Vad använder ni för verktyg för att skapa varierade och icke-stereotypa rollpersoner?

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Tack för era idéer och förslag! Spännande att det finns så många olika angreppssätt!

Jag provade min egen variant nu igår inför ett spelpass av Fornsaga. Jag förberedde en dramatriangel genom att göra tre SLPer med den här metoden som alla hade relationer till varandra. Blev förvånansvärt bra tyckte jag!

Jag drog först korten och slog sen fram namn till dem. Därefter utgick jag från korten för att försöka pussla ihop vad allt kunde handla om:

INGE
PAST: exile
PRESENT: authority
FUTURE: law
POSITIVE FORCE: vitality / playfulness
NEGATIVE FORCE: dependency / addiction
DUALITY: starting over -vs- disaster

VALFRID
PAST: iron-will
PRESENT: loss of control
FUTURE: renewal
POSITIVE FORCE: hope
NEGATIVE FORCE: hypocrisy
DUALITY: darkness -vs- self-defeat

ALFHILD
PAST: victory
PRESENT: secrets
FUTURE: competing interests
POSITIVE FORCE: sexuality
NEGATIVE FORCE: clinging to past success
DUALITY: nurturing -vs- self-sacrifice

Här är vad jag klurade fram utifrån detta:

Alfhild verkar vara en hövding av något slag. Hon har ett förflutet av krigslycka, och hennes nuvarande styre är på något sätt byggt på hemligheter. Hon har fött många barn och har troligen gift bort många av dem för att knyta allianser och behålla kontrollen över erövrade riken. Men hennes svaghet är att hon spelar för högt och på rikets forna rykte, vilket kostar henne kriget som hon nu håller på att förlora. Hon ser sig som överbeskyddare av sin stad och sitt land, men nu när kriget går dåligt håller uppgiften på att bli henne övermäktig. En KICKER som ska sparka igång scenariot här tänkte jag kunde vara att brutna krigare och krigsflyktingar nu återvänder och söker någonstans att ta skydd.

Inge är förvisad från Alfhilds rike - troligen på grund av hans vidlyftiga leverne: han är ju lite av en festprisse vad det verkar. Men han har lyckats starta om och blivit någon form av Robin-Hood-karaktär som är beroende av att stjäla från gårdar och transporter för att överleva. Så han är nu i en position av makt men det är bara en tidsfråga innan lagen kommer ifatt honom. Han kämpar med att komma ur cykeln: varje gång han startar om så blir det skit av det i slutändan.

Till sist är det Valfrid som verkar vara något av en häxkarl. Jag tänker att han varit en oresonlig och svår part för Alfhild att ha att göra med och att hon därför kuvat honom och sett till att få kontroll över Valfrids gård - säkert genom en bortgift son. Valfrid saknar alltså kontroll just nu och vill mest av allt bli fri från Alfhilds styre. Jag tänkte att triangeln skulle bli mer intressant ifall det är så att Inge har tvingat Valfrid att handla med hans rövarband i gengäld att de låter gården vara ifred. I sin desperation har Valfrid nu vänt sitt hopp till gudarna. Och jag har sedan tidigare haft en idé om att använda vulkanutbrottet som orsakade askmoln som skymde solen i flera år i norden. Så min idé är att Valfrids ritualer och gudadyrkan har frammanat stormen med askmolnen som då alltså är en andra KICKER för scenariot.

Inte helt lätt, men en kul övning! Vill man kika på den här generatorn så finns den nu på Bläckfisk Förlags hemsida.
 
Top