Nekromanti Vad är viktigt för er när ni läser?

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
För långa serier...

vet inte hur det ligger till med Sword of Truth men WoT är ju ganska lång. Är det kanske ett problem, att man hinner tröttna på Jordan innan man hunnit igenom serien, eller är det kanske själa historian man tröttnar på.
Har ni någon aning om varför det inte är lika tilltalande längre?

Jag har i nte läst WoT, men jag kan säga att det är lite avskräckande att den är så lång, för jag vill hålla mig på ett format på ungefär tr till åtta böcker eller så om jag inte blir riktigt inbiten.

Vampykrönikan skulle jag kunnat fortsätta läsa i onändlighet kan jag misstänka, men det beror också på att den skildrar så många olika historier, vilket jag tycker är ett klart plus. För jag tror fullt på att man kajn tröttna på en handling till slut
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
"Jag kan inte faktiskt på rak arm komma på en fristående fantasybok"

Den oändliga historien. Momo eller kampen om tiden. Det finns fler.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: För långa serier...

vet inte hur det ligger till med Sword of Truth men WoT är ju ganska lång. Är det kanske ett problem, att man hinner tröttna på Jordan innan man hunnit igenom serien, eller är det kanske själa historian man tröttnar på.
Har ni någon aning om varför det inte är lika tilltalande längre?


Sword of Truth är på hittills åtta böcker, kommer en nionde i sommar... Har för mig att jag skrev det i inlägget. Men jag kan ha för mig fel. Han började dock efter Jordan (Terry Goodkind). Hur som helst så kan seriens längd påverka vad man tycker om den absolut. När en serie är så lång så tar det lång tid att läsa den, särskillt eftersom att man ofta läser andra böcker emellan. När det tar lång tid att läsa kan ens åsikt om serien självklart ändras. Historian kan man väl också tröttna på, särskillt när man får känslan att föärfattaren bara drar ut på allting i flera ljusår för att kunna skriva många böcker. Men en handling som fyller åtta-tio böcker är det ju väldigt lätt att tröttna på, även om nya saker händer hela tiden är ju grunden samma. Är karaktärerna dåligt beskrivna och porträtterade kan man ju ledsna poå dem med... Likaså om man inte kan identifiera sig med dem. Varför är de inte lika tilltalande längre? Ja, det som jag sagt ovan är ju orsaker nog... Hade en till sak på tungan men jag glömde bort det, mycket irriterande.

Jag har i nte läst WoT, men jag kan säga att det är lite avskräckande att den är så lång

Ja nu är det ju så att vi började läsa böckerna så hade det varit avsträckande hade vi väl inte gjort det antar jag...

/Balderk, som länge försökte komma på vad det var han tänkte säga men misslyckades :gremfrown:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: För långa serier...

När en serie är så lång så tar det lång tid att läsa den, särskillt eftersom att man ofta läser andra böcker emellan.
Är jag den ende som inte börjar läsa en serie förrän alla delar finns utgivna och jag har dem?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Det ska kännas!

Om du har antipatier mot SF så låt inte det avskräcka dig från Ellison. Han är mer Roald Dahl (fast mycket mörkare) än Asimov.

Njä, det är jag väl inte... Antipatier alltså. Har förresten inte läst Asimov heller så hur han är vet jag inte (Kan iofs gissa, stora rymdskepp o grejer)... hur som helst är det väl mer att jag inte har haft någon stor tillgång till SF böcker och därför aldrig kommit mig för att läsa några... Ska dock läsa Ender's Game och sedan ska jag väl ta mig en titt på Ellison också... Dock har jag en hel del fantasy att läsa så det kan ta en tid. Men jag kan väl införskaffa en bok så bir den väl läst så såmningom.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: För långa serier...

Är jag den ende som inte börjar läsa en serie förrän alla delar finns utgivna och jag har dem?

Troligen inte... Låt mig bara förstå vad du säger. Köper du_alla_böcker i en serie innan du börjar att läsa den? Så skulle man nästan börja göra... Har ju nästan gjort så när jag köpt de två första böckerna i A Song of Ice and Fire... Kanske ska skaffa de resterande två. Vänta på att serien är avslutad orkar jag inte göra...

/Balderk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: För långa serier...

Låt mig bara förstå vad du säger. Köper du_alla_böcker i en serie innan du börjar att läsa den?
Jajamensan. Men då köper jag normalt sett bara serier av författare jag litar på. Dessutom köper jag inte mastodontserier, de längsta jag brytt mig om är Donaldsons Covenant-serie och Gap-serie. Annars är det oftast bara två eller tre böcker ändå.

Gap gjorde jag misstaget att börja läsa innan jag hade alla och fick vänta flera månader på sista delen. Fruktansvärt irriterande.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: För långa serier...

"Gap gjorde jag misstaget att börja läsa innan jag hade alla och fick vänta flera månader på sista delen. Fruktansvärt irriterande. "

Vad är det för meserier? Vissa av oss har ju fått vänta flera år för att komma över fortsättningar. Särskilt om man inbillar sig att man ska kunna låna dem på bibliotek istället för att köpa dem.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: För långa serier...

"Jag har i nte läst WoT, men jag kan säga att det är lite avskräckande att den är så lång, för jag vill hålla mig på ett format på ungefär tr till åtta böcker eller så om jag inte blir riktigt inbiten."

Ett av problemen med dagens fantasy är att olika författare verkar närmast tävla om att skriva det längsta och mest omfattande verket. Istället för att nöja sig med en triologi skriver man tio böcker, den ena tjockare än den andra. Och räcker inte det så skriver man gärna lite spinn-off böcker som handlar om andra personer eller andra tidsåldrar i samma värld. Tyvärr är det sällan som en värld eller en historia håller för så många och så omfattande böcker. Ju mer de skriver desto tydligare ser man sprickorna i deras beskrivningar och desto större är risken för upprepningar. Varför kan ingen bara sluta när de ligger på topp?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: För långa serier...

Jo... Men bibliotek ska man ju hålla sig långt bort ifrån, det vet ju alla! :gremgrin:

men jag kan tänka mig att de som har läst ut alla nuvarande böcker i A Song of Ice and Fire kommer att få vänta rätt så många år på sista boken. Och jag tycker synd om de som började läsa Jordan när han släppte första boken! :gremsmile:

/Balderk, har hittills bara fått vänte ett år på Goodkinds åttonde bok (och ett till nu på den nionde men det är inte mycket av en väntan)...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: För långa serier...

Det där är ju nästan en diskussion som kräver en hel egen tråd... Men jag håller med. Ja, jag gillar fortfarande Jordan men jag tycker ändå att det vore skönt med ett slut snart (helst borde det redan ha varit). När böcker (serier speciellt) har ett slut så finns det på något sätt ett mål man når fram till allt eftersom man läser. En upplösning där man får svaren på alla frågor man kanske ställer sig. När serien bara fortsätter utan ett synbart slut så är målet hela tiden bara nästa bok, vilket inte alls är samma sak. När författare efter författare börjar på sådana mastodontserier så börjar man misstänka att något har gått fel. Tror de inte att läsarna vill ha ett slut? Nej, snarare är det väl en fråga om pengar. Många böcker betyder mycket pengar. Särskillt när mastodontserierna har fått det
genombrott de faktiskt har fått. Jordan säljer ju hur bra som helst till exempel. Varför? Jo, när man börjat läsa serien vill man ju just ha ett slut och då fortsätter man att köpa böcker tills man får det (hur ovisst det än är när). Ett väldigt smart försäljningsknep. Frågan är hur länge det håller innan folk börjar kräva slut på serierna.

/Balderk
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: För långa serier...

Kanske ska skaffa de resterande två. Vänta på att serien är avslutad orkar jag inte göra...

rent tekniskt sett så är det en bok... :gremwink: den är bara uppdelade i två böcker :gremwink:

//Netfeed...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: För långa serier...

det som är bra med sword of truth är att den handlar om så få karaktärer...(hoppas ingen annan tagigt upp detta), vilket inte WoT gör och vilket gör att den blir mindre jobbig att läsa... perosnligen tycker jag att SoT har en bättre story än WoT med... men men

//Netfeed, may da powa be wit ya...
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: För långa serier...

personligen tycker jag att WoT skulle mått bättre i flera olika serier... tex. en serie handlar bara om rand, en om dittan och en om dattan vilket skulle gjort den lättare att läsa och sedan bands ihop mha av en slutgiltig serie, dessa mindre serier skulle man kunna lagt på max 4 böcker...

//netfeed, som tycker att alla skall läsa Jonathan Carolls the Land of laughs
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag vill ha något som jag kan flyta in i... jag hatar böcker som jag läser orden i huvudet. man skall se boken spelas fram framför sina ögon, då är det en bra bok

man skall se det hela som en film fast i sitt eget huvud...

et får även gärna vara politik... mmm i löv fantasy politks(and i spel verrrry wäl)

//Netfeed, hoppas att folk förstår
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: För långa serier...

"det som är bra med sword of truth är att den handlar om så få karaktärer...(hoppas ingen annan tagigt upp detta), vilket inte WoT gör och vilket gör att den blir mindre jobbig att läsa... "

Det håller jag med om. Böckerna var mycket lättare att läsa i början när huvudpersonerna var någorlunda samlade och inte lika många. Numera är de ju spridda över hela världen plus att en massa andra intriger och personer har tillkommit. Många karaktärer liknar dessutom varandra eller har väldigt dåliga personbeskrivningar vilket inte precis gör det lättare att skilja dem åt.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: För långa serier...

precis
jag tycker att han borde tänkt över så många karaktärer från början osv. så att fick en bättre pressentation på allt... hmm minnes anteckning tänk ut alla karaktärer i förväg...

//Netfeed....
 
Top