Re: Dagens övning:
Nej, då är den bara en beskrivning. En riktig definition är mer lik den som Scott McCloud inleder sin bok "Serier - den osynliga konsten" med. Steg för steg går han igenom vartenda ord i definitionen innan han kommer fram till sin slutsats som är mycket svår att ifrågasätta.
Jo, men skulle du ge "Serier – den osynliga konsten" åt någon som aldrig läst serier och undrar vad det är för något? (det skulle jag kanske göra, i och för sig. Men vi kan väl strunta i det för diskussionens skull) Det är en utmärkt bok, men den är främst till för de redan insatta.
På samma sätt är diskussioner om friform, live och improvisationsteater mycket intressanta, men jag anser inet att de är nödvändiga i en riktigt grundläggande definition.
På samma sätt tycker jag att man skall titta på själva ordet "roleplaying game" (="rollgestaltningslek") innan man kokar ihop en definition. Om definitionen på "rollspel" säger emot själva betydelsen av att "spela en roll" så fungerar den inte. Där måste den börja
Och litteratur måste innehålla bokstäver (littera = bokstav), någonting trivialt måste bestå av tre delar (trivium = tredelad väg; ursprungligen grammatik, retorik och någonting till som jag har glömt som räknades som grund för utbildningen under medeltiden) och ketchup måste göras av fisk (kinesiskans 'kê-tsiap'; sås gjord på konserverad fisk eller skaldjur, via malaysiska 'kechap' och holländska 'ketjap' till engelska (med en förändring i betydelse någonstans på vägen), därifrån lånat till svenska i betydelsen 'tomatsås').
Nu var ju mina exempel ganska irrelevanta för den här diskussionen, men faktum är att man inte kan utgå från etymologi när man definierar vad någonting är
nu. Definitionen måste utgå från vår uppfattning av verkligheten, inte tvärtom. Annars är det ingen definition längre utan en rekommendation. Det är också en annan sak.
Jag tycker det är intressant att se vad som egentligen gör Friform till Friform. Hur mycket kan man skala av "Rollspel" innan det blir "Friform", vilken del är den avgörande?
Jag tycker också att det är intressant, men det är inte nödvändigt för att komma fram till en kortfattad, lättbegriplig och någorlunda rättvisande definition av 'rollspel'.
Diskussionen är medlet genom vilket man när målet (=definitionen)
Jag tänker inte hålla dig ansvarig för det där
JPS