God45 said:Med att "följa äventyret" menar jag att man som spelare låter sin RP utföra handlingar och göra val endast med syftet att "komma vidare". Det kan t.o.m vara att sådant spel förväntas av övriga deltagare, vilket kan försvåra en del karaktärskoncept och komma i vägen för inlevelsen eller rent utav resultera i frustration.
Ok, då är det inte rälsning du menar utan bara jag som läste det så
Men jag skulle hävda att detta inte är en inneboende del av tradspel. Man måste inte köra på det sättet och man gör det ofta inte. Då tycker jag inte man kan hävda att det är en aspekt av tradspel lika lite som man kan hävda att alla spelar för att förlora i indie-spel. Det är helt enkelt inte sant.
Jag upplever att det är en oskriven regel att om SL förberett ett äventyr så är det inte ok att försöka undvika detta, även om din halvalv enligt bakgrundshistorian inte vill annat.
Eksem said:Däremot gör det begreppet "trad" ganska oanvändbart och osant, som begrepp betraktat.
God45 said:Det är skillnad på att vägra gå till cirkusen om äventyret heter "Cirkusen där handlingen händer" och att följa äventyret. Följa äventyret är att gå exakt dit man ska och inte försöka göra kreativa grejer.[...]Killen som undviker cirkusen är bara a dick som amerikanerna hade sagt.
Så regeln är don't be a dick, men det är den i alla spel.
God45 said:Följa äventyret är att gå exakt dit man ska och inte försöka göra kreativa grejer.
Eksem said:Om andra inte går med på att de aspekterna är aspekter av trad verkar det inte som ett särskilt meningsfullt begrepp, bara.
Måns said:Trad är bra/dåligt på samma sätt som blockbuster-filmer är det. De flesta är stöpta i samma form, men är påkostade och snygga och ibland dyker det upp en och annan film som helt enkelt är riktigt jävla bra.
Måns said:Jag har inte någon erfarenhet alls av DnD så för mig är trad synonymt med den svenska BRP-traditionen, och dess efterföljare. Och hur dessa spel tenderar att fokusera på spelmiljöer och äventyr. Det är svensk trad för mig.
Jag menar inte att dessa spel är dåliga, eller att utvecklingen står still. Tvärtom faktiskt. Däremot hävdar jag att det finns en del inneboende problem i vissa av dessa spel (precis som det finns i en massa andra spel av andra skolor).
Ett problem med att klassa rollspel är ju att de ju är produkter som kan användas så väldigt olika. DnD kan ju användas till speligt dungeonkräl likväl som interaktiva romaner a la Dragon Lance.Eksem said:Som Faraonen påpekade så är ju inte olika DnD-versioner heller riktigt del av samma tradition heller...
God45 said:Hej, jag sade inte att du var en dick jag sade att folk som helt undivker äventyret med vilje trots att de vet att det är vad som är förberett är det. Vrid inte mina ord för att se ut dom ett offer nu.
Eksem said:Det är det kanske vagaste begreppet av alla, värre än "indie" var nästan. Jag skulle nästan gå så långt som att påstå att allt som inte är OSR eller story games kan få plats i "trad". Det finns spel som jag inte räknar med i någon av de tre traditionerna (Nobilis, Gumshoe och Burning Wheel t.ex.), men kan mycket väl tänka mig att andra lätt kan klassa flera av dem som trad.
Så "trad" är nästan "resten", eller kanske "majoriteten", eller i nån mån typ "rollspel".
Måns said:Jag har inte någon erfarenhet alls av DnD så för mig är trad synonymt med den svenska BRP-traditionen, och dess efterföljare. Och hur dessa spel tenderar att fokusera på spelmiljöer och äventyr. Det är svensk trad för mig.
Jag menar inte att dessa spel är dåliga, eller att utvecklingen står still. Tvärtom faktiskt. Däremot hävdar jag att det finns en del inneboende problem i vissa av dessa spel (precis som det finns i en massa andra spel av andra skolor).