Nekromanti Vad använder du för stämningsmusik till Westernrollspelet?

HenrikBergander

Veteran
Joined
26 Feb 2014
Messages
4
Håller på med ett ljudbibliotek till westernrollspelet, så att jag kan anpassa stämningen (musiken och ljudeffekter) beroende på situation. Vad använder ni för stämningsmusik till westernrollspelet?
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ravenous Soundtrack har en del kul. Däremot tycker jag själv om att blanda musik från olika filmer vilka absolut inte behöver vara i genren. Så plocka från allt du kommer över. Alltid hittar man något. Att plocka in Morricone är naturligtvis ett säkert kort och sätter snabbt en gemensam tanke hos spelarna. Åtminstone om man har sett 4-5 välkända westernfilmer från 60-talet.

Annars finns ju alltid Johnny Cash, Travelling Wilburys och The Highwaymen.

 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nuvarande listan till Western min grupp är en ganska stor blandning med musik. Störst fokus logger dock dels på nämnda morricone men också "i wish i was in dixie" och andra stycken från inbördeskriget. Vi gillar också låtar från "oh brother where art thou" och jon bon jovi med young guns musiken. Intromusiken från "deadwood" och "hell on wheels" är också med på listan. Detta är några utdrag ur vår western lista.
 

Gibbon

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
70
Location
Norrtälje
Rekommenderar Ben Nichols "The last pale light in the west" Vilket är ett album baserat på boken "Blood meridian" som så många här känner till.

Vill även slå ett slag för countryartisten Tom Russell som gjorde en folkopera om sin egen släkt som utvandrade från Norge och Irland till USA. Albumet heter "The man from god knows where" och är sjukt stämningsfyllt. Just titelspåret som går som en röd tråd genom hela albumet är enligt mig bland det bästa som någonsin uppbådats av en countryartist.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Väcker liv i den här gamla tråden för att tipsa om lite riktigt skön musik nu när Western verkligen närmar sig!

Sök på Spotify: Dark Country

Tre album om jag inte missminner mig!
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Jag har lyssnat mycket på musiken till tv-serien Hell on Wheels på senare tid. Det är mycket, mycket bra. Hittar dock bara första säsongen på Spotify.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Ja Hell on Wheels soundtrack är bra!

Lite fler bra Spotify album/artister (varav några där kanske 2-3 låtar på ett album funkar..). En del kan ha nämnts tidigare i tråden, kanske till och med där jag själv upptäckte den! :)

* Black Prairie
* Black Rebel Motorcycle Club - Album: Howl
* Cary Ann Hearst
* Doc Watson
* Hank Williams III
* Lindi Ortega
* Murder By Death
* Otis Taylor
* The Ragged Jubilee
* Scott H. Biram
* Shovels & Rope
* Tarnation
* William Elliott Whitmore
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
480
Location
Umeå
Man måste ju ha lite pianomusik till saloonbesöken också. Hittade nyligen ett album av Dave Bourne som spelade pianisten på Gem i Deadwood som jag letat efter ett tag. Tror det kommer att funka :)
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Leumas;n152570 said:
Man måste ju ha lite pianomusik till saloonbesöken också. Hittade nyligen ett album av Dave Bourne som spelade pianisten på Gem i Deadwood som jag letat efter ett tag. Tror det kommer att funka :)
Finner det inte på Spotify! :(
Har en lista med Squeek Steel för det autentiska Saloon pianot nu!
 
Top