Nekromanti Vad äter ni när ni spelar?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Går det att äta medans man spelar? Vad går det att äta medans man spelar? Vad ska man äta mellan spelen, och vad under spelets gång? Vilken mat/snacks/förfriskningar fungerar bäst till vilket spel? Skulle det gå att ha en Rollspelsmiddag? Vad tycker ni?
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Bassejr said:
Går det att äta medans man spelar? Vad går det att äta medans man spelar? Vad ska man äta mellan spelen, och vad under spelets gång? Vilken mat/snacks/förfriskningar fungerar bäst till vilket spel? Skulle det gå att ha en Rollspelsmiddag? Vad tycker ni?
Jag har ätit undertiden som vi har spelat. Då hade vi gjort rätt enkel mat som inte kladdade (Kommer inte ihåg vad det var.) så vi kunde spela och äta. Hjälpte att vi körde en middags scen undertiden kanske.
Sen vad man ska äta... ja det man tycker om. Jag gillar att laga mat med dom jag spelar med så det brukar bli något snabbt och lätt eller något lätt men som man kan slänga på tidigt, typ en gryta eller liknande.

Men egentligen så kommer allt ner till ett enkelt svar. "Det man gillar." Jag brukar försöka undvika chips eftersom de knastrar, men meh...

Rollspelsmiddag, ja det funkar men kan bli kladdigt om man inte är försiktig.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,915
Location
Port Kad, The Rim
Bassejr said:
Går det att äta medans man spelar? Vad går det att äta medans man spelar? Vad ska man äta mellan spelen, och vad under spelets gång? Vilken mat/snacks/förfriskningar fungerar bäst till vilket spel? Skulle det gå att ha en Rollspelsmiddag? Vad tycker ni?
En i vårt spelgäng är diabetiker och måste äta efter strikt schema. Han brukar ta med sig en pastasallad eller något liknande.

En del äter lunch vid spelsessionens inledning kl 14, för det mesta take-away-kebab eller hamburgare.

Snacks är mest popcorn, taco-chips och ibland småkakor. För i tiden var det mycket smågodis, men nu när vi blivit medelålders verkar godissuget ha minskat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tja, klart att man kan käka gemensamt före, under (paus!) eller efter spel. Och visst kan man laga mat tillsammans. Mat kräver dock lite mer tid och man vill gärna sitta ned och äta ordentligt i lugn och ro. Så, ska man laga eller beställa käk anser jag att man gör gott i att äta före eller efter spelssessionen, alternativt att man avbryter spelsessionen och tar en paus.

Under spel är det vanligt att folk helt enkelt käkar tilltugg och har med sig det de gillar. Fast tja, man bör undvika kladdiga saker – tänk på böckerna, tärningarna osv. Mycket papper att kladda ned och förstöra, kort sagt. Det är också bra om folk tar det varligt med prasslandet och muncrunchandet när det är koncenterat spel. Jag rekommenderar skålar och jag rekommenderar folk att käka när de inte förväntas prata. :gremsmile:

Fika är också bra att göra under spel. Man tar en paus och sätter på kaffe, te eller blandar saft eller vad man nu vill ha. Sedan är det bara att ta med det och småkakor och bullar – eller vad man nu äter – till bordet. ... Det är ju mer eller mindre detsamma som godisätandet.

... Själv äter jag iof sällan något alls. Det har blivit en vana just eftersom jag alltid spelledde förut. Jag vill ha munnen fri och jag vill slippa ha fett och annat skit på händerna. Och tja, jag är redan överviktig flera gånger om så jag behöver det fan inte. Visst, jag kan ju käka något nyttigt men ... Munnen fri, som sagt. Dricka är dock oftast ett måste. Gärna kolsyrat vatten eller något sådant, för min del. Fast jag kan även ta en bärs, en kopp kaffe, lite te. Osv.

Kort sagt: Ska man äta gemensamt så gör upp det och ge det tid. Ska man käka snacks så är det helt enkelt bara att ta det man gillar, dock med respekt för vad som lämpar sig bland papper och böcker osv. Man ska inte störa med det, helt enkelt.

/solvebrin – imho
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Var med i en grupp där vi nästan alltid lagade och åt gemensamt innan vi började spela. Det funkade bra eftersom allt det vanliga snacket om andra saker än spel klarades av under matlagningen och måltiden så när vi var klara med maten så kunde vi direkt komma in på ett fokuserat spelande.
Vi försökte ett par gånger att börja spelet medan vi åt men det blev rätt så ofokuserat.

Annars så har jag alltid med en påse kanelgifflar. Goda, lagom stora och tysta.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,827
Blir ofta pizza, beställer när man blir hungrig så pausar man när den kommer.

Lite läsk eller liknande är ett måste under tiden, inte omöjligt att det finns godis också :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,660
Location
Rissne
Jag brukar föredra att det inte äts så mycket under själva spelet. Med tiden har jag blivit mer känslig för sockerkrasher och försöker numera ge fan i godis under spelandet också.

Medan vi spelar vill jag gärna ha fokus i spelvärlden, inte på maten. Ibland fikar vi innan vi spelar, sedan brukar vi ha "matpaus" där spelet bryts och vi går och äter något.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,623
Godis rätt ofta under spelet. Allt från pizzor till grytor eller vegan tacos innan spelet. Av någon anledning mer sällan nyttiga saker.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
För det mesta brukar vi se till att ha käkat bra innan på varsitt håll, sen blir det alltid ett gemensamt matstop nånstans framåt kvällen och då blir det så gott som uteslutande pizza.

Godis och snacks brukat förtäras under spelets gång, i gott sällskap av kaffe, läsk eller mineralvatten.

När vi spelade Little Fears så köpte jag som SL alltid med mig en stor sats 80-tals godis (Refreshers bl.a) för att komma i rätt barndoms-mood.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Vad som helst, utom ostkrokar med vissa spelare (tro mig, ni vill inte ha en detaljerad förklaring).

Jag har dessutom stort bord (ett 2x2 m, ett 5x1,5 m, ungefär), så det finns gott om plats för mat.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,060
Location
Sthlm
En av våra spelare har alltid med sig nån märklig tårta eller kaka han hittat på sitt lokala minilivs, oftast av märket Balconi Vi andra föredrar mer klassiska kakor, kex och längder. Och kaffe. kaffe är den enda dryck som erbjuds. Typisk tantfika alltså, eller gubbfika i vårt fall då.
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Det går utmärkt att äta smått och gott; framförallt måste man ha god tillgång till kaffe i spelmötets inledning (vi är till stor del småbarnsföräldrar som spelar efter jobbet, efter att barnen gått och lagt sig, på vardagar...). Vi behöver aldrig bry oss om mat eftersom vi spelar sent och kort, men annars är det enda tipset från förr att se till att alla är matade innan man börjar spela (för om en person är ensam om att vilja ta paus från det livsviktiga spelandet så lär det väcka ont blod!).
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
För min del så brukar jag bjuda på scones och te innan vi sätter igång och spela hemma hos mig. Detta så att man hinner prata av sig lite skit innan man sätter igång och spelar.
Nu för tiden är det sällan jag äter något medan jag spelar spel, där emot dricker jag en hel del te.
Vid lämpligt tillfälle så bryter vi spelandet och angingen lagar något lätt fixat eller så blir det pizza eller hamburgare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,021
Location
Ludvika
Nyss kom jag hem från en rollspelshelg och där tog vi faktiska matpauser för att rensa hjärnan och hinna snacka lite skit. Under själva spelandet så förtärdes det chips, godis och läsk (samt lite öl och lite vin på kvällarna).

Generellt sett tycker jag att det bästa är att ta en faktiskt paus om man ska äta mat, men om man måste äta under spelets gång (man kom sent till mötet och han inte äta innan) så tycker jag mat man inte måste fokusera så mycket på. Helst något mer eller mindre finfördelat som man bara kan skyffla in medan man koncentrerar sig på vad spelledaren säger. Det bör också vara relativt "tyst" mat, knäckemackor är en smula störande (en "smula", hehe).

Därav är chips egentligen inte optimal, men fasen vad gott det.

Prolemet jag ser med "rollspelsmiddag" (i alla fall om man menar spelande under måltiden) är att man inte har någon bra plats för formulären om bordet är fullt av tallrikar och annat, samt att man kanske ofta är kladdig om fingrarna när man ska slå sina tärningar och sånt.

Friformar man så borde det ju funka bättre.
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Onyttigheter främst som chips och cola i stora lass men det varierar även ibland och blir dipp eller vindruvor. Av olika anledningar blir det inte så mycket godis, kanske för att det äts upp så snabbt. Har till och med uppfunnit vissa tecken för att skicka olika saker :gremtongue:

Sen är det ju ibland att vi lagar mat och ibland köper den, det varierar. Spotlighten bör dock ges då vi spelar Coriolis där vi brukar laga mat som är typisk till settingen, dvs influerad av arabisk och afrikansk kultur. Radioaktiv hade rent av en tangine så det gick jättebra att göra marocansk mat med. Lägg till te med mynta, dadlar och vattenpipa samt ett bra soundtrack och du har en underbar Coriolisafton.

Spännande att se om någon lägger exotiferingskortet nu :gremwink:
 
Top