Nekromanti Vad är skräckrollspel?

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Jag måste bara fråga, vilka spel anser ni vara skräckrollspel? Räknar man med de som i grundboken beskrivs som sådana eller går man efter vilka spel som har potential att spelas ur ett skräckperspektiv?

/staffan
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
För min del anser jag de rollspel som specifikt skapats för att vara skräckrollspel, skräckrollspel (öh?). Men till och med Star Trek TNG har skräckpotential. Trust me ;)

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

snygglo

Veteran
Joined
4 Nov 2000
Messages
73
Location
Malmö
Rätt enkelt faktiskt...
...allt är relativt eller vad man gör det till.
Den tråkigt subjektiva definitionen måste dock vara att alla rollspel som anser sig
vara skräckrollspel faktiskt också är det. Jag kan inte se att det måste finnas vissa
element (som går att bocka av på en checklista) som måste ingå för att man ska få
kalla det ett skräckrollspel.

Max Wallinder
www.galactichero.com/kryptan
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag tycker väl att det är de spel som är gjorda för det. Sedan kan man givetvis spela enstaka skräckäventyr eller skräckkampanjer i en hel drös spel som inte är specifikt gjorda för det. Terra Draconis är ett fantasyrollspel men då det finns gott om andar, spöken o. d. kan man köra skräck där och jag hade framgångsrikt ett skräckäventyr som utspelade sig på andeplanet. Detta ser jag dock mer som ett skräckäventyr i ett fantasyrollspel, inte att TD skulle vara ett skräckrollspel.

[color:red]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Fantasyskräck

Annars är det bara att kolla på Gemini. Den mörka stämningen gör det till ett mycket lämpat skräckspel. Ändå är det inte allt förmycket som är annorlunda mot andra fantasy rollspel, man skulle enkelt kunna göra någon liten undergång eller så för att förändra världen och anpassa det för skräckspelande.

- Zire
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Så då kan man säga att termen "skräckrollspel" mer är ett uttryck för ett tema på ett äventyr, vad det än baserar sig på för spel, snarare än ett renodlat rollspel med regler och världsbeskrivning?

/staffan
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
JAG klassar det som skräckrollspel, mest för att det ju faktiskt handlar om vampyrer. De tillhör ju klassiskt sett skräckgenren. Men du har rätt, det är tämligen mycket politik och intriger invävt i det också.

Men varför klassa rollspel egentligen? Är det ett skräckscenario, så är det... Även om rollspelet är "My Little Pony". Det ÄR i och för sig ett skräckrollspel, på ren automatik :)

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

goRby

Veteran
Joined
8 Nov 2000
Messages
29
Location
Tranås
hmmm..?

Nja... Men med n1 kan man skapa mycket bra skräckstämmning.. lite råare stil, med dödsänglar som tar mänsklig form och liknande... Men Star Trek..?

/goRby

- Han kom vandrande ur dimman... Och när han trampade i en dypöl visste alla att goRby var här...
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: hmmm..?

Oooo, du skulle bara veta. Kom till GothCon och spela "Daedalus Encounter" så får du reda på just HUR skräckigt Star Trek kan vara.

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jo

Jo, men inte många andra fantasyrollspelen, de som inte är anpassade för skräckspelande.

- Zire, skriver ett knappt nödvändigt inlägg
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Men äventyr och värld är väl ganska sammanknutna? I ett andra led så är ju faktiskt värld och regler sammanknutet också.

- Zire
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Jo. Var det inte det jag skrev?[nt]

intenått

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>JAG klassar det som skräckrollspel, mest för att det ju faktiskt handlar om vampyrer. De tillhör ju klassiskt sett skräckgenren.</I>

Tjao, men klassiskt sett är det vampyren man ska bli <I>rädd</I> för om det är skräck. Det skulle bli ganska kortvariga klanintriger om alla skrek och sprang sin väg när de fick syn på varann. (-:

--
Åke
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Det händer ju faktiskt :), men jag förstår din syn på det hele. Dock skulle jag vilja påstå att den inre strid en vampis i White Wolfs värld utkämpar är skräckfylld så det förslår. Att aldrig veta om odjuret inom en skall ta över, att förlora kontrollen över sig själv, kan vara nog så otäckt.

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 
Top