Nekromanti Vad betyder och innebär ordet?

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Hej på er!

Jag har vid flera tillfällen hamnat i en situation där jag inte haft en aning om vad yrken och titlar i Symbaroums spelvärld innebär. De flesta tillfällen har google hjälpt mig (är jag obildad som inte visste vad ett guvernat var? Och finns det nån ironi att hitta där?), men den här gången ger det världsomspännande datanätverket mig inga svar. Så jag tänkte att vi kanske kan ha en sån här tråd liggandes, utifall det behövs. Jag ogillar att slänga ut en massa flotta ord för mina spelare, men inte kunna svara på vad det betyder när de frågar. "Tig och håll tyst!" brukar inte uppskattas.
___________________________________

- Nyckelmästare -

Vad innebär det? Är det så enkelt att man går och bär runt på stadens nycklar? Det känns som ett tungt arbete, bokstavligt talat. Eller är det en fin gammal term för något annat?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Finns det inga ledtrådar i produkten där nyckelmästaren förekommer?

Jo, en googling hittar att du antagligen avser Nyckelmästare Herakleo av Attios nyårstal, Triumftorget, Yndaros.

Då gissar jag Järnringarna hittat på en ceremoniell roll som låter bra. Om man tänker sig traditionen dela ut stadens nycklar till diverse hjältar, måste det ju finnas en administratör för detta :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Håller med Zapps i det här sammanhanget. Historiskt sätt har det betytt vitt skilda saker: låssmed, person som har nycklar till viss byggnad, eller låsdyrkare. Men, tror det är helt rätt det som står ovan: ceremoniell roll att hänga medaljer
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
Nyckelmästaren är ju den som måste pöka på Portväktaren så att Förintaren kan åkallas...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
…i Spökjägarna-filmen. I den versionen där dom glömde att lägga in Kristen Wiig och Kate McKinnon…?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
[OT]
Bolongo;n244847 said:
Nyckelmästaren är ju den som måste pöka på Portväktaren så att Förintaren kan åkallas...
Och vad du än gör - tänk inte på små söta godisgubbar av vitt skumgodis... då kan det bli riktigt kladdigt
[/OT]
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
CapnZapp;n244835 said:
Finns det inga ledtrådar i produkten där nyckelmästaren förekommer?

Jo, en googling hittar att du antagligen avser Nyckelmästare Herakleo av Attios nyårstal, Triumftorget, Yndaros.

Då gissar jag Järnringarna hittat på en ceremoniell roll som låter bra. Om man tänker sig traditionen dela ut stadens nycklar till diverse hjältar, måste det ju finnas en administratör för detta :)
Han nämns i Väktarnas Vrede också, och hans titel nämndes för RP i samband med det. De frågade, som om det vore den viktigaste ledtråden i hela äventyret, vad sjutton nyckelmästare innebar.

Tack tack! Då kör vi på det. Härmed öppnar jag denna tråd för andra att använda, i samma syfte.

Kram!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
En gång fick jag nyckeln till staden Mineola, NY. Om jag någonsin försökte dra nytta av det här utan att leta upp den jättestora nyckeln som ligger nån stans i min källare så skulle jag vända mig till Nassau Countys nyckelmästare - eller det är vad jag tänker mig att en sån gör. I Tistla Fäste där man har ringar som tyder på medborgarskap lär ju alla som äger en fastighet också ha en cermoniell nyckel som administreras av nyckelmästaren.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jocke;n245035 said:
En gång fick jag nyckeln till staden Mineola, NY. Om jag någonsin försökte dra nytta av det här utan att leta upp den jättestora nyckeln som ligger nån stans i min källare så skulle jag vända mig till Nassau Countys nyckelmästare - eller det är vad jag tänker mig att en sån gör. I Tistla Fäste där man har ringar som tyder på medborgarskap lär ju alla som äger en fastighet också ha en cermoniell nyckel som administreras av nyckelmästaren.
Nu vill man ju veta varför du fick nyckeln till staden? :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Paal;n245062 said:
Nu vill man ju veta varför du fick nyckeln till staden? :)
Min insatts var att delta i ett studentutbyte, tillsammans med ca 30 andra svenska högstadielever. Det var inte så att vi bytte plats, utan först kom Amerikanerna hit och sen åkte vi över nån månad senare. Jag tror dock inte att de amerikanska barnen fick nyckeln, utan att det mest var nått vi svenskar fick. Det var en senator som kom och delade ut dem.
 

Förstefadern

Veteran
Joined
3 Apr 2013
Messages
66
Mer om nyckelmästaren i yndarosboken (skrev om honom förra veckan faktiskt). Men ni är inne på rätt spår, även om han rent formellt inte bara är en frontfigur utan snarare ledare för stadens råd (i skuggan av Drottningens).
 

GMagnus

Veteran
Joined
17 Jan 2017
Messages
31
Förstefadern;n246243 said:
Mer om nyckelmästaren i yndarosboken (skrev om honom förra veckan faktiskt). Men ni är inne på rätt spår, även om han rent formellt inte bara är en frontfigur utan snarare ledare för stadens råd (i skuggan av Drottningens).
Några nyheter om Yndaros-boken?
 
Top