det senaste som hände. Vi närmar oss nog nu något slags slut, får se när och hur, men gillar systemet skarpt och även här börjar man känna att man vill justera ett par saker.
Remember Tomorrow - Minns inte hur många sessioner det blev, men roligt, rätt dramatiskt och våldsamt. Jag är inte helt hundra på systemet men är nog också en process att lära sig vad man kan göra och inte fastna i reglerna och val så hårt.
Mouse Guard - Var det i år? Demokörde ett eget litet ihopslängt kring en grynde revolt bland möss missnöjda med gardet och Gwndolyn, blev två spelmöten kring en stulen martleverans och sen lite prat om spelet i stort. Kul! Tycker nog fortfarande Torchbearer är mycket bättre och intressantare.
Under Hollow Hills - Om det nu var i år var det tidigt någon gång, ett stopp i skogen där vi framträdde vid en begravning av skogens herre som dött. Försök att förena olika sidor i skogen misslyckades och föreställningen blev mer av en kritik av hur skogens herre bettet sig än ett vördnadsfullt porträtt, minns inte om det lyckades eller ej. Men jävlar vad bra spel detta är!
Grey Ranks - Det var nog förra året? Känns väldigt länge sedan ialf.
Cold Soldier - Fem sessioner, angst och mörker om en kvinna, dennes kärlek och barn, hämnd som misslyckats och det oerhört fastlåsta som de odöda befann sig inom. Starkt spel och stark berättelse!
+ Ett par egna små saker som bara testas lite kort.

Framöver ser det ut att bli gamla lila boxens Mutant närmast och sen har vi ett långt dokument med önsketitlar att spela framöver! Taggad på att se vad som kan ske om man spelar Kult idag, mer Runequest, mer Traveller, Tunnels & Trolls, Vampire, endel saker som olika spelare bygger på, osv osv.
 
Last edited:
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Som SL:
Critical: Foundation – Season 1
Nordiska väsen: Sången om den fallande stjärnan
Blade Runner RPG: Fiery Angels
Drakar och Demoner '23: Maktens portar (omarbetat av @Dimfrost )
The Adventures of Indiana Jones: Temple of Doom
The Electric State RPG: Into the Dust (nu på tisdag)

Som spelare:
The One Ring 2nd Edition: Tales From the Lone-lands
CY_BORG: Lucky Flight Takedown
The Walking Dead Universe RPG: Wolves' Den
Drakar och Demoner: Det sjunkande tornet
Classic Traveller: Shadows (boxen från 1983)
Coriolis: Hemligt projekt
 
Top