Arvid A. C. said:Det som jag tycker är spännande är att det som återkommer starkast i den här tråden är deltagarnas roller, inte agenda eller regler, utan vem man är när man sätter sig ner och spelar rollspel.
Det är som ett heligt kontrakt i rollspelstradtion.
Enligt kontraktet så är spelledaren den objektiva världen. Hen förväntas förbereda, förmedla och stå för motståndet och domarrollen i spelet.
Spelarna är på mottagare och respons på världen. De förväntas uppleva det som spelledaren förmedlar, utforska det, och hålla sig endast till sina rollpersoners handlingar i sin input i berättelsen.
Det här tycker jag är spännande!
Jag tror att det här är varför vi sätter en stor och klumpig gräns mellan "trad" och ALLT ANNAT. Vi gillar inte att byta roller, vem man är i ett givet sammanhang. Det är en stor grej.
Kanske vad vi borde säga är "Jag gillar att spela med traditionell SL-roll" istället för "Jag gillar tradspel"?
Jag tror att du i princip har slagit huvudet på spiken även om jag för min del skulle vilja lägga till att man oftare använder regler med tydligt beskrivna resultat. Även om man lägger på på beskrivningar ovanpå resultatet så är lyckat/misslyckat, 2T8 skada och liknande så är man överens om att man (åtminstone i någon grad) lämnar över beslut till systemet och att det är den opartiska del som sätter ramar för spelledare och spelare lika. Om ett regelresultat lämnar saker öppna för tolkning (dålig formulering, men ni fattar nog vad jag menar) eller ger över kontroll av berättelsen så är det i mitt tycke inte trad.