Vad är **Skjut dom i huvudet!** ?

Albrekt

Spelledare i Indonesien
Jag har sett referenser till detta spel och titeln är ju guld (men varför inte "huvet" eller "huvve" i stället för "huvudet", om vi ändå använder "dom"?)!

Vem har testat och varför är spelet en sådan succé skulle ni säga? Finns en engelsk version planerad?

Jag har inte spelat men lyssnat på flera poddar som spelat Skjut dem i huvudet. Det som jag har uppfattat som några styrkor är:

- utspelar sig i Sverige
- regel för att man drar till sig zombies om man utför saker som låter mycket
- dra kort för att bestämma smitta om man skadas (vissa kort är "inte smittad" och andra är typ "smittad"), korten är dolda för de andra spelarna och då blir det lite bluffande och rollspelande och misstänksamma medspelare.

Det är väldigt ytligt alltså som jag känner till spelet, men de poddar jag hört spela det har alltid varit roliga att lyssna på. Röda Pesten har spelat det, Äventyrarna, Svartviken också. Hmmmm, kanske några till.

Jag har inga större kunskaper om spelet, men några uppenbara styrkor jämfört med de få andra zombie-spel som finns på svenska är att Skjut dom är väldigt snyggt paketerat samt att det finns äventyrsmaterial utöver själva grundreglerna.
Ja, jag såg en bild på lådan som är designad som ett illa skavt VHS-fodral. Geni bara. 🤩

Nu är jag kanske lite partisk, då jag skrivit ett par grejer till spelet.
Styrkan med Skjut dom i huvudet är att det är väldigt tydligt lokalt förankrat. Man spelar i Göteborg (eller andra svenska orter) så igenkänning är stark. Sen har spelet en lite halvgonzo och punkig ton som funkar rätt bra med zombie-genren. Saker är udda och liksom lite skeva samtidigt som man refererar en hel del till populärkultur. Sist men inte minst så tycker jag att systemet funkar bra för att få fram b-skräck och splatterkänslan på ett bra sätt. Konceptet med kortleken gör att man alltid är lite on edge på ett rekorderligt sätt!

Last edited:
Jag har sett referenser till detta spel och titeln är ju guld (men varför inte "huvet" eller "huvve" i stället för "huvudet", om vi ändå använder "dom"?)!

Vem har testat och varför är spelet en sådan succé skulle ni säga? Finns en engelsk version planerad?
Skulle säga att det är ganska populärt sett till försäljningssiffrorna och ett helt awsome Community. Huvudet, huvve osv ... tja ... ingen aning, med huvudet lät bättre tror jag för Tobias Hadin som skapat spelet.

Engelsk version: Håller med, men Tobias är den som bestämmer det. Ett tag var vi i förhandlingar om att få ut en japansk översättning men det rann ut i sanden.

Note to self:

Stör mig som bara den att vårt goda folköl Likblek Ale, som vi gjorde tillsammans med microbryggeriet Beerium, är slut. Vi MÅSTE fixa ett nytt samarbete ang det där ...

Jag har inte spelat men lyssnat på flera poddar som spelat Skjut dem i huvudet. Det som jag har uppfattat som några styrkor är:

- utspelar sig i Sverige
- regel för att man drar till sig zombies om man utför saker som låter mycket
- dra kort för att bestämma smitta om man skadas (vissa kort är "inte smittad" och andra är typ "smittad"), korten är dolda för de andra spelarna och då blir det lite bluffande och rollspelande och misstänksamma medspelare.

Det är väldigt ytligt alltså som jag känner till spelet, men de poddar jag hört spela det har alltid varit roliga att lyssna på. Röda Pesten har spelat det, Äventyrarna, Svartviken också. Hmmmm, kanske några till.
Ja. Smittkorten har varit väldigt populära då det bygger in en viss paranoia i gruppen. Och humorn är något som uppskattas samt det avskalade regelsystemet. Typ.

Note to self:

Stör mig som bara den att vårt goda folköl Likblek Ale, som vi gjorde tillsammans med microbryggeriet Beerium, är slut. Vi MÅSTE fixa ett nytt samarbete ang det där ...
Jag hoppas det var en "Pale" ale? ;)

Back