Nekromanti Vad är viktigt för er när ni läser?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag ämnesraden antyder väl en hel del om vad jag tänker fråga om. Jag hoppas det här kan bli en spännande och trevlig diskussion.

Ja, vad bryr ni er om främst när ni läser böcker? Är språket viktigt? Handlingen? Stämningen? Vad? Om en roman har en intressant handling men rätt dåligt språk, kan ni gilla den romanen då? Eller avfärdar ni den för att språket är för dåligt? Kan stämningen rädda en bok? Om handlingen inte är den bästa, kanske ooriginell, långsam, vad som helst, kan språket och stämningen ändå göra boken riktigt läsvärd? En författare med ett bra språk måste kanske inte tänka så mycket på handlingen. Vill ni att era böcker ska ha ett budskap? Ska den spegla något, till exempel samhället vi lever i (som många SF-romaner verkar göra)? Vad är det viktigaste för just dig?
Självklart har jag säkert glömt något ni uppskattar väldigt mycket... Ni behöver heller inte enbart säga vad som ni främst bryr er om, även om det är viktigt.

Själv så bryr jag mig knappt om språket alls, handlingen och stämningen är desto viktigare. En bra stämning kan rädda en halvdan handling. Stämningen är faktiskt något som kan göra att jag njuter väldigt mycket av en bok. Medan jag knappt tänker på författarens språk och således kan det inte bidra mycket till min läsning men någon dag kanske jag läser en bok med ett underbart språk som får mig att ändra min syn på det hela. Någon som känner till en sådan roman?

/Balderk, hoppas på diskussion
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
En bra stämning kan rädda en halvdan handling

I regel gör den det. Ta till exempel Nausica-mangan. Handlingen har man ju sett förut, men stämningen är alltid på topp och man vill bara veta mer och mer om världen hela tiden. Det är faktiskt första mangan jag funderat lite på att göra fanart/fanfiction till just på grund av att världen känns så utvecklad men att det ändå finns det saker kvar att göra i den.

Men, i princip är jag en totalitär läsare och förväntar mig mycket valuta för mina peningar så det skall till att det klickar rejält om jag skall ge någon bok eller serie toppbetyg. En röten handling kan hjälpas upp av stämningen i mitt tycke, men den blir inte bättre än medelvärdet av alla faktorer som hör en bra bok/serie till.

/Alexander Gyhlesten
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Stämmning, karaktärer...

För min del så tycker jag åxå att stämmningen är no.1 ! sen så är det ju bra om det finns ett X antal bra karaktärer som livar upp det hela. Sen så är det ju åxå bra om det finns bra miljöbeskrivningar.
Sprket kanske inte är jättevicktigt, men är det för illa så tror jag att det nog förstår hela boken.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Bra personporträtt är A och O

Det absolut viktigaste för mig är bra och trovärdiga karaktärer som utvecklas av de händelser de upplever. Även om handligen är väldig välkänd och stereotyp så kan bra karaktärer ändå vända detta till något positivt. Coola föredetta fåraherdar som blir världshärskare på ett år och inte blir rädda trots att de möter all världens fasor är jag inte intresserad av. Sedan föredrar jag också lite mer jordnära och genomtänkt handling och upplägg. Tyvärr är varken bra personporträtt eller jordnära handling särskilt vanligt förekommande när det gäller fantasy, där väldigt mycket följer samma inrutade mönster.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
vad bryr ni er om främst när ni läser böcker?

Att få en upplevelse. En upplevelse kan jag få från alla de områden du nämner, böcker som jag kategoriserar som bra ger mig upplevelser från mer än en front, alternativt är väldigt bra på ett specifikt område.

Jag kan med andra ord njuta av en bok på grund av olika skäl, de ger njutning på olika vis.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Hmmm. Svår fråga. Jag tror att jag rangordnar enligt följande;
<ul style="list-style-type: disc">[*] Handling
Stämning
Språk [/list]

Det ena kan dock uppväga det andra, men aldrig ersätta. Riktigt dåligt språk kan aldrig uppvägas av t.ex. en fiffigt uttänkt handling. Ett väldigt bra språk kan ju däremot skapa en trevlig stämning.

Viktigt för mig, liksom för många andra är att karaktärerna är trovärdiga. Det bästa jag vet, och andledningen till att jag läser fantasy, är att man får följa en karaktär under lång tid och se denne utvecklas. Ett exempel på en serie som jag fullkomligt avgudar är "the deeds of Paksennarrion". Enligt mig en serie som fokuserar väldigt mycket på karaktärsutveckling men mindre på handlingen. Jag levde mig in väldigt mycket i den trilogin och har läst om den flera gånger.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Det ska kännas!

Jag vill ha en bok som ger mig något att tänka på och reagera på. Den ska kännas. Den ska nästan nafsa mig i fingrarna.

Harlan Ellison är bra på detta, hans kolsvarta ångestmissiler träffar som en knytnäve i magen.

Vill jag bli filosofisk och behöva tänka tar jag till Pirsig. Där har vi en man som kan belysa ett problem som en svetslåga.

Vill jag ha en medryckande handling och en känsla av vad som i datorspelssammanhang brukar kallas 'immersiveness' då läser jag till exempel Storm Constantine. Ett vackert, Poe-liknande språk, med berättelser som är storslagna och nydanande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Främst bryr jag mig om storyn. Men om språket kommer i vägen, eller det inte finns en protagonist att hålla på eller identifiera sig med då är det kört. Fast jag brukar tarva mig genom en bok om språket inte är avtändande, eller boken är fenomenalt tråkig.

Det har hänt tre ggr. Stormbringer, första häxboken till Discworld och Fritz Leibers första Lankhmarbok. (Alla i svenska översättningar ska tilläggas.)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag har ingen aning...

...om vad som får mig att gilla det jag gör. Jag tänker inte så mycket på det; jag kör på, bara. Ibland märker jag att "Whoop! Den här formuleringen var hur snygg som helst!", eller motsvarande för de andra punkterna, men vanligen...tja. Man har sina favoritkaraktärer och ögonblick, men jag kan inte isolera vad som får mig att läsa. (Lite är det väl så att "varför läser du" låter lite som "varför går du runt med öppna ögon" för mig...)

Någon som känner till en sådan roman?
Jag tänker drista mig att föreslå att du skaffar något, oöversatt, av Dunsany. En bra samling med hans mer fantasyartade grejor är Time and the Gods, nummer två i Fantasy Masterworks-serien.


/Feliath - älskar Dunsany
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Det ska kännas!

Harlan Ellison är bra på detta, hans kolsvarta ångestmissiler träffar som en knytnäve i magen.

Aha... Vad är det han skriver? Kan du ge några exempel, lät ju faktiskt intressant.

Jag vill ha en bok som ger mig något att tänka på och reagera på. Den ska kännas. Den ska nästan nafsa mig i fingrarna.

Låter som en bra mall för hur en bok ska vara... Har du läst många sådana böcker?

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bra personporträtt är A och O

Det absolut viktigaste för mig är bra och trovärdiga karaktärer som utvecklas av de händelser de upplever.

Jo, att jag glömde en sådan sak! Klart att det är viktigt, kanske inte det viktigaste för mig men lätt en bidragande faktor till att handlingen funkar och en god stämning. Men jag har rätt lätt att tycka om karaktärer i böcker faktiskt...

Coola föredetta fåraherdar som blir världshärskare på ett år och inte blir rädda trots att de möter all världens fasor är jag inte intresserad av.

Är inte det ungefär vad som händer med Rand? Och jag har ett minne av att du verkligen gillade WoT det är därför jag blir överraskad... Vad har hänt?

Tyvärr är varken bra personporträtt eller jordnära handling särskilt vanligt förekommande när det gäller fantasy, där väldigt mycket följer samma inrutade mönster.

Jo, det är förståss lite synd. Lite mer banbrytande fantasy skulle väl uppskattas. Men jag har för mig att A Song of Ice and Fire ska innehålla rätt bra personporträtt, men det är bara vad jag har fått för mig, har ju trots allt inte läst serien än. Netfeed kan säkert upplysa om det där... :gremsmile:

/Balderk, lite fundersam över det där med WoT
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Bra svar!

<blockquote><font class="small">Citat Azagthoth:</font><hr />
Att få en upplevelse. En upplevelse kan jag få från alla de områden du nämner, böcker som jag kategoriserar som bra ger mig upplevelser från mer än en front, alternativt är väldigt bra på ett specifikt område.
[/quote]
Jag har aldrig sett det på det sättet förut... Men jag tror att det kan gälla mig också. Det jag knappt kunde förklara på mer en dubbelt så lång text förklarar du bättre än mig på så här lite...
Och kanske ännu bättre på det här: Jag kan med andra ord njuta av en bok på grund av olika skäl, de ger njutning på olika vis.

/Balderk
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
<blockquote><font class="small">Citat Kitzune:</font><hr />
Men, i princip är jag en totalitär läsare och förväntar mig mycket valuta för mina peningar så det skall till att det klickar rejält om jag skall ge någon bok eller serie toppbetyg. En röten handling kan hjälpas upp av stämningen i mitt tycke, men den blir inte bättre än medelvärdet av alla faktorer som hör en bra bok/serie till.[/quote]

Okej. Det måste vara jobbigt att kräva så mycket av en bok. Jag vill inte vara nedvärderande eller så och jag hoppas inte du tog illa upp, men det är så jag ser det. En fråga som kanske är viktig att ställa är om du absolut vill att en bok ska få toppbetyg när du läser eller om det räcker med kanske ett medelhögt betyg (typ en 3a på en femskalig skala)? Om den får en trea till exempel, känns det då bortkasstat att ha läst hela boken?

/Balderk, som kan ge en bok högsta betyg utan att alla faktorer stämmer...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Det ska kännas!

Aha... Vad är det han skriver? Kan du ge några exempel, lät ju faktiskt intressant.
Huvudsakligen gör han noveller. Det är SF, men inte klassisk SF med rymdskepp och sån (bortsett från några få undantag) utan snarare mer vardagsnära berättelser med SF-inslag. Han har även varit med som 'conceptual consultant' i B5. En av hans berättelser har filmats som 'En pojke och hans hund', dock med halvdant resultat och efterlevnad av berättelsen.

En bra början är hans novellsamlig 'Lonelyache' som gavs ut på svenska som 'Ensamvärk'. Den gavs ut av Bra Böcker, så den borde vara en baggis att få tag på begagnad.

Om jag skulle rekommendera två ooumbärliga författare att läsa så skulle det bli de mycket olika Harlan Ellison och Pirsig.

Allt annat är fluff. :gremwink:

Låter som en bra mall för hur en bok ska vara... Har du läst många sådana böcker?
Inte tillräckligt.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bra personporträtt är A och O

"Är inte det ungefär vad som händer med Rand? Och jag har ett minne av att du verkligen gillade WoT det är därför jag blir överraskad... Vad har hänt? "

Rands färd ifrån simpel bondknoll till världshärskare är på intet sätt unik när det gäller fantasylitteratur. Åtskilliga hjältar har börjat som svinvaktare (Taran), kökspojkar (Simon "Månkalv", urusel översättning för övrigt), smeder, fåraherdar och annat jordnära.
Du ska veta att när det gäller litteratur och livet i allmänhet lider jag av korttidsnostalgi. En kort tid efter att jag har upplevt något som är helt okej så blir jag helt lyrisk och inbillar mig att det snudd på var det bästa som har hänt mig. När jag lugnat ner mig så brukar jag få en något mer realistisk syn på saker och ting.
Jag har med spänning följt Jordans böcker men när jag köpte och började läsa hans senaste så blev jag bara trött. Jag blev tvungen att vada igenom mängder av "fina" ord som hade begravt handlingen och möttes av samma tunna och snarlika personskildringar. Jordan har varken blivit sämre eller bättre utan jag har helt enkelt börjat tröttna på honom.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Det ska kännas!

uvudsakligen gör han noveller. Det är SF, men inte klassisk SF med rymdskepp och sån (bortsett från några få undantag) utan snarare mer vardagsnära berättelser med SF-inslag.

Okej. Jag har läst väldigt lite SF (Det jag läst räknas inte) så jag borde kanske ta mig en titt. Har dock Ender's Game i bokhyllan så den får det väl bli först... Inom SF alltså...

Inte tillräckligt.

Brukar tyvärr vara så...
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Bra personporträtt är A och O

<blockquote><font class="small">Citat Walium:</font><hr />
Rands färd ifrån simpel bondknoll till världshärskare är på intet sätt unik när det gäller fantasylitteratur. Åtskilliga hjältar har börjat som svinvaktare (Taran), kökspojkar (Simon "Månkalv", urusel översättning för övrigt), smeder, fåraherdar och annat jordnära. [/quote]

Jo, det är väldigt vanligt... Det visste jag redan. Du nämnde dock just Rands forna yrke...



<blockquote><font class="small">Citat Walium:</font><hr />
Du ska veta att när det gäller litteratur och livet i allmänhet lider jag av korttidsnostalgi. En kort tid efter att jag har upplevt något som är helt okej så blir jag helt lyrisk och inbillar mig att det snudd på var det bästa som har hänt mig. När jag lugnat ner mig så brukar jag få en något mer realistisk syn på saker och ting. [/quote]

Jag tror att det är nog ett vanligt fenomen. Jag lider av det också och säkerligen många andra än du och jag.

Jag har med spänning följt Jordans böcker men när jag köpte och började läsa hans senaste så blev jag bara trött. Jag blev tvungen att vada igenom mängder av "fina" ord som hade begravt handlingen och möttes av samma tunna och snarlika personskildringar. Jordan har varken blivit sämre eller bättre utan jag har helt enkelt börjat tröttna på honom.

Detsamma har hänt mig med Sword of Truth. Jag älskade verkligen serien för två år sedan och väntade nästan ihjäl mig på att den åttonde boken skulle komma (Pillars of Creation) men nu har jag tappat lusten totalt och väntar inte alls till i sommar då nionde boken ska komma. Jag kommer väl att köpa den men jag förväntar mig inget av den. Jag hoppas på att bli posstivt överraskad. Det kan fortfarande hände, jag gillade ju pillars ofcreation, först efteråt jag börjat känna såhär.

/Balderk, fortfarande djupt in i WoT-träsket
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Det ska kännas!

Okej. Jag har läst väldigt lite SF (Det jag läst räknas inte) så jag borde kanske ta mig en titt. Har dock Ender's Game i bokhyllan så den får det väl bli först... Inom SF alltså...
Om du har antipatier mot SF så låt inte det avskräcka dig från Ellison. Han är mer Roald Dahl (fast mycket mörkare) än Asimov.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Stämningen är mycket viktigt för min del... liksom handlingen.
Men egentligen så tror jag att det som har allra största batydelsen är vad det hela rör sig kring. Vilket kanske till viss del faller in under handling skulle jag tro.
Jag har mycket stort intresse för vampyrböcker, men de behöver inte nödvändigtvis handla om vampyrer i sig, de kan bara vara relaterade till dem eller något liknande.
Stämningen blir i de fallen viktigare, lite ockult eller vad man skall säga.

Språket tycker jag är ganska viktigt i en bok om jag inte redan på förhand har stora förväntningar på handling eller stämning. Handlingen tycker jag aldrig blir lidande utav spårket, stämningen däremot känner jag kan förstöras av ett taffligt språk som inte passar till den stämning som man sökt förmedla. Det är då jag kan börja störa mig.
Självklart är även felöversättningar man klart och tydligt upptäcker även mycket störande, men inte till samma grad att jag kan sluta läsa en bok för det.

De böcker jag fastnat mest för hittils har väl varit vampyrkrönikan av Anne Rice, vilka jag tycker är helt underbara både i stämning språk och handling. I det fallet är det dock mest stämningen som gör det skulle jag tro, inte helt opåverkad av handlingen såklart, men det står i centrum. Sen så tycker jag ju om språket där med (kan tillägga att jag numera läser dem på engelska, eftersom de översatta tydligen bara fanns inte täckte hela krönikan).

Tolkien är ju även mycket trevligt, även om jag inte är en riktigt fantast som läser dem om och om igen. Tycker att den är lite seg i handlingen faktiskt. Där är det nog mer handlingen ändå som jag ser mest till, och sedan stämningen och inte alls till språket.

Så till sist har jag Prachett... vilken jag inte vågat mig på att läsa på engelska ännu eftersom jag tror att det kan vara svårt att förstå alla ordvistar och liknande. Tycker dock att språket i översättningarna är riktigt bra. Där är det lite viktigare eftersom det hanlar om humor. Men hanling är ju ganska viktig i det fallet med. Stämning behöver ju inte förmedlas på samma vis, eftersom den är tydlig med humorn som finns. Jag tar den som givcen och tänker inte på någon känsla som förmedlas.

Så jag varierar mig hyfsat till vad som jag tycker är viktigt i en bok, men det blir oftast kombinationen av handling och stämning som är viktigast.

Nån som har några förslag till böcker som har lite liknande stämning som den i vampyrkrönikan?
Skulle gärna få tag på mer sådant...
Har redan bestämt mig för att skaffa "new tales of the vampires", men kanske det finns av någon annan författare?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Det är ju helt klart fördelen med bokserier... Men jag vet inte om det gäller för fantasy i stort. Man kan följa karaktärer genom bokserier i många fantasyberättelser, men det är väl inte alla gånger som man ges den möjligheten.
Eller har jag fel?
Jag kan inte faktiskt på rak arm komma på en fristående fantasybok nu när jag tänker efter...
 
Top