Nekromanti Vad äter dvärgar?

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Av The Hobbit att dömma så äter allt i matväg, men det var ju som gäster. Vad äter dom på hemmaplan? Egentligen funderar jag kanske på varifrån dvärgar i olika fantasy settings får sin mat ifrån.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,900
Location
Nordnordost
Svamp från svampgrottorna.
Monsterfisk ur den underjordiska floden.
Svampöl.
Eventuellt kryddat med exotiska kryddor från ytan.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
In Discworld: Along with Dwarf Bread, rat meat is a staple of the Dwarf diet. In fact, it's almost the only meat they eat. Dwarfs can become very upset if you try to sneak in chicken or veal, and you don't want to upset a Dwarf who's hungry already. As fast food, rat pie and rat on a stick predominate; set pieces for dinner include Rat Surprise and Quattro Rodenti.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
wilper;n217268 said:
Svamp från svampgrottorna.
Monsterfisk ur den underjordiska floden.
Svampöl.
Eventuellt kryddat med exotiska kryddor från ytan.
Ja, jag tänkte mig något i stil med svamp eftersom kan växa fint i grottor och gruvor.

Fisk från den underjordiska floden var ett nytt grepp. Bra idé.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Dvärgarna talar i princip aldrig om det, eftersom de vet hur de andra raserna skulle reagera med avsky och oförstående (även om rykten har spritts ibland...), men de praktiserar rituell kannibalism. För dvärgarna själva, är detta något de fullt ut accepterar.

De vet att det inte är någon idé att försöka förklara, men en kultur så pass präglad av sin ständiga brist på vissa råvaror lär sig resurseffektivitet och prioritera.

Under normala omständigheter, är det bara i samband med att äldre familjemedlemmar dör av naturliga orsaker eller i strid, som deras kroppar äts upp. Att ta hand om köttet och andra mjukdelar från kroppen, gör också begravningen mycket enklare - och en förruttnelseprocess med både stank och bakterier som kan tränga ned och infektera klanens vattenförsörjning undviks. (Kroppar som kan bära på sjukdomar bränns dock vanligtvis.)

I en dvärgs grav ligger vanligtvis bara skelettet. Alla andra delar tas tillvara, av de efterlevande. Dvärgarnas bästa läderrustningar, görs av deras egna förfäders tuffa, sega hud. Har du någonsin köpt ett par läderstövlar av en dvärg, och varit tacksam över hur länge de håller och hur väl de tex håller vätan borta? Kanske förärades du till och med att bära en del av skomakarens egna släktingar.

Av skägg och hår görs stoppning till kuddar eller så flätas hårstrån in tillsammans med växtfiber, för att förstärka de rep som dvärgarna använder i sina många gruvor.

Det sägs att kannibalismen förr var mer utbredd och inte enbart omfattade de självdöda klanmedlemmarna. I dvärgarnas kultur finns det urgamla normer och sedvänjor för i vilken ordning medlemmarna av klanen eller gruppen ska ätas, om de hamnar i ett nödläge - till exempel att ha blivit instängda efter ett ras i en gruva.

Nu för tiden talar inte ens dvärgarna själva högt om detta, men alla vet om det. Alla känner till reglerna.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Jag tänker mig nog ändå att dom har odlingar och hållning av djur ovan mark, men kompletterar detta med handel där det är möjligt. Grödor man bör finna är korn och humle samt rotfrukter som kan fungera som utfodring till t.ex. svin som även får matavfall. Även smågnagare gillar avfall så varför inte råttor eller liknande.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Det finns ju nån grej om dvärgarnas bröd (kramm?), som skulle vara både svårätet och svårsmält... Jag har så dåligt minne bara.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Många spels dvärgar har ju uppstått nere i grottor och sen byggt upp en hel civilisation innan de når upp och ser ovanvärlden. Mineralätande svampar måste ju vara stapelfödan. Utifrån den brygger de sin öl, gör mjöl till bröd, äter den som den är, och föder upp grottsvin.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,435
Dvärggrottkomplex fungerar precis som människostäder - de beror på handel med omvärlden. Dessutom kanske dvärgar drygar ut kosten med grottskivling och blindlarvsgröt.

Uppe i dvärgbergens dalar vallar joddlande bergsdvärgar bredhornade getter mellan grottfäbodar uthuggna ur klippfasaden och grästäckta långhus. De säljer kött och mjölk till grottkomplexen. Nere på slänterna odlar enkla torv- och mulldvärgar humle och korn i terass. De säljer öl och bröd till grottkomplexen. Och alla fantasyvärldens andra folkslag handlar också - råvaror mot dvärgarnas lyxprodukter och smidesverk.

Sedan är ju grottsvin fett - jag tänker mig stora, bleka albinogrisar som rotar runt bland insekter och larver.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
I tider av nöd och belägring äter dvärgar givetvis orcher. Kommer man inte upp till ytan äter man det som står till buds. Eftersom orcher oftast står för motståndet har dvärgar inget kulturellt motstånd att äta sin fallna fiende. Givetvis dricker de hellre mjöd och äter ollonsvin men nöden har ingen lag och dvärgsläktet skulle aldrig kunnat bestå i sin nuvarande form om inte orch ibland står på menyn.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Folk tror att dvärgar är snåla och giriga. Sanningen är helt enkelt att dvärgar äter guld, som de jordvarelser de är.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
I Eon äter de insekter. Tillagade, såklart.

Det går för övrigt att få tag på i verkligheten om man vill ha lite stämningssnacks åt spelarna under spelmötet. När jag jobbade på spökhotellet på Liseberg bjöd vi ibland besökare på rostade, saltade getingar (som var helt äkta).
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Kan inte föreställa mig annat än att dvärgar käkar gröt. Ohyggliga mängder havregrynsgröt, lika illgrå som stenen de älskar. Utan något till utom möjligen en kopp vatten bredvid. Sen kan de snacka hela dan om att havregrynet i stan inte alls är detsamma som det grova, saftiga och välvalsade som de har hemma i Oluirin-gruvan, eller varifrån de nu kommer. Så länge man har havre med sig hemifrån, har man fortfarande en fast punkt i tillvaron, något att lita på, något säkert och tryggt. Att bli bjuden på gröt gjord på sånt havre är lite av en stillsam hedersbetygelse, även om dvärgar märkt att långt folk inte vet att uppskatta sådant på samma sätt.

En del yngre dvärgar har nötter eller rentav honung på sin gröt, men de betraktas som smaklösa och ohyfsade av den äldre generationen.

Blir man sedan törstig framåt eftermiddagen, kan man alltid ta sig en rejäl och mustig oatmeal stout, givetvis bryggd på samma havre!
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Av en händelse ramlade jag över ett autentiskt recept på "Dwarf Bread". Helt klart ingår bröd i kosten.

This year's Dwarf Bread recipe:
2.5 lbs Whole Wheat flour
1 lb sugar
2 lbs Honey
2 tablespoons Baking Powder
1.5 tsp ground Allspice
1 tsp ground Cardamom
1 tsp ground Cinnamon
1 tsp ground Coriander
1 tsp ground Ginger
1/2 tsp ground Clove
1/2 tsp ground Nutmeg
1/4 tsp ground Black Pepper
6 oz slivered Almonds
8 oz chopped Pecans
4 oz diced dried Mango
6 oz diced dried Pineapple
18 oz diced dried Apricots
12 oz dried Blueberries
10 oz dried Cranberries

COOKING DIRECTIONS:
-Dice Fruit and Chop Nuts
-Mix all dry ingredients in a large bowl
-Boil Honey (WATCH TO PREVENT BOIL OVER)
-Preheat oven to 350F
-Mix Honey into dry ingredients. (USE HEAVY WOODEN SPOON) (DO NOT USE HANDS AND DO NOT TOUCH DOUGH UNTIL COOL- IT WILL SCAR AND BURN BADLY!!)
-Mix thoroughly until cool enough to handle. Then knead until all the four is absorbed. (This takes a lot of upper body strength and a sturdy table)
-Pound flat into two 10"x15" cookie sheets lined with parchment paper.
-Bake at 350F for 25 minutes or until top has just begun to brown.
-Remove from oven and cut into final size immediately. THIS WILL BE YOUR ONLY CHANCE!
-Cut into finger sized bars 1"x3"
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Vad jag kan utläsa från tråden är att dvärgar är praktiskt lagda och äter det som är tillgängligt, vare sig det är råttor, orker eller mer hårdsmält föda. Helst äter dom gott likt människor och bedriver handel för att anskaffa allt man inte själva kan hushålla med.

Dock, om jag förstått det hela rätt är möjligheten till självförsörjning viktig eftersom om samhället står inför ett yttre hot kan man helt enkelt stänga igen portarna till sin enklav. Där kommer svamp, fisk från underjordiska vattendrag, smågnagare mm in. Det går att överleva på, men är inte förstahandsvalet från smörgåsbordet. Av "kulturella" själ anses denna kost av vissa vara den bästa av delikatesser.... lite som palt... även fast det kanske inte är så supergott.
 
Top