Nekromanti vad är tjusningen med det här spelet egentligen ?

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
varför spelar fok det här spelet ? personligen har jag bara tyckt att det är boffer samt dåliga kampanjvärldar där de bara slängt in grejor typ, litet chronopia på det. vad är egentligen fördelarna och de roliga sakerna med det här spelet ?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
varför spelar fok det här spelet ?

För att det är fantastiskt kul?

Jag vet inte vad du menar med "boffer" och om du tycker att kampanjvärlden Forgotten Realms är dålig, kan jag ju bara säga att vi inte har samma smak. :gremwink:

Det roliga med D&D är ju helt enkelt att få vara en hjälte. Även om man nästan börjar som grisodlare växer man ju snabbt och kan snart rädda världen på löpande band. Och det är kul att vara hjälte!

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag vet inte vad du menar med "boffer" och om du tycker att kampanjvärlden Forgotten Realms är dålig, kan jag ju bara säga att vi inte har samma smak.
Nja, han har nog en viss poäng där. Den är ett ganska löst hopplock av ideer. Det behöver inte vara fel om det är sånt man vill ha, men den ger inte riktigt en genomtänkt känsla.

Det roliga med D&D är ju helt enkelt att få vara en hjälte. Även om man nästan börjar som grisodlare växer man ju snabbt och kan snart rädda världen på löpande band. Och det är kul att vara hjälte!
Jag skulle säga att D&D är ett av de sämsta spelen att spela hjälte i. Varför? Jo, vad är en hjälte egentligen? En som är starkare än alla andra och knackar orcher på löpande band eller en modig person utan superkrafter som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra? Jag tycker det andra alternativet, medan D&D hanterar det första.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Den är ett ganska löst hopplock av ideer. Det behöver inte vara fel om det är sånt man vill ha, men den ger inte riktigt en genomtänkt känsla.

Den ger mig känslan av en väldigt genomarbetad Fantasy-värld. Men, som sagt, smaken är ju olika.


Jo, vad är en hjälte egentligen? En som är starkare än alla andra och knackar orcher på löpande band eller en modig person utan superkrafter som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra?

Jag förstår vad du menar... och du förstår säkert vad jag menar också. D&D handlar då definitivt inte om superhjältar som knackar orcher, däremot kan det handla om modiga personer som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra. Om du bara har spelat D&D-äventyr där 20:e gradens rollfigurer springer runt och slaktar orcher på löpande band, kan jag bara beklaga. Det är verkligen inte vad D&D handlar för mig.

/Mikael
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Smaken är som...

Precis. Smaken är olika. Jag gillar DnD för att det är snabbt och enkelt.

Att kampanjvärldarna skulle vara lösa hopplock kan jag inte uttala mig om för jag och min grupp spelar i min egna lilla värld och har man inga större krav på detaljerade beskrivningar som härskat i landet de senaste 8000 åren eller så, så duger det rätt bra.

Men sen gillar jag ju chronopia också så det kan ju vara mig det är fel på... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Den ger mig känslan av en väldigt genomarbetad Fantasy-värld. Men, som sagt, smaken är ju olika.
Det som brister för mig är att man inte tänkt genom fullt ut vilka effekter saker som magi, drakar, monster och liknande skulle få på en värld. Det är lite för många glipor där verkligheten lyser genom med sitt avslöjande ljus.

Jag förstår vad du menar... och du förstår säkert vad jag menar också. D&D handlar då definitivt inte om superhjältar som knackar orcher, däremot kan det handla om modiga personer som med stor egen risk följer sitt samvete för att hjälpa andra. Om du bara har spelat D&D-äventyr där 20:e gradens rollfigurer springer runt och slaktar orcher på löpande band, kan jag bara beklaga. Det är verkligen inte vad D&D handlar för mig.
Visst, jag överdrev lite för att göra en poäng. Du kan väl ändå erkänna att jag inte var totalt ute och cyklade?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det som brister för mig är att man inte tänkt genom fullt ut vilka effekter saker som magi, drakar, monster och liknande skulle få på en värld. Det är lite för många glipor där verkligheten lyser genom med sitt avslöjande ljus.

Är det inte verkligheten vi undviker när vi rollspelar? :gremwink: *har inget vettigt att svara egentligen*

Visst, jag överdrev lite för att göra en poäng. Du kan väl ändå erkänna att jag inte var totalt ute och cyklade?

Nej, du var definitivt inte ute och cyklade eftersom det hela är en tolkningsfråga. Vardagshjälte kontra superhjälte. Läs mer om tolkningen av hjälte här. Mycket vettigt skrevs i den tråden även om jag inte kan diskutera... :gremsmile:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Har du kommit fel?

Chronopia hör till Drakar och Demoner, som vanligtvis har förkortningen DoD här på forumet. D&D står för Dungeons & Dragons och är ett helt annat rollspel med massor av välskrivna moduler.

/Duddmannen
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Har du kommit fel?

Jag tror han menar att världarna till DnD påminner om Chronopia... *tolkar* :gremwink:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Men vad faan...!

Man kan inte på allvar jämföra Chronopia med D&Ds världar! Det måste vara ett misstag!

:gremgrin:

/Duddmannen
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Är det inte verkligheten vi undviker när vi rollspelar?
Öh, jag tror att du missade innebörden i mitt inlägg.

Det jag menade var inte att det skulle vara verklighetsrealism, det var att det bör ha en intern logisk konsekvens, annars bryts illusionen och man är tillbaka i verkligheten. Man kan komma undan med sådant i en saga men inte i ett rollspel.

Exempel:

De tre bockarna Bruse funkar som en saga. I ett rollspel så frågar man sig bland annat följande:

Varför i h-e har ett troll valt att bo under en bro?
Varför tog det inte alla bockarna?
Man kan anta att det finns en viss trafik eftersom det fanns en bro. Om trollet inte är värre än att en bock (även om det var den stora bocken Bruse) kan spöa det, varför har ingen gjort det tidigare?
Om bockarna spatserar på egen hand, pratar och är smarta nog för att lura ett troll, har de något slags egen civilisation? De skulle knappast vara korkade nog för att vallas omkring tills de blev mat.

Med andra ord, man behöver inte ha verklighet, men någon form av logisk orsak-verkan bör finnas, annars börjar spelarna ifrågasätta (kanske inte högt, men det finns i huvudet på dem) och då funkar inte illusionen längre.

Nej, du var definitivt inte ute och cyklade eftersom det hela är en tolkningsfråga. Vardagshjälte kontra superhjälte. Läs mer om tolkningen av hjälte här. Mycket vettigt skrevs i den tråden även om jag inte kan diskutera...
Jupp, jag skrev också i den tråden. Kanske inte det intressantaste eller mest uppmärksammade inlägget, men jag var med i alla fall. Jag skrev dessutom ungefär vad jag skrev nyss, fast lite vältaligare.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Öh, jag tror att du missade innebörden i mitt inlägg.

Jupp, det gjorde jag nog... :gremsmile:

Jupp, jag skrev också i den tråden. Kanske inte det intressantaste eller mest uppmärksammade inlägget, men jag var med i alla fall. Jag skrev dessutom ungefär vad jag skrev nyss, fast lite vältaligare.

Jag märkte det när jag kollade tråden på nytt. :gremsmile:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Sagor

Med andra ord, man behöver inte ha verklighet, men någon form av logisk orsak-verkan bör finnas, annars börjar spelarna ifrågasätta (kanske inte högt, men det finns i huvudet på dem) och då funkar inte illusionen längre.
Tja, om man inte spelar sagorollspel och alla är med på det, förstås. Eller om man spelar med femåringar :gremgrin:


/Feliath - "A five-year-old child could understand this! Quick, someone fetch me a five-year-old child!"
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
varför spelar fok det här spelet ? personligen har jag bara tyckt att det är boffer samt dåliga kampanjvärldar där de bara slängt in grejor typ, litet chronopia på det. vad är egentligen fördelarna och de roliga sakerna med det här spelet ?
Fint, smaken är delad liksom andra viktiga kroppsdelar.

Kampanjvärldar hit och dit, det är inte det som gör spelet, man kan enkelt (?) hitta på sin egen kampanjvärld om man inte gillar de som finns.

Jag kör inte i FR, inte för att det vore omöjligt men jag tycker det är lite mycket olika miljöer som blandas, men det är bara en smaksak.

Systemet är balanserat mellan olika figurer, man går upp nivåer. Det är ett enkelt sätt att fördela ny kunskap, inte realististk kanske men jag tycker det är balanserat.

Kul arketyper som man lätt kan ta till sig, eller svänga till för att få en icketraditionell karaktär.

Jag sällar mig till gruppen som talar om att spela hjälte även om det beror på vad man menar med hjälte.

Kul och ganska snabbspelat.

Mina kompisar kör och jag gillar köra tillsamans med dem, det är nog det starkaste skälet att jag började med D&D, sen har jag vuxit in i det och känner för det av egen kraft.

Du verkar inte tycka om det, utgår från att det är dåligt och uttalar dig i svepande negativa ordalag.

Bombu
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Om trollet inte är värre än att en bock (även om det var den stora bocken Bruse) kan spöa det, varför har ingen gjort det tidigare?"

Stora bocken Bruse hade högre level än resten av lokalbefolkningen, duh.

"Om bockarna spatserar på egen hand, pratar och är smarta nog för att lura ett troll, har de något slags egen civilisation? De skulle knappast vara korkade nog för att vallas omkring tills de blev mat."

En druid hade lagt awaken. Se. Komplett vattentätt. :gremgrin:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
"Om trollet inte är värre än att en bock (även om det var den stora bocken Bruse) kan spöa det, varför har ingen gjort det tidigare?"

Stora bocken Bruse hade högre level än resten av lokalbefolkningen, duh.

"Om bockarna spatserar på egen hand, pratar och är smarta nog för att lura ett troll, har de något slags egen civilisation? De skulle knappast vara korkade nog för att vallas omkring tills de blev mat."

En druid hade lagt awaken. Se. Komplett vattentätt.
Varför bodde trollet under bron då? Var det låg vattenlevel? :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Jag spelar för att det är kul

Nån ytterligare motivation behöver jag inte.

Varför är det kul? Tja, jag vet inte riktigt, det är kul, helt enkelt.

Vilka kampanjvärldar är det du åsyftar, förresten? Planescape, Forgotten Realms, Kingdoms of Kalamar, Ravenloft, Spelljammer, Greyhawk, Jakandor, Mystara, Birthright, Al-Qadim eller Dark Sun?

M.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Kolla i Monster Manual. Med så många rovdjursmonster är det rent logiskt att vissa måste söka nya ekologiska nischer. Ungefär som rävar bosätter sig i städer bosätter sig troll under broar. Det är ju ett bra ställe att knipa vandrare och bockar.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Men vad faan...!

Tja, Chronopia har onekligen vissa likheter med Planescape, specifikt då staden Sigil.
 
Top