Rent sådär behövs väl inget för en ny version av ett spel. Sen kan det finnas lite att prata om i versioner och utgåvor. AD&D 1 kom ju i en bunt olika versioner men var samma utgåva.
Personligen föredrar jag om det är väsentliga skillnader i en ny version om det är ett spel som annars inte har problem med distribution och sånt. Men utgivaren eller skaparen kan ha sina idéer varför en ny utgåva behövs som slutsålt, små regelfixar, nya bilder och så vidare som inte är stort nog för att jag som konsument ska känna att jag behöver köpa nya versionen. Jag är också ok med att en ny version är identisk regelmässigt men införlivar ny information från extraböcker som kommit till spelet så man slipper ha med sig dem.
I min grupp finns det faktiskt ett spel som alla spelarna hade spelarboken till, D&D 3, men som många andra konstaterat är det ovanligt, och det är bara ett av kanske 150 rollspel i gruppen. Jag skulle köpa en egen bok till ett spel om jag behöver bläddra mycket i den, som fallet kan vara om man är en formelkastare, och om det var ett spel jag visste vi skulle spela under längre tid. Hittills har det inte behövts.