Nekromanti Vad är rollspel?

Avidor

Veteran
Joined
1 Oct 2001
Messages
12
Location
Uppsala
Som rollspelare i en värld full av icke-rollspelare får man ofta frågan vad rollspel är. Om man bortser från att "alla" spelar rollspel eftersom de ikläder sig olika roller i sina liv, och bara beaktar de rollspel som vi rollspelare betraktar som rollspel, så är mitt svar: "Det är alla spel mellan monopol och teater."

Hur brukar ni svara på den frågan?

"What we do in life, echoes in eternity"
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
En flykt från verkligheten, en lek med tanke o fantasi.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
"Det är som improviserad radioteater, där spelarna sköter varsin huvudroll, och regissören/spelledaren sköter miljöbeskrivning och biroller. Tillsammans skapar dom historien under spelets gång"

detta brukar följas av ytterligare frågor...

Eller kanske:..

"Rollspel: Kvantifierbart interaktivt historieberättande.
En helt eller delvis improviserad, berättelse som växer fram genom interaktion mellan två eller flera spelare där en av spelarna kontrollerar en fiktiv miljö och ett fiktivt personlighetsgalleri, och de övriga gestaltar varsin fiktiv, färdighetsmässigt kvantifierbar rollperson."
/images/icons/wink.gif

-Widde
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>"Hur brukar ni svara på den frågan?"</I>

För att inte verka helt insnöad eller använda mig av luddiga
(för att inte nämna klichéartade) förklaringar brukar jag
svara frågan med en fråga: "Vill du hänga med och spela?".

Det är ju trots allt det enklaste sättet att få känna på
det. Det där med att förklara något som handlar om så mycket
känslobaserade och intrycksinfluerade ting är svårt.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag blir så trött när jag hör den frågan.
Om jag har ett närvarande så slänger jag en av det många "om Rollspel" kapitlen jag har skrivit under tidens gång till mina många ej färdiga rollspel.

Okej, vem känner för att strypa mig nu då?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Mitt svar skulle bli en aning snävare: "alla spel mellan Warhammer Quest och skönlitteratur", säger jag. Dessa två spel utgör historieberättandets ytterligheter. i Warhammer Quest tar varje spelare, precis som i rollspel, på sig rollen av en person i en fantasivärld, i det här fallet en krigare i en dungeon. Krigaren ska sedan klara av vissa hinder. Skillnaden gentemot rollspel är att det inte finns någon spelledare, spelets förlopp bestäms helt av spelarna, men begränsas till ett relativt litet antal möjliga förlopp av ett regelsystem.
En skönlitterär bok är den andra ytterligheten. Där har "spelledaren" (eller författaren) full makt; det finns ingen ände på de saker som kan inträffa, och det finns inget regelsystem som begränsar vissa handlingar. Å andra sidan har spelarna ingen som helst makt, nä, det finns överhuvudtaget inga spelare.
På så sätt drar jag rollspelens skala mellan spelarmakt och spelledarmakt, där den tidigare versionen är inställd på tävling och den senare på historieberättande. Koboldism vs friform, kan man kalla det, men till skillnad från många andra lägger jag inte in någon värdering i orden (jag tycker t.o.m. att historieberättande rollspelande med stor spelledarmakt är rätt tråkigt, eftersom det är interaktionen mellan spelare och berättelse som gör rollspelen till vad dom är.).

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skrev en artikel om det nyligen:

<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...spel&Number=121668&page=1&view=expanded&sb=5" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...mber=121668&page=1&view=expanded&sb=5</A> Om jag ska beskriva det lite snabbt så säger jag delen med att man kan spela i sin favoritfilm -Det gör att man kan identifiera sig med nöjet. Och sedan att SL beskriver världen och att spelarna beskriver vad sina rollpersoner gör.


/Arvidos -Trodde faktiskt att det var JAG som gjort detta inlägget först.. /images/icons/crazy.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Mer förklaringar finns om du söker på forumet [NT]

[color:green]Han</font color=green> som bl.a. skrivit några förklaringar
 

Avidor

Veteran
Joined
1 Oct 2001
Messages
12
Location
Uppsala
Re: Re: Vad är rollspel?

Hmmm... Många bra synpunkter. Det bästa är nog (som någon påpekade) att låta personen/erna hänga med å spela eftersom det bäst visar rollspelandets många bottnar.

"What we do in life, echoes in eternity"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så här försöker jag säga..

Jag försöker säga som så här när jag försöker beskriva rollspel.
Att det ä Sen så fördökerr en slags form av fantasiteater. Att man bygger upp sina roller efter ett givet rollformulär.
Sen så försöker jag få personen i fråga att följa med och testa några gånger.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Att beskriva vad ett rollspel är är väl nästan omöjligt utan att börja rada upp exempel. Håller med flera av de tidigare inläggen om att det bästa sättet är att låta den som frågar vara med och spela, men om man säger det åt alla som frågar har man nog en rätt stor spelgrupp efter ett tag (iofs minns jag inte att någon någonsin skulle ha frågat mig vad rollspel är).

Den här definitionen på vad det innebär att rollspela sin RP har jag snott nånstans ifrån: "Att rollspela en person innebär att man får sina medspelare att förstå hurudan personen är utan att direkt säga det."


"Människan har två njurar men bara en hjärna"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Du har framställt dina två definitioner som citat. Är de citat? Var kommer de i så fall ifrån. Det skulle vara intressant att veta, för jag tycker de är bra definitioner, inte minst den senare, förutom det att jag tycker ordet "kvantifierbar" i sammanhanget känns något onödigt.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
jo. såna uttryck svämmar det över av i Nationalencyklopedin.
det senare låter som en NE:ig förklaring, även om jag tror att någon, exempelvis herren som la inlägget, har hittat på för att det just ska låta NE:igt.

Jag vet att jag har rätt!
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Kanske inte

I mina ögon har en teaterpjäs ett manus som skall följas,
vilket inte rollspel har i regel. Därför känns det där med
interaktiv teater lite väl fel.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Kanske inte

en improviserad interaktiv teater med några riktlinjer???
what about that then?

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by netfeed on 2001-10-03 15:13.</EM></FONT></P>
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Kanske inte

Ordet interaktiv i "interaktiv teater" står dock för att aktörerna själva tar en aktiv del i skapandet av handlingen under spelets gång. Improvisation dvs.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Kanske inte

<I>"Improvisation dvs."</I>

Jag hade faktiskt fel, för Teater betyder tillställning -
Vilket rollspel är. Dessutom, att Teatra sig betyder;
"Att göra sig till". Vilket man också gör i Rollspel.
Så det går att kallade för interaktiv teater /images/icons/blush.gif

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Re: Kanske inte

Vad är ett förberett äventyr om inte en typ av manus? En mall för vad som ska ske inom spelets ramar under en episod är det ju åtminstone. Ett äventyr behöver förstås inte följas slaviskt som ett teatermanus utan lämnar mycket åt improvisationsförmågan, men det är väl där som interaktiviteten kommer in? Möjligen är "interaktiv teater" en något missvisande beteckning ändå eftersom man när man rollspelar vanligen inte gör det på en scen eller inför publik. Teater är väl en mer "utåtriktad" verksamhet än rollspel, som ju för det mesta spelas uteslutande för att roa aktörerna själva.

Förresten vet jag inte vad jag menar.

Mvh
Herr Ågren
 
Top