Nekromanti Vad betyder bardil?

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag är sjunken i facebook-träsket och där kan man beskriva personer anonymt. Igår fick jag se att nån definierar mig som "bardil" och jag har ingen aning om vad det är. Är bardil bra? Är bardil elakt? Har jag missat nåt?

Jag googlade och wikade men allt vettigt jag hittade var nåt om extremt lågt blodtryck och det känns ju märkligt att definera mig som lågtryckare.

Hjälp mig så att jag kan lista ut vem det är och definiera personen som "kröönk" eller "pöpli".

/magoo, har grunnat på detta idag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Det kan inte vara en felskrivning på något annat, som tex ehm... eh... bardig?
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Eller riktigt felskrivet som labil?

Eller så känner nån mig alltför väl och vet att jag kommer att grubbla in absurdum.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Jag tror att det är ett fornnordiskt epitet som betyder ungefär "schizofren analsadist". De bardila lugrerna kommo stormande ur skogsbrynet med vansinne i blick och dragna svärd, typ.

...eller så är det din kompis som hittat ett ord han trodde fanns, och ville snobba :gremgrin:

/Sax, Occams ladyshave
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Pöpli! :-D

You would have won the Internet, only having a Facebook profile disqualifies you.

Med det sagt är det väl ett franskt efternamn? Jag antar att du hade kommit på det för länge sedan om du känt någon som hette så, men det skulle ju kunna vara någon som så att säga taggat din profil.

På engelska är det dessutom ett anagram för »ribald« och »bridal«.
Det är ett sumeriskt ord för plog också, förresten.

[En googling senare]tydligen har det dykt upp en Bardil på Sveroks forum också. För... uh... strax under fem år sedan :gremtongue:



/Feliath — det finns en sorts avdeprimerarpiller som heter Nardil, och ett svärd som heter Narsil
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
allt vettigt jag hittade var nåt om extremt lågt blodtryck
Vederbörande kanske tycker att du är så lugn och harmonisk att du tycks sakna blodtryck. Yeah, I dunno. :gremcrazy:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Det är ett snobbord som kan användas i alla sammanhang:

(irriterat): Sluta upp med att vara så jävla bardil innan jag tar dig i luven!

(mystiskt): Du är en av de mer bardila personerna jag känner...

(kärleksfullt): Du är inte bara snygg, du är bardil också!
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Fast helst, på Linköpingsdialekt: E du bardil* din jävel???

(* uttalas "bardejl")

/Sax, Folke byter fil
 
Top