Vad bör reglerna och modulerna till CoC innehålla?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Allt det historiska materialet i CoC är kass. Stryk alltihop! Call of Cthulhu ska utspela sig i nutid. Lovecraft var en sci-fi författare som skrev om saker som var toppmoderna när han skrev, äventyren borde göra samma.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Allt det historiska materialet i CoC är kass. Stryk alltihop! Call of Cthulhu ska utspela sig i nutid. Lovecraft var en sci-fi författare som skrev om saker som var toppmoderna när han skrev, äventyren borde göra samma.
Jag tycker snarare att det historiska är en stor del av charmen. Att Lovecrafts en gång toppmoderna sci fi har blivit gammal ger nu settingen en helt unik touch. Det tror jag att många gillar. För mig är det mer än halva poängen.

Dock finns det en hel del scenarion som utspelar sig i nutid, så din önskan är delvis redan uppfylld. Är inte din invändning en fråga för en separat tråd?
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Det CoC-äventyr som jag skriver innehåller tidsresor mellan nutid och dåtid så jag gör förhoppningsvis båda lägren nöjda (eller förbannade) 😄
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Kom nyligen en avhandling ang polisens (snåriga) historia i Sverige som ev kan vara intressant för de som vill gå den mer ultrarealistiska vägen gällande polisen (tex står om polisens roller i rural jämfört urban miljö etc, men står iofs också i exempelyrken i CoC). ( Polisfrågan i svensk politik : Reformer och institutionell förändring 1875-1965 (diva-portal.org) ). Finns även organisationsträd i den för perioderna som jag slängde in. Tror ej det är för alla, men vissa gillar försöka gå mot mer realism.

Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).

Inget stoppar såklart oss från att göra det, men pseudohistoria är svårt för det kräver en viss kunskap hos författaren. Bra exempel är ju nu tex Stunde Null som arbetas på, vilket om jag förstår rätt skapar tex några sådana möjliga "organisationer". Man kan ju även tex utgå från andra litterära verk som rör Sverige, och i "Necronomicon i Sverige" har bla "Count Magnus" och "The Dead Valley" vävts samman med en fiktiv historia om Necronomicon.

När jag själv efterfrågade exempel på dessa inför klurerier om ett "Svenskt Delta Green" lyftes exempelvis: häxprocesserna, spökraketerna, meteoriter, Frimurare, hus byggda i form av pentagram, götiska förbundet, men även tex Anders Fagers Svenska kulter. Frågan blir ju bara vad (om något) som man vill (och kan, tex juridiskt) göra officiellt i tex CoC.

För övrigt, intressanta funderingar i inläggen generellt!

Polisen 1925.PNG
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Kom nyligen en avhandling ang polisens (snåriga) historia i Sverige som ev kan vara intressant för de som vill gå den mer ultrarealistiska vägen gällande polisen (tex står om polisens roller i rural jämfört urban miljö etc, men står iofs också i exempelyrken i CoC). ( Polisfrågan i svensk politik : Reformer och institutionell förändring 1875-1965 (diva-portal.org) ). Finns även organisationsträd i den för perioderna som jag slängde in. Tror ej det är för alla, men vissa gillar försöka gå mot mer realism.

Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).

Inget stoppar såklart oss från att göra det, men pseudohistoria är svårt för det kräver en viss kunskap hos författaren. Bra exempel är ju nu tex Stunde Null som arbetas på, vilket om jag förstår rätt skapar tex några sådana möjliga "organisationer". Man kan ju även tex utgå från andra litterära verk som rör Sverige, och i "Necronomicon i Sverige" har bla "Count Magnus" och "The Dead Valley" vävts samman med en fiktiv historia om Necronomicon.

När jag själv efterfrågade exempel på dessa inför klurerier om ett "Svenskt Delta Green" lyftes exempelvis: häxprocesserna, spökraketerna, meteoriter, Frimurare, hus byggda i form av pentagram, götiska förbundet, men även tex Anders Fagers Svenska kulter. Frågan blir ju bara vad (om något) som man vill (och kan, tex juridiskt) göra officiellt i tex CoC.

För övrigt, intressanta funderingar i inläggen generellt!

View attachment 16827
Riktigt intressant inlägg! Jag hade helt missat avhandlingen du nämner, så den ska jag definitivt kolla upp. Är sedan tidigare intresserad av just svensk polishistoria och äldre mordutredningar. (En av mina förfäder var fjärdingsman i 1800-talets Vimmerby. Ironiskt nog blev en av hans söner en av landets mest omskrivna och eftersökta lönnkrögare.)

Gillar också tankarna om att blanda riktig svensk historia med pseudonhistoria i Lovecraft-stil. Det är definitivt något jag hade velat se i Call of Cthulhu Sverige. Helt enkelt en svensk tidslinje med ockulta händelser, grupper, personer och varelser, som man kan använda för att skapa egna scenarion och kampanjer. Det hade gjort det tydligare vad det är som gör vårt land relevant som Lovecraft-setting.
 
Last edited:

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
513
CoC Sverige innehåller en hel del material om mellankrigstidens Sverige. Alltså den sortens info som man enkelt kan hitta i historiska översiktsverk eller stadsmonografier. Eller på Wikipedia. Hur det går till när man gör Lovecraftianska utredningar i just Sverige får man inte veta så mycket om. Det hade i mina ögon verkligen motiverat en svensk version. Jag tycker alltså inte att det räcker att veta att det finns exempelvis bibliotek och kulter, utan vill veta mer om hur sådant funkar i just den svenska settingen. Att lista ut det bakvägen genom de utgivna äventyren räcker inte i mina ögon. Jag tycker att spelet i sig uttryckligen ska ge stöd för sådant. Visst kan jag själv hitta på mycket, men då undrar jag ju också vad jag ska ha den svenska versionen till.
Jag har lättare för att skapa äventyr med bra bakgrundsmaterial så som historia, ockulta skrifter och annat (som är tidsödande åtminstone för mig), än tvärtom (alltså hur man skapar äventyr men med bristfällig bakgrundstext). Tycker regelboken är riktigt bra, förutom att sidantalet med ibland väggar av text är en tröskel, återigen för mig.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag har lättare för att skapa äventyr med bra bakgrundsmaterial så som historia, ockulta skrifter och annat (som är tidsödande åtminstone för mig), än tvärtom (alltså hur man skapar äventyr men med bristfällig bakgrundstext). Tycker regelboken är riktigt bra, förutom att sidantalet med ibland väggar av text är en tröskel, återigen för mig.
Du tycker inte att det är viktigt vilken typ av bakgrundstext det handlar om? Jag har inget emot bakgrundstext, men det är väsentligt vad man får information om. I det här fallet vill jag veta mer om det ockulta (och även kulter) i mellankrigstidens Sverige. Och om polisen. Och kulter och hemliga sällskap. Och därtill hade jag också velat ha en drös riktigt användbara SLP:er. En Wikipedia-beskrivning av kvarteren i Malmö kan möjligen vara basalt användbar, men vad säger den om utredande av det ockulta? I princip ingenting. Texten hade lika gärna kunnat ingå i ett läromedel om Malmös historia.

Ockulta skrifter är förstås användbara, men som det ser ut i den befintliga versionen av spelet är det mest listor med korta texter. Även de är skrivna ungefär som korta Wikipedia-artiklar. Jag tycker inte att det räcker, utan hade helst velat se listor med kärnfulla plothooks till varje bok. Gärna med kopplingar till settingens kulter och varelser. Naturligtvis kan jag hitta på sådant själv, men jag vill gärna se hur skaparna tänker sig att de kan användas. Nu blir det ungefär som att få en byggsats med en hög lösa delar och ingen bruksanvisning.
 
Last edited:

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).
Lovecraft byggde ingen sammanhängande ny verklighet. Han försökte inte ens.
Han återanvände en del namn och idéer, men det var i stort sett allt.
Han hittade på övernaturliga händelser och varelser vartefter de behövdes för berättelserna, och brydde sig inte så mycket om ifall de passade ihop med andra berättelser.
Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Lovecraft byggde ingen sammanhängande ny verklighet. Han försökte inte ens.
Han återanvände en del namn och idéer, men det var i stort sett allt.
Han hittade på övernaturliga händelser och varelser vartefter de behövdes för berättelserna, och brydde sig inte så mycket om ifall de passade ihop med andra berättelser.
Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
Men Lovecraft skrev skönlitteratur. Han behövde därför inte erbjuda andra en sammanhållen och överskådlig värld, utan kunde utgå ifrån saker han hittade på längs vägen. Håller dock med om att hans berättelser kan flyttas till andra miljöer än USA. Tror dock inte att någon har ifrågasatt det.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lovecraft byggde ingen sammanhängande ny verklighet. Han försökte inte ens.
Han återanvände en del namn och idéer, men det var i stort sett allt.
Han hittade på övernaturliga händelser och varelser vartefter de behövdes för berättelserna, och brydde sig inte så mycket om ifall de passade ihop med andra berättelser.
Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
Håller helt med om att det är ett misstag att försöka få allt att hänga ihop. Att försöka bygga en förståelig mytologi tillför inget och förstör mycket.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Håller helt med om att det är ett misstag att försöka få allt att hänga ihop. Att försöka bygga en förståelig mytologi tillför inget och förstör mycket.
Jag skulle snarare säga att det handlar om att ge möjligheter för utredningar av det ockulta i mellankrigstidens Sverige. Personer, platser, kulter, sällskap, ledtrådar och händelser. Det jag saknar är en verktygslåda med olika typer av förslag som passar den Lovecraftianska settingen. Hur saker och ting hänger ihop kan variera, även om det behöver vara hyfsat specifikt i varje enskild kampanj.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,330
Merparten av Lovecrafts berättelser kan med rätt små ändringar flyttas till någon annan tid eller plats - de är inte särskilt hårt knutna till USA eller 20-talet.
Jag menar att den historiska kontexten är superviktig för att förstå de teman han utforskar - en värld efter ett djupt upprivande världskrig, som ledde till radikala kulturella och sociala förändringar. Ny kunskap som ställer alla konventionella föreställningar om världen på ända. Nya idébyggen som suddar ut gränserna mellan rasbiologi, politik, naturvetenskap, och esoteriska strömningar. Frö som sås till nya fruktansvärda krig och folkmord.

Skräcken för att världen inte är som man tror att den är gestaltar sig i Lovecraft som rasism, gynofobi och psykisk sjukdom, t ex som för berättarjaget i Shadow over Innsmouth, att han är livrädd att han skulle vara rasmässigt degenererad. Du har rätt att det går att transplantera det här till nutid, men det är för att den tiden satte otroliga spår som lever kvar än idag. Med det sagt håller jag med om att det går utmärkt att låna och göra det till sitt eget, bara mina tankar om varför den historiska kontexten är viktig i sammanhanget.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Kanske OT men när jag skulle formulera ett svar och jämföra något med hur August Derleth hade gjort det googlade jag hans namn för att stava det rätt. Och jag har inte sett bilder av August innan utan bara antagit tanig nörd. Men kolla på killen!

3B6B0311-F097-44D7-B1BB-E3BEFD359BA2.jpeg
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Kom nyligen en avhandling ang polisens (snåriga) historia i Sverige som ev kan vara intressant för de som vill gå den mer ultrarealistiska vägen gällande polisen (tex står om polisens roller i rural jämfört urban miljö etc, men står iofs också i exempelyrken i CoC). ( Polisfrågan i svensk politik : Reformer och institutionell förändring 1875-1965 (diva-portal.org) ). Finns även organisationsträd i den för perioderna som jag slängde in. Tror ej det är för alla, men vissa gillar försöka gå mot mer realism.

Sedan det du skriver Oscar är något jag också är intresserad av, tex vilka "typiska" svenska källor finns det till mystik etc. och den utmaning jag stött på när jag klurat på detta tror jag är anledningen till varför settingen är ca 1920 USA, där jag tror anledningen är Lovecrafts berättelser. Han har skapat en fiktiv onaturlig sammanhängande ny verklighet i USA vi kan ha som bas. För att göra motsvarande skulle vi väva in onaturliga händelser i vår historia under samma period och kalla dem sanningar (i rollspelet), och det är det vi gör bäst genom att själva skapa äventyr (eller att förlita oss på Eloso till det).

Inget stoppar såklart oss från att göra det, men pseudohistoria är svårt för det kräver en viss kunskap hos författaren. Bra exempel är ju nu tex Stunde Null som arbetas på, vilket om jag förstår rätt skapar tex några sådana möjliga "organisationer". Man kan ju även tex utgå från andra litterära verk som rör Sverige, och i "Necronomicon i Sverige" har bla "Count Magnus" och "The Dead Valley" vävts samman med en fiktiv historia om Necronomicon.

När jag själv efterfrågade exempel på dessa inför klurerier om ett "Svenskt Delta Green" lyftes exempelvis: häxprocesserna, spökraketerna, meteoriter, Frimurare, hus byggda i form av pentagram, götiska förbundet, men även tex Anders Fagers Svenska kulter. Frågan blir ju bara vad (om något) som man vill (och kan, tex juridiskt) göra officiellt i tex CoC.

För övrigt, intressanta funderingar i inläggen generellt!

View attachment 16827
Aha! Jag letade böcker om polisens historia när jag för ett antal år sen filade på ett poliser-slåss-mot-demoner-på-70-talet-rollspel, men kunde tamejfan inte hitta ett dyft. Kul att det nu finns något!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Aha! Jag letade böcker om polisens historia när jag för ett antal år sen filade på ett poliser-slåss-mot-demoner-på-70-talet-rollspel, men kunde tamejfan inte hitta ett dyft. Kul att det nu finns något!
Det finns en del av Björn Furuhagen och Stefan Nyzell (som spelade Rogue i min senaste DnD5-kampanj), deras viktigaste verk finns i litteraturlista i avhandlingen som @verec berättar om. Jenny Langkjaer har skrivit om övervakningen av socialister och utlänningar runt 1900. Mer info borde finnas i boken Hur riket styrdes. Det finns också en fet gammal bok om Överståthållarämbetet i Stockholm, som har mycket om polisen och dess föregångare där fram till 30-talet.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Vill bara påpeka att jag gillade CoC Swe mycket starkt! Inte ofta rollspel som känns så högkvalitativa och konsten är helt otrolig - tappa nästan hakan när jag såg spelledarskärmen... samt de medföljande kartorna.

Sedan behöver man som spelledare ha både Utredarens och Väktarens handbok för att få komplett bild av spelet (vilket låter självklart nu när jag skriver det... köpte inledningsvis endast Väktarens handbok, och komplettera sedan när KS för "Lund" började). Men i Utredarens handbok märks ändå att man velat ge inspiration till nya äventyr baserat på skumma händelser under åren rollspelet täcker och de är samlade i en appendix i slutet. Även stämningstexterna om mystik i Sverige (som iofs inte får mycket förklaring, men tolkar dem som det, och sedan igenkänns ju somliga om man börjar läsa lite äventyr). Vidare har jag fått väldigt mycket inspiration av tex de mythosverk som är helt nya, i synnerhet:
"Grillska luntan", "Löjtnant Ripas memoarer" (!) och "Skogarnas väsen".

Jag tycker nog även att det är bra att hålla karaktärer etc ur böckerna. Mitt favoritrollspel är Delta Green (som ursprungligen var en source book till CoC) och jag tycker de lämpar sig bäst att djupdyka i tankar som nämnts ovan med personer, grupper, etc. Sedan blev ju DG ett eget rollspel och det är ju tungt invävt i en pseudohistoria (korthugget avhandlat på inte mer än dryga 120 sidor 😅 ). Har även kommit sourcebooks till DG, tex The Labyrinth, men det var inget för mig, så finns risker. I själva verket finns en pågående tävling i ett DG-forum där man uppmuntras att göra äventyr med koppling till The Labyrinth eftersom man identifierat att det är få som skapats utifrån den...

Sedan kanske jag slängde mig med "sammanhängande" för lättvindigt, likt erikt påpekade, men jag anser samtidigt att det finns en sanning i mitt påstående. Enligt mig finns 2 (minst) ståndpunkter man kan ta gällande "sanningshalten" i det författarna i Lovecrafts historia skriver:
  1. Författarna i Lovecrafts berättelser hittar på en historia de skriver ner som ej är sann, även i den litterära värld karaktärerna befinner sig i.
  2. Författarna har sett glimtar av den "verkliga sanningen" som lurar bakom den litterära värld karaktärerna befinner sig i.
Uppenbarligen har man i tex ett rollspel som CoC valt punkt 2, dvs att det finns en annan sanning än den gängse. Människan är ej i centrum av universum, det finns andra intelligenta monster och allt är en demonsultans drömmar.

Den sammanhängande verklighet jag då talar om är då den underliggande sanningen om Nyarlathotep, Azathoth, mi-go och de dunkla (deep ones), inkl tex magi (eller vad vi som människor nu än väljer att kallar det). De har också stats.

Sedan har jag koll på att tex Derleth försökte väva ihop något som Lovecraft aldrig gjorde, av vilket delar blivit del av tex CoC. Detta tycker jag dock inte är något problem, och i Delta Green regelbok finns en del intressant metainformation som de brukar benämna "disinformation" vilket enligt mig är ett intressant sätt ett beröra möjlig info som man kan göra en del av sin version av CoC Sverige, alternativ strunta i eller sprida till spelare i spelet som falskheter. I vår verklighet har mystisk sådan desinformation förekommit, tex Majestic 12, vilket dock är en sanning i rollspelet DG... o_O Sedan minns iaf jag kärleksfullt "En ding ding värld".

Avslutningsvis tror jag också att många av Lovecrafts och engelska CoC's historier kan överföras till Sverige, men håller med Gerkub att det finns delar som är svårare än andra. Tycker vidare att Eloso fortsätter omfamna och inväva det svenska i ett CoC Sverige är mer intressant och av större värde för mig personligen. Det är något visst med en strikt laestadiansk präst, mystiska stenristningar, eller mystiskt välbevade mosslik.

Edit: Langkjaers avhandling är också mycket intressant och ger ju intressant inblick i tankarna hos tidiga polisväsen fram till tidpunkter aktuell för CoC Sverige.

Vore kanske roligt med en tråd där man kan samla skumma svenska händelser... Ju mer man tänker på det ju fler kommer man på: Viborgska smällen, A. Drossander som "återupplivade" en död fågel framför Karl XII, att Lapponia skrevs för att avfärda rykten om "samisk magi" på kontinenten, Karl II:s intresse för egyptologi, mm.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag tror definitivt att forskning om polisens historia i Sverige kan funka som inspiration för kommande produkter. Det var bland annat den sortens information jag saknade i Utredarens handbok, som jag tycker handlar för lite om just utredare och utredande i den svenska settingen.

Eftersom vi talar om fiktion, så hade det varit intressant med en svensk mellankrigsvariant på Delta Green som nämns ovan. Kanske en särskild avdelning (Ockulta avdelningen eller Avdelning Delta) eller grupp inom polisen? En sådan hade kunnat beskrivas i en splatbook eller som intro till en samling äventyr. Självklart kan det då finnas intriger, konkurrens och hemligheter inom avdelningen, som kanske har ett ursprung som även är okänt för merparten av de anställda?

En annan aspekt som har att göra med utredande under just den här epoken är spritsmuggling, en viktig inkomstkälla i den undre världen. Det är något som polisen, men förmodligen också andra som utreder, kan komma i kontakt med. Begränsade mängder narkotika vill jag minnas fanns att köpa, åtminstone i de större städerna. Detta går förstås också att utveckla mer.
 
Last edited:

mini72

Veteran
Joined
15 Oct 2018
Messages
110
Men problemet är ju inte att det som du just nämnde finns med, utan att grundspelet inte i tillräckligt hög grad stödjer Lovecraftianskt utredande i just mellankrigstidens Sverige. Hur söker man information där? Hur arbetar den svenska polisen vid den här tiden? Hur ser den undre världen ut? Vilka styr där? Hur ser marknaden för ockulta skrifter ut i exempelvis Stockholm? Vilken typ av personer kan tänkas ingå i en svensk kult? Vad vill de? Vilka kan ha makten i det ockulta Sverige? Hur fungerar den akademiska världen i Lund och Uppsala? Vilka personer (namngivna eller typer) kan tänkas bidra med ledtrådar i en utredning? Vem eller vilka skulle kunna anlita utredare? Ingen av dessa frågor blir riktigt besvarade i spelet. Det tycker jag är en högst påtaglig brist.
Förstod inte först vad du menade men nu så. Jag håller verkligen med. Som ett "deckar spel" så är ju det minst 50 % av spelet. Super viktig info
 
Top