DoD Vad betyder "Mirth and Mayhem"?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,329
Ni som anser att ni vet vad detta är, vad anser ni att det betyder? Vad beskriver det bäst?
Jag har givetvis inte facit på vad exakt FL menar men detta är min tolkning.

Mirth:
Det är skoj och lättsamt. Du kan spela en anka som heter Kvackbert. Det är "beer and pretzels". Men får sitta och flabba. Reglerna är snabba och enkla med minimalt krångel och bokföring.

Mayhem:
Det är dödligt. Att slåss är nästan alltid ett alternativ. Om din rp dör kan du göra en ny lite snabbt, det är inte så allvarligt (se Mirth).

I denna tolkning, må den vara korrekt eller ej, tycker jag att det skaver med för simulatorisla subsystem. Reglerna för pilar exempelvis är att du har pilar om du har ett koger. Inte särskilt simulatoriskt, men enkelt och med minimal bokföring. Det känns helt i linje med Mirth&Mayhem, som jag tolkar det. Och det är därför jag har svårt för argumentet "så funkar smygning i verkligheten", simulism är nämligen underordnat spelighet här, tycker jag.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
För mig målar "mirth and mayhem" upp en inre bild av äventyren i Conan-serietidningen. Fullt med one-liners, snabba "plots", mycket svinga svärd, enstaka stora monster men oftast en massa kaos.

Hither came Conan, the Cimmerian, black-haired, sullen-eyed, sword in hand, a thief, a reaver, a slayer, with gigantic melancholies and gigantic mirth, to tread the jeweled thrones of the Earth under his sandaled feet.

― Robert E. Howard
Jag tror också att jag gillat "Mirth and Mayhem" bättre som engelsk titel. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag associerar lite "beer and pretzels" fast kanske mer läsk än bärs. Som @Lemur skriver, typ. Det är lättsamt och kul, man skrattar kring bordet och tar det inte på så stort allvar.

Jag tolkar dock "mayhem" delen mer som allmänt kaos. "Det ballar ur!" typ. Att planer går fel men det blir kul för det blir kaos och händer grejer, och vi skrattar åt vilka klantar våra rollpersoner är.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,568
För mig blir det också "gladvåld", ett ord som för tankarna till actionkomedier av det tramsigare slaget. Likt @Rangertheman tänkte jag faktiskt på just Bud Spencer och Terence Hill.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,891
Location
Marjura
För mig blir det också "gladvåld", ett ord som för tankarna till actionkomedier av det tramsigare slaget. Likt @Rangertheman tänkte jag faktiskt på just Bud Spencer och Terence Hill.
Vore kul att se dessa två ikoner uppstattade och DoDifierade, typ som Sinkan gjorde med en hel del actionhjältar, Ladyhawke m fl.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Typ drick öl, spöa monster, döda skurken, kom hem med skatter, levla din rollperson, upprepa. Inget djup, men inte heller några ambitioner kring det.

D&D-filmen är ett bra exempel, skulle jag säga, förutom att den lutar sig mer på kreativ användning av magiska föremål.

För mig blir det också "gladvåld", ett ord som för tankarna till actionkomedier av det tramsigare slaget. Likt @Rangertheman tänkte jag faktiskt på just Bud Spencer och Terence Hill.
Big Trouble in Little China känns som en annan lyckad inspiration.
 
Last edited:

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
601
Jag spelade DoD och EDD med, eller införde när jag började spelleda på allvar i vilket fall, influenser från Duck Tales, Asterix, Pratchett, Fantomen, Indiana Jones. Det var lite larvigt, det var jävligt fartfyllt, färgstarkt, ibland farsartat, ofta farligt (men inte särskilt dödligt), inte sällan kul taget väldigt seriöst. Jag var typ tretton och tänkte inte på att kalla det mirth & mayhem, men när jag hörde frasen visste jag precis vad det var. Det kändes som en perfekt träff.
 
Top