Nekromanti Vad är väl en bal på slottet?

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Så, då ska man på studentbal. Sitter i fracken nu och väntar på att pappa ska komma hem med mina ny inköpta sockar (sånt man alltid glömmer!). Jag har aldrig varit så här uppklädd förut och jag får säga att det känns lite ovant.

Men det ska bli kul ikväll, särskilt som jag har toastmastern till bordet. Nu ska jag bara se till att inte skämma ut mig totalt på dansgolvet.

/Marcus än så länge bara uppklädd och fin
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Lycka till! Bal är kul även om jag som manskörssångare betraktar fracken som ett arbetsplagg snarare än ett festplagg.

Några trivseltips:
- Bli inte för full. Fulla människor stör.
- Sitt ned till maten. Ta toabesöket mellan rätterna. Spring stör.
- Spontana uppträden är sällan kul.
- Umgås med dina bordsgrannar, det är därför ni sitter där.

Hoppas att ni har ett bra band till dansen. Ett schysst jazzkapell fixar det mesta.

Dewil
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Bra tips från Dewil. Ett par till:
Ha näsduk i fickan, just in case (inte bara för näsan; frack är en rätt varm utstyrsel och det är inte kul med droppar i nunan när man sitter till bords).
Har du slips? Håll det i minnet under middagen isf - man vill inte plötsligt upptäcka att man sitter och doppar den i maten.

Lycka till!

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Sscchh...

Eh, slips till frack?

Typ hälften av gångerna när folk säger "frack" så menar de egentligen smoking, eventuellt bara kostym. Men jag ville inte pincha KO i frågan, utifall att.

God damn, you've blown my cover! (-:

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, balen är riktigt najs måste jag säga.
Dock så var nog själva utspringandet i & med studenten snäppet häftigare.. =)
Dock får du ha så trevligt på balen !!

/ Johan K, som tog studenten för 11 år sedan... :gremsuck:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Re: Sscchh...

Va? Slips till smoking? Den var lika ny som slips till frack för mig =)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Lite sent kanske, men sträck på dig och njut över denna högtidsstund.

Har du någon bild? Det är alltid stiligt.

Nedan är jag (i mitten, duh) med mina kollegor på den officiella Nobel-efterfesten.

 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Vi fick aldrig ihop någon studentbal så min enda bal är och förblir ett baltillfälle här på universitetet. Då satt visserligen min kavaljer i datasektionens styre så det var väldigt välorganiserat med fördrink och planerat umgänge och så.

Dock har jag faktiskt spelat på två baler till, studentorkestern skärpte till sig och fick gott rykte som dansband och då vi både är flexiblare och billigare än de andra i stan så har vi fått en del statusspelningar.

Men det är pilligt att gå på bal, som flicka så måste man ju först få fram en snofsig ny klänning till varje tillfälle (tur att man är duktig att sy), hitta matchande väska och skor (snyft.. mina älskade platåer gick sönder en nyår för några år sedan, jag som blev en hel decimeter längre med dem) och sen det absolut svåraste av alltihopa - sätta upp håret tjusigt (och lyckas pilla ur allt jox innan man däckar).

Hoppas du fick en trevlig kväll i alla fall.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Nu var man hemkommen. Tyvärr missade jag dina råd, eftersom jag åkte till klassamlingen/förfesten nästan direkt efter trådstarten.

Vi hade ett riktigt duktigt dansband som spelade. En av killarna i klassens pappa var med i det, och de hade kunde verkligen spela till dans. Värre var det med sångaren under minglet utanför som sjöng någon Frank Sinatra-variant av "Det gör ont". Det gjorde ont att höra.

På det hela taget så hade vi en skön lagom uppspelt stämning. Det enda tråkiga var att det var för mycket spring under middagen. Vid vissa tillfällen så saknades nästan ½ av folket.

Mina bordsgrannar bestod till stor del av lärare och rektorer, eftersom jag hade toastmastern till bords. Konversationen var dock intressant och jag lärde känna lite folk lite bättre.

Det tråkigast på balen var dock att tjejen till vänster om mig försvann efter varmrätten. Tråkigt för hennes kavaljer att bli dumpad så.

/Marcus ska måla plakat idag.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Tyvärr så gick vår digital kamera sönder under minglet, men vi hade med den gamla vanliga kameran med. Det gör ju dock att bilderna dröjer.

/Marcus har stundenten imorgon.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Ja, jag avundas inte tjejerna jobbet att få ihop klänningar,hår och skor. Men sedan så blev ju resultatet där efter, dvs. att de allra flesta såg helt underbara ut. Sen så kan man ju tänka sig hur ont de tjejer hade i fötterna som dansade mycket.

/Marcus
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Går att hitta bra skor som är både snygga och bekväma. Men jo, lite trött fram emot natten händer det att man är.
 
Top